Artikkel
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Hullumeelsed ideed investeerimiseks

    Kosmoseliftid, lendavad autod ja kaupu koju toovad mehitamata õhusõidukid pälvivad investorite tähelepanu.

    Kosmoseliftid, lendavad autod ja kaupu koju toovad mehitamata õhusõidukid - tundub teaduslik fantastika, kuid viimasel ajal on arendatud uusi transporditehnoloogiaid, mis võimaldavad need ideed muuta osaks meie igapäevaelust.
    Huvi korral saab aktsiaid osta suuremate Eestis tegutsevate pankade vahendusel. Kui mingit aktsiad pank osta ei võimalda, tasub soovist teada anda oma maaklerile, kes selle võimalusel ostunimekirja lisab.
    Mehitamata kaubalennukid ja hübriidsed õhusõidukid, arendaja Lockheed Martin
    Mehitamata õhusõidukid mängivad tänapäeva lahinguväljal suurt rolli. Lähitulevikus võivad ilmuda aga mehitamata sõidukid, mille eesmärk on lastide toimetamine lahinguväljale. Lockheed's Martini Aerial Reconfigurable Embedded System (ARES) kasutab kahte suurt ventilaatorit, et võimaldada vertikaalset õhkutõusu ning maandumist. Õhusõiduk on disainitud selleks, et tuua sõduritele uut varustust ja evakueerida kannatanuid. Esimesed katselennud on olnud edukad ning prototüüp peaks valmis saama 2015. aastal.
    Lisaks arendab ettevõte ka hübriid-õhulaevu. Lockheed Martini arendatud P-791 võimaldab hõljuksõiduki maanduda kuhu iganes. Heeliumit täis kest ning tiibadel olevad propellerid võimaldavad lennukil opereerida ilma maandumis- või hoovõturajata Hübriidsõiduk suudab õhus püsida tankimata 2-3 nädalat ning suudab transportida suuri veoseid. Edasi võiks transpordiviis jõuda ka tsiviilkäibesse, näiteks online jaemüüja Amazon.com tegevjuht ütles eelmise aasta lõpus, et sellise transpordiviisi testimine juba käib.
    Päikeseenergial töötavad sõidukid, arendaja SunPower Corporation
    USAs loodud  SunPower Corporation on päikeseenergial toimivate tehnoloogiate arendamises üks maailma juhtivaid ettevõtteid. SunPower disainib, toodab ja turundab kõrge töövõimega päikeseenergial põhinevaid elektritootmisseadmeid. 7. detsembril 2011. aastal teatas SunPower, et hakkab päikesepaneelidega varustama Solar Impulse'i projekti, mille raames on valmistatud kaks lennukit, mis suudavad püsida õhus ööpäev läbi - seda vaid päikeseenergia abil.
    SolarImpulse plaanib 2015. aastal lennata maandumata ümber maailma. Projekti loonud Bertrand Piccard and Andre Borshberg on entusiastlikud ning loodavad lennunduses revolutsiooni korraldada. 25. augustil 2014 sai  ettevõtte aktsia hoo sisse. Nimelt sõlmis SunPoweriga lepingu USA suurim telekom Verizon, kes loodab arendada ja suurendada oma päikeseenergia kasutust.
    Teise põlvkonna ülehelikiirusel lendavad lennukid ja kombineeritud veosed, Boeing
    Kõrge kütusetarbimise ja müra piirangute tõttu 2003. aastal lõpetatud ülehelikiirusel transport võib tagasi tulla, kui leitakse mooduseid muutmaks lennukid odavamaks ja vaiksemaks. Boeing ja Lockheed Martin kuuluvad ettevõtete hulka, kes loodavad elustada ülehelikiirusel lendamise. Üks suurimaid takistusi on aga kõmin, mis tekib helibarjääri ületamisel. Esimese põlvkonna SST lennukitel keelati selle tõttu maa kohal ülehelikiirusel lendamine, mis vähendas ka selliste lennukitega reisimise atraktiivsust.
    Lennu- ja transpordifirmad proovivad leida ka mooduseid kombineeritud veoste (rohkem kui ühe veoliigi kasutamine transpordiveol) arendamiseks. Kombineeritud veos toimus revolutsioon mitu kümnendit tagasi, mil leiutati roll on/roll off kontsept, mis lubas laevadel laadungi otse merelt ühes tükis veokitesse panna - sellega hoiti kokku palju raha ja aega. Sellist viisi kasutati ka õhutranspordis, Boeing proovis ideed 70date alguses 754 tüüpi lennukiga, kuid teenusele polnud turgu ja projekt tühistati.
    Lendavad autod, arendaja Terrafugia
    USAs asuv ettevõte Terrafugia väidab, et on lähedal masstoodanguks sobiva lendava auto müüki paiskamisele. Mudel Transition tegi 2013. aasta suvel esimese avaliku testilennu. Lendav auto sõidab õhus 160 km/h, kasutab kütusena pliivaba gaasi ja omab 600 kilomeetrist transpordiraadiust. Sõiduki hinnaks prognoositakse umbes 279 000 dollarit (211 000 eurot). Samal ajal teevad suured autotootjad palju tööd, et välja töötada veelgi uuenduslikum toode - juhita lendav auto.
    Nende autode pidurdamist ja roolimist juhiksid arvutid. Selline sõiduk võimaldab reisijatel saata sõidu ajal tekstisõnumeid ja surfata internetis. Ka Terrafugial on töös vastavat tehnoloogiat kaustav uus mudel  TX-F, kuid praegu on valmis vaid auto kontseptsioon ja enne 2021. aastat seda õhus nägema ei saa. Tõsi, Terrafugia ei ole veel aktsiate esmaemissiooni läbinud ning ettevõttesse saab investeerida vaid USA väärtpaberi- ja börsikomitee loal.
    Kosmoseliftid, arendaja Obayashi Corporation
    2012. aastal teatas Jaapani ehitus- ja tehnoloogiaettevõte Obayashi Corporation, et 2050. aastaks ehitatakse valmis kosmoselift, kasutades selleks nanotuubi tehnoloogiat. Ettevõttel pole aimu, milline võiks olla projekti kulu. Samas on Obayashi kinnitanud, et arendustööd juba käivad ning unistus on paika seatud. Kosmoselifti peaks mahtuma 30 inimest ja reis 36 000 km kõrgusele kestaks veidi üle nädala.
    Kosmoselifti puhul on tõmmatud hiiglaslik kaabel vertikaalselt maapinnast kuni avakosmoseni. Lift oleks täiuslikult tasakaalus - gravitatsiooniline jõud, mis seda alla tõmbab on võrdne Maa tsentrifugaaljõuga, mis seda üleval hoiab. Selline ehitis võib tunduda ebareaalne, kuid töötab samal põhimõttel, nagu orbiidil olevad geosünkroonsed sidesatelliidid. Kui lift on juba paigas, saab seda kasutada erinevate materjalide ja lastide transportimiseks kosmossesse ning kosmosereisideks.
    TASUB TEADA: Teenustasud
    SEB pank: tasu 0,2% tehingusummalt + 14 eurotLHV pank: teenustasu 11 eurot + 0,3%Nordea pank: soetamiskulu 0,2% tehingumahust ja minimaalselt 20 eurotSwedbank: soetamiskulud kauplemiskonto kaudu minimaalselt 14,06 eurot või 0,15% tehingusummastDanske Bank: teenustasu 0,25% ja minimaalselt 31,96 eurot
    Autor: Harry Tuul, Mait Kraun
  • Hetkel kuum
Seotud lood

