• OMX Baltic0,12%269,88
  • OMX Riga−0,13%874,27
  • OMX Tallinn0,19%1 726,29
  • OMX Vilnius−0,08%1 041,63
  • S&P 5000,29%5 965,68
  • DOW 300,8%44 221,09
  • Nasdaq 0,11%18 993,1
  • FTSE 1001,38%8 262,08
  • Nikkei 2250,68%38 283,85
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,96
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%108,7
  • OMX Baltic0,12%269,88
  • OMX Riga−0,13%874,27
  • OMX Tallinn0,19%1 726,29
  • OMX Vilnius−0,08%1 041,63
  • S&P 5000,29%5 965,68
  • DOW 300,8%44 221,09
  • Nasdaq 0,11%18 993,1
  • FTSE 1001,38%8 262,08
  • Nikkei 2250,68%38 283,85
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,96
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%108,7
  • 19.05.14, 18:57
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Töötajate register tekitab küsimusi

Juulist alustav töötajate register annab maksuametile õigusi juurde, näiteks võib ametnik takistada isiku lahkumist töökohast.
Seda lubab muutunud maksukorralduse seadus, juhul kui tekib probleeme isiku tuvastamisel tema töökohas. Maksuameti teatel kasutatakse seda aga vaid äärmuslikel juhtudel.
Lisaks mainitud seadusemuudatustele on ettevõtjail tekkinud teisigi küsimusi, näiteks, kuidas hakkab töötajate registrisse kandmine välja nägema. Teenindusettevõtetel pole aga selge, kuidas registreerida ajutist tööjõudu, eelkõige neid inimesi, kes tulevad suveks tööle, kuid otsustavad mõne päeva möödudes ametipostilt lahkuda, jättes sageli sellest tööandja teavitamata.
Maksuameti koolituselt loodab sellele küsimusele vastuse saada Nordic Hotels OÜ juht Feliks Mägus. „Suvisel perioodil on väga palju neid töötajaid, kes tulevadki üheks päevaks ja järgmine päev enam ei tule. Kuidas see haldamine hakkab siis käima – hommikul registrisse, õhtul maha, järgmine hommik jälle registrisse, õhtul maha… Me ei kujuta ette, palju see halduskoormust suurendab,“ rääkis Mägus.
Sama probleemi tõi välja Sokos Hotel Viru haldava Sokoteli personalijuht Maret Kaldmaa. Ta märkis, et ettevõttes on just suvi kiireim periood, mil on kõige rohkem ajutist personali ja juhtub vahel ka seda, et mõni inimene on vaid mõne päeva tööl.
„Osal koolinoortel ei ole vastutustunnet välja kujunenud. Tullakse tööle ja siis leitakse, et suvi on ilus ja sõpradega koolivaheaega veeta on palju lõbusam kui tööl käia. Siis kaotakse lihtsalt ära ja tuleb neid kaduma läinud töötajaid taga otsida,“ kirjeldas Kaldmaa. Ta lisas, et kui töötajat õigel ajal registrist maha ei võta, tuleb tema pealt maksta ka seni sotsiaalmaksu, mis on lisakulu tööandja jaoks.
Tema hinnangul olnuks parem, kui töötaja tuleks registrisse kanda pikema perioodi jooksul. „Siis korjaks nädala uued tulijad kokku ja teeks korraga ära, aga nüüd võib juhtuda nii, et iga päev tuleb näiteks üks inimene võtta,“ rääkis Kaldmaa.
Maksu- ja tolliameti teenindusosakonna juhataja Rivo Reitmann märkis seepeale, et see on üks põhjus, miks loodi lihtsustatud registreerimise võimalus telefoni või SMSi teel. „Kui tööandjal on põhjust sellist käitumist kahtlustada või on tal lihtsalt kiire, võib ta töötaja registreerida telefoni või SMSi teel ning peab selle kinnitama viie päeva jooksul. Seega, kui töötaja välja ei ilmu, jätab tööandja registreerimise lihtsalt kinnitamata,“ selgitas Reitmann. Lisaks märkis ta, et üks põhjusi, miks registreerimine tuleb teha enne faktilist tööleasumist, oligi just see, et kontrollide käigus väitsid paljud töötajad, et on esimest või teist päeva tööl.
Ajakulu võib suureneda. Suur ajutise tööjõu voolavus paneb ettevõtjaid muretsema ka kasvava töökoormuse pärast. Esiteks ei olda veel täpselt kursis, kas kõik praegu ettevõttes töötavad inimesed tuleb ükshaaval uuesti registrisse sisestada. Teiseks suureneb ajakulu just sellest, kui suveks tuleb tööle näiteks 50 inimest - nad tuleb kõik eraldi registrisse kanda ja hiljem vajadusel sealt eemaldada.
