Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Jüri Mõis: Rail Balticu trassivalik – rahvuslik viga

    Ettevõtja ja investor Jüri Mõis.Foto: Raul Mee

    Praegune Rail Balticu trassivalik on rahvuslik viga ning sellisele trassile tänapäevase raudtee rajamine ei saa olla edukas, kirjutab ettevõtja ja investor Jüri Mõis, pakkudes välja omapoolse lahenduse.

    Google´i kaardi järgi on Tallinna lennujaama ja Ikla vahelise autosõidu pikkus 195 km. Kui hiljuti esitleti Rail Balticu Eesti trassikoridori, oli üllatus suur- uuel ülikiirel raudteel, mis põhimõtteliselt peaks ju minema otse, on kurvide ja käändude tõttu pikkust 211 km. Talupojamõistus ütleb, et uus raudtee peaks olema autoliiklusega konkureerimiseks 16 km autoteest lühem, mitte samapalju pikem.
    Kui ehitus maksab umbes 10 miljonit eurot kilomeeter, siis 300 lisamiljonit selle mastaabi juures polegi veel peamine häda, kuigi kops läheb ka selle fakti puhul üle maksa. Põhiprobleem seisneb praegu selles, et Rail Balticu meeskond pole saanud hakkama uue raudtee mainekujundusega, nad on ilmselgelt jäänud ühiskondlikus debatis “juhuslikele külanaistele” alla. Kardetavasti võib suurte ühiskondlike mõttevigade läbilaskmine viia meie sajandi suurprojekti selle valmimisel möödapääsmatutesse majandamisraskustesse.
    Aktuaalse Kaamera süžeed kajastavad praegust rahva meelsust hästi. Rail Balticut näeme telerist kui mingit inimestele probleeme tekitavat, eraldavat ja mittetasuvat, igapäevaelu segavat projekti. Niimoodi tuligi kokku 211 km, mis on umbes 15% optimaalsest pikem ja sedajagu ebaefektiivsem.
    Et kui see asi peab olema, las see siis olla kusagil mittekäidavas kohas, et inimesi mitte segada. Pärnu rongipeatus on Raekülas; Tallinna peatus Lasnamäel, mitte päris (reisikottidega) jalutuskäigu kaugusel lennujaamast. Sellel raudteel ei hakka enamik Pärnu inimesi Tallinna sõitma, sest autoga saab otsemini, kiiremini ja mugavamalt. Ning tõenäoliselt ka palju odavamalt.
    Kui vaadata viimase aja kiirraudteede ehitusi ümbruskonnas, siis on need olnud peamiselt liinid lennujaamast kesklinna, olgu siis Oslo, Stockholm või Moskva. Nende kõigi ehitamine on toonud meil kardetule hoopis vastupidise ja positiivse keskkonnatulemuse.
    Kõige selgem pluss on see, et uued kiirraudteed ei ole eraldanud farmide ja väikelinnade ühele ja teisele poole raudteed jäävaid alasid, vaid hoopis taasühendanud neid, sest sellises kohas viiakse uus raudtee maa alla või muu liiklusega eri tasandile igal juhul. Ning endiste rööpapaaride asemele saab jälle avalik ala.
    Mina kujutan siinkohal ette, et kui uus raudtee juhtub läbima Kohilat, siis tähendab see, et praeguse raudteejaama kõrval on jalakäijate tunneli sissepääs ning raudteed ei olegi näha, sest alevit läbib see maa all. Keegi ei saa rongi alla jääda.
    Kui veel julgema fantaasiaga jätkata, siis oleks kõige parem, kui uus raudtee oleks enam-vähem rööbiti Tallinn-Pärnu maanteega ning suunduks kusagil Laagri jaama kandis koos praeguse Keila raudteega viimase trassikoridoris peamiselt maa alla, et kogu Nõmmet läbiv raudteeosa oleks maapinnast erinevas tasapinnas. See lahendaks ka kõik maapealse liikluse, ohutuse, linnaosa avaliku ruumi planeerimise jm probleemid ühe pauguga. See oleks Nõmme jaoks arenguhüpe ning just taolisi edasiviivaid lahendusi peaksime hiigelinvesteeringutega taotlema.
    Suurim olude sarnasus tundub Rail Balticu puhul olevat Arlanda Ekspressi trassiga, mis valmis 15 aastat tagasi ning viib Arlanda lennujaamast Stockholmi kesklinna. Miks siis Stockholmis kedagi ei sega kõrgete korrusmajade vahel 200 km/h kihutavad rongid? Aga muidugi ei sega, sest kõik ohutuse, keskkonna ja tavaliiklusega seonduv on raudtee-eelse olukorraga võrreldes paremaks tehtud. Jäänud on vaid kaunis vaade üle viaduktide kihutavatele rongidele.
    Seda, et eