Kui teostub Soome plaan avada taksoturg konkurentsile, võib Tulika seal tegutsema hakata. Ka Tallink Takso on valmis teemat arutama.
"Kindlasti on taksoäri seisukohalt kõige atraktiivsem Helsingi linn, sest see on oluliselt suurem ja tähtsam äri- ja turismikeskus kui meie tänane koduturg," ütles Tulika Takso juht Mati Saar. Tema sõnul on Helsingi taksohinnad kõrged, kuid turu avanemisega need tõenäoliselt langeks oluliselt.
Soome majandusleht Kauppalehti kirjutas neljapäeval, et põhjanaabrite takso- ja ühistranspordiseaduse muudatus keerab sealses taksonduses uue lehekülje. Kui eelnõu vastu võetakse, kaovad vajaduspõhised taksoload ja kes tahes võib hankida taksolitsentsi, kui tema ametialased oskused on piisavad, ta on usaldusväärne ja hea mainega.
"Muutus elavdaks taksoturgu, kuhu lisanduks uusi tegijaid ja kindlasti ka teist laadi teenuseid, varustust ja kvaliteeti, samuti erinevaid hindu," ütles transpordiministeeriumi osakonnajuht Mikael Nyberg Kauppalehtile. "Tegevus muutuks ökonoomsemaks, näiteks heidetakse kõrvale eri linnade taksode vahelised järjekorra koostamise reeglid Helsingi-Vantaa lennujaamas." Seadusemuudatus tahetakse viia Soome parlamendi ette sügisel.
Võimalus suurematele
Mati Saare sõnul on Euroopa Liit juhtinud Soome tähelepanu, et sealne ühistranspordi täielikult suletud regulatsioon, kus näiteks ettevõtjad ühendav Soome Taksoliit omab suurt autoriteeti, ei vasta ELi tavadele ega ootustele. "Soome on taotlenud selleks üleminekuperioode ja need soovid on ilmselt ka rahuldatud," ütles Saar.
Tulika juhi hinnangul toob taksoturu avanemine võimaluse eelkõige Eesti suurematele taksoettevõtjatele, kes omavad Helsingis juba tuttavat taksobrändi. Kuna Helsingi taksokorraldus pole üles ehitatud brändipõhisele teenusepakkumisele, on "stardihetkel" ka Eesti taksoettevõtjate positsioon soodne.
"Loodetavasti kuulub ka Tulika Takso oma brändiga nende hulka, kes võiksid Helsingis tegevust alustada, kui Soome taksoturu otsuse langetab," märkis Saar.Soomes kehtivate seaduste ja regulatsioonide tõttu on tema sõnul olnud võimatu teha plaane taksoteenuste osutamiseks.
Saare kinnitusel on Soome taksoturg täielikult suletud kindla arvu väljastatud autopõhiste litsentside kaudu ja täiendavate litsentside väljastamist pole peetud otstarbekaks.
Ta lisas, et taksode arvu piiramine ei rahulda Soome taksokasutajat. "Selle kohta on ilmunud mitmeid kriitilisi arvamusi, sest sellega kaasneb üldjuhul kõrge taksohind ja teenuse kehv kättesaadavus taksokasutamise kõrgperioodidel, mis on Helsingis ka juhtunud," märkis Tulika juht.
Soome riik eraldab tema sõnul eelarvest sotsiaalvedudeks (kooliõpilaste vedu, puuetega inimeste transporditeenus, mitmesugune haigekassa tellimusel osutatav transport jms) 400 miljonit eurot aastas ehk 33,3 miljonit kuus. "See number on muljetavaldatav! Kindlasti märkimisväärne summa sellest langeb Helsingi regiooni, sest oleme teadlikud, et mõnede taksoettevõtjate seas moodustab selline teenus 80-90% kogukäibest," selgitas Saar.
Tulika Takso teenis 2012. aastal ligi 1,6 miljoni eurose käibega 101 000 eurot kasumit. Aasta varem jäi veidi suurema müügitulu juures kasumiks 36 000 eurot.
Skeptiline taksojuhtide liit
Eesti Taksojuhtide Liidu juhi Lembit Poolak ei usu, et põhjanaabrite võimalik seadusemuudatus lisaks oluliselt eestlasi Soome turule. Tema sõnul suureneb avatusega taksojuhtide konkurents, kuid turumaht jääb sellegipoolest samaks.