Kaldmaa ei osanud veel öelda, kui palju võtab aega ühe töötaja sisestamine, kuid märkis, et kindlasti kaasneb täiendav ajakulu. „Tööjõuressurss on ikkagi sama, siis tuleb lihtsalt mõelda, kuidas oma tööd ümber korraldada,“ lausus ta.
Sama tõdes Lemminkäinen Eesti juhatuse esimees Sven Pertens, kelle sõnul ei ole ettevõttel arvutiprogrammi, mis registreerimist automaatselt teeks. „Võib-olla on põhjust millalgi selline programm tekitada, tõenäoliselt keegi neid ka müüb või välja töötab,“ ütles ta.
Muutuse juures on ka palju positiivset. Eesti Ehitusettevõtjate Liidu tegevdirektor Indrek Peterson ütles, et liit toetab registri loomist, sest see annab ettevõtjatele võrdsed võimalused. „See aitab võidelda halli majandusega ja ebaausa konkurentsiga, mis ka ehitusturul paraku aeg-ajalt valitseb,“ selgitas ta ja tõi näiteks olukordi, kus maksuamet on läinud ehitusplatsile kontrollima ning on selgunud, et töötamas on rohkem inimesi kui tööandja on deklareerinud.
„Kui see registreerimisnõue 1. juulist käivitub, siis ei saa enam ettevõtte juht ega töötaja öelda, et tuli eile või üleeile ja pole jõudnud lepingut sõlmida. Eks ta kindlasti distsiplineerib ettevõtjaid,“ ütles Peterson.
Kaldmaa sõnul on registri juures positiivne, et enam ei ole vaja töötajate kohta infot anda erinevatesse ametkondadesse, vaid kõik on ühest kohast kättesaadav. „Uued töötajad võtame ju nii või teisiti haigekassas arvele. Nüüd seda enam topelt tegema ei pea, on üks register ja töötaja läheb ka automaatselt haigekassasse arvele,“ täpsustas ta.
TAUST
Alates 1. juulist hakkab Eestis tööle elektrooniline tööhõiveregister, mille eesmärk on vähendada ebaseadusliku tööjõu kasutamist, ümbrikupalga maksmist ja suurendada maksude laekumist riigikassasse eelkõige maksudest kõrvale hoidunud ehitusfirmadelt ja toitlustusettevõtetelt.
Maksu- ja tolliameti andmetel saab kolmandik nendes valdkondades tegutsevatest töötajatest ümbrikupalka või tööandjad maksavad neile töö eest ebapiisavat tasu. Registri projekti välja töötanud rahandusministeeriumi hinnangul suurendab register tööjõumaksude laekumist 5-12 miljoni euro võrra aastas.
Allikas: maksu- ja tolliamet
TASUB TEADA
Olulisemad muudatused
1) Töötajad tuleb registreerida enne tööleasumist, erinevalt praegusest, kus on aega seda teha 7 päeva.
2) Registreerimine toimub maksu- ja tolliametis, mitte haigekassas (e-maksuametis, mitte eesti.ee kaudu)
3) Kehtivad kanded haigekassast tuuakse MTAsse üle 30. juunil, seega juba kehtivaid kandeid kliendid uuesti sisestama ei pea (sh ka peatatud töösuhted, nagu nt lapsehoolduspuhkused, ajateenistus jne)
4) Registreerida tuleb kõik töötamised sõltumata lepingust, mille tulemusena tekib maksukohustus Eestis. Lisaks ka vabatahtlik (tasuta) töötamine FIE ja äriühingu juures.
5) Lisandub lihtsustatud registreerimise võimalus kiireks registreerimiseks nii telefoni kui SMSi teel.
6) Registreerida saab ka nutitelefoniga.
7) Töötaja saab ise e-maksuametist kontrollida, kas tema kohta on kanded tehtud ja maksud on deklareeritud ja tasutud.
Allikas: maksu- ja tolliamet
ÜKS KÜSIMUS
Maksukorralduse seaduse muutmise seaduse ütleb, et "maksuhalduri ametnikul on isikusamasuse tuvastamisel õigus kasutada füüsilist jõudu, kui see muu haldussunnivahendiga ei ole võimalik." Mida see punkt tähendab?
Maksu- ja tolliameti teenindusosakonna juhataja Rivo Reitmann:
"See tähendab, et MTA ametnikul on õigus isikut kinni pidada, kuni tema isik on tuvastatud ehk teisisõnu, takistada isiku lahkumist töökohast tema isiku tuvastamiseni. Selline võimalus on siiski ette nähtud äärmuslike olukordade puhuks, mitte tavapäraseks töörutiiniks."