Statistikaamet vastab kriitikale: kuidas kujuneb elektrihinnaindeks?
Elektrihinnaindeksi arvutamist mõjutab ka riigipoolne sekkumine, muutust hinnaindeksis näeme peagi, selgitab statistikaameti juhtivanalüütik Lauri Veski vastukajana Äripäeva “Makromaania” uudiskirjale.
Elektrihinnaindeksi arvutamist mõjutab ka riigipoolne sekkumine, muutust hinnaindeksis näeme peagi, selgitab statistikaameti juhtivanalüütik Lauri Veski vastukajana Äripäeva “Makromaania” uudiskirjale.
Kui Mars kutsub: Musk soovib 55,8 miljardit Tesla varadest
Tesla autod kutsutakse jälle tagasi uue ohtliku defekti tõttu. Elon Musk on aga hõivatud mujal rindel ning tegeleb oma mitmekümnemiljardilise kompensatsioonipaketi väljanõudmisega.
Tesla autod kutsutakse jälle tagasi uue ohtliku defekti tõttu. Elon Musk on aga hõivatud mujal rindel ning tegeleb oma mitmekümnemiljardilise kompensatsioonipaketi väljanõudmisega.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Politseijuht: nõrkustele keskendumine teeb keskpäraseks
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Kuudepikkune vaidlus jõuab lõpule: USA näib lõpuks Ukrainale abi andvat
Kuudepikkune vaidlus miljardite dollarite üle vabariiklaste ja demokraatide vahel võib jõuda laupäeval lõpule Ukrainale ja teistele liitlastele abi andmisega.
Kuudepikkune vaidlus miljardite dollarite üle vabariiklaste ja demokraatide vahel võib jõuda laupäeval lõpule Ukrainale ja teistele liitlastele abi andmisega.
Raadiohommikus: seentest elektriautode suuromanikuni Jäta oma küsimus hommikuprogrammi külalistele
Äripäeva raadio reedene hommikuprogramm sisaldab mitut uudist – kiiresti arenevas seente maailmas tegutsev Eesti idufirma teatab oma värskest saavutusest ning selguvad arvamuskonkursi Edukas Eesti nominendid.
Äripäeva raadio reedene hommikuprogramm sisaldab mitut uudist – kiiresti arenevas seente maailmas tegutsev Eesti idufirma teatab oma värskest saavutusest ning selguvad arvamuskonkursi Edukas Eesti nominendid.