Poolaku sõnul eestlased Soome väga palju taksojuhtideks ei lähe, pigem ikkagi bussijuhtideks, mis on kindla sissetulekuga. Samas viitas liidu juht Eestis liigsele avatusele, mis on põhjustanud ülepakkumise. "Meie turul on taksojuhtide voolavus liiga suur. Kaks-kolm kuud töötanud inimesed mõistavad, et selle tööga ei teenita midagi ja hakatakse otsima midagi uut," ütles Poolak. Tema sõnul otsivad mõned tööd ka Soomes, aga reaalset mõju sealsele turule Poolak ei näe.
Uuel turul tegevuse alustamine nõuab kulutusi. Suurematest taksofirmadest tõstis Poolak esile Tallink Takso kahjumlikkuse, mis tema sõnul jätkuks tõenäoliselt ka väljaspool koduturgu. Taksojuhtide liidu juhi kinnitusel oleksid Eesti firmad saanud Soome siseneda ka praegustel tingimustel, mistõttu võimalik turu avanemine ei looks Poolaku hinnangul soodsamat majanduslikku keskkonda.
Samal ajal hindas Poolak Soome taksoturgu kodumaisega võrreldes tasuvamaks. "Seal annab ikka ära elada, erinevalt meist," ütles ta. Toimetuleku eelduseks oleks ettevõtjatel vaja liituda Soome Taksoliiduga ning samuti peaks arvestama töötajate kuulumisega ametiühingusse.
Tallink keskendub koduturule
Tallink Takso nõukogu liikme Ain Hanschmidti sõnul pole nende ettevõttel täna plaanis Soome minna, kuid võimalik, et järgmisel nõukogu istungil seda arutatakse. Isiklikust kogemusest viitas Hanschmidt põhjanaabrite taksonduse kvaliteedile, mis on näiteks Rootsist tuntavalt kõrgem.
"Kui me hakkasime Eestis taksoteenust pakkuma, siis turistid kaebasid, et neid tüssatakse. Kui Soomes võtta takso, siis teenus on päris hea, pluss ühiste dispetšeriteenuste tõttu saabub lähim takso kiiresti," ütles Hanschmidt. "Soome turgu ei ole me veel uurinud ning täna keskendume Tallinnale," lisas ta.
Tallink Takso juhatuse liige Tõnu Uusmaa kinnitas Hanschmidti öeldut, et ettevõttel pole olnud ega ole plaane või ambitsioone Soome turu suhtes. "Seetõttu pole me ka analüüsinud Soome taksonduse turuolukorda ega ole täpsemalt kursis seda reguleerivate spetsiifiliste normatiivaktide või nende planeeritavate muudatustega," teatas Uusmaa.
Tallink Takso on enamasti lõpetanud majandusaasta kahjumis, kuid tunamullu teeniti 2,2 miljoni eurose müügituluga 55 000 eurot kasumit. Sellele eelnenud majandusaastal, mis kestis 2010. aasta septembrist 2011. aasta lõpuni, jäi taksofirma 2,4 miljoni eurose käibe juures 458 000 euroga kahjumisse.
Kauppalehti teatel tegutseb Soome taksoäris 9500 taksoloa omanikku umbes 10 000 taksoga, millest umbes 3000 tegutseb pealinna piirkonnas. Tunamullu ulatus Soome taksoäri käive miljardi euroni.
Helsingis taksosõit Tallinnast kordades kallim- pealeistumine ehk start: päeval: 5,90 EUR (Tulika Taksol 3,35 EUR, Tallink Taksol 3,70 EUR)öösel: 9,00 EUR (Tulika Taksol 3,35 EUR, Tallink Taksol 3,70 EUR)- kilomeetri hind päeval ja öösel: 1,52 EUR (Tulika Taksol päeval 0,69 EUR, öösel 0,77 EUR; Tallink Taksol päeval 0,77 EUR, öösel 0,88 EUR)- seisuaeg, mis rakendub väiksemal kiirusel kui 22km/h: 43,30 EUR/h (Tulika Taksol 11,68 EUR/h, Tallink Taksol 16,00 EUR/h)Allikad: Tulika Takso, Tallink Takso
Seotud lood
Lindströmi müügitöö eripära seisneb iga tiimiliikme tugevuste ärakasutamises ja arendamises. Just müügiinimeste koolitamine ja vastutuse andmine nende eelistuste põhjal aitab püsivalt leida ja hoida motiveeritud töötajaid, selgub saatest “Minu karjäär”.