Seotud lood

Uudised
  • 09.03.15, 15:17
Maksuamet kandideerib PR-auhinnale
Suhtekorralduse Auhind 2014 konkursi žürii valis välja 13 konkursitööd, mis jätkavad kandideerimist aasta parima tiitlile. Kokku laekus konkursile 28 tööd. Võitjad kuulutatakse välja 25. märtsil Eesti aasta turundussündmusel Password.
Arvamused
  • 20.05.14, 08:04
Tööregistril õigesiht
Juulist  toimima hakkav tööregister peaks vähemasti idee poolest tööandja elu lihtsamaks tegema: selle asemel et andmeid töötajate kohta anda mitmele asutusele korraga, piisab nüüd maksuametisse teatamisest. Hoolimata mõningatest piiripealsetest juhtumitest ja üksikutest küsitavustest on tegu õige asjaga.
Uudised
  • 20.05.14, 18:28
Ehitusettevõtja: töötaja ise küsib ümbrikupalka
Kiirlaenuvõlgnike arvu kasv on tekitanud olukorra, kus inimesed ise otsivad võimalust saada mitteametlikult palka, leidis ASi Restor juhatuse esimees Arsi Kook.
Uudised
  • 04.06.14, 18:19
Maksuamet lükkas ettevõtjate hirmud ümber
Juulist rakenduvat töötajate registrit täna tutvustanud maksu- ja tolliameti teenindusosakonna juht Rivo Reitmann vastas murekohtadele, mis on tekkinud ettevõtjais seoses uue süsteemi rakendumisega.
  • ST
Sisuturundus
  • 29.10.24, 11:59
Üürnikust omanikuks: Tallinna südalinnas on müüa piiratud kogus esinduslikke büroopindasid
Kuna ärikinnisvara arendatakse reeglina vaid üürimiseks, on endale A-klassi büroopinna ostmine harvaesinev võimalus, mida edukal ettevõttel tasub väga tõsiselt kaaluda, rõhutab Tallinna südalinnas paikneva Büroo 31 müügijuht Taavi Reimets ning lisab kogemusele tuginedes, et omanikuna tekib kasu nii kohe kui ka kaugemas tulevikus.

Äripäeva TOPid

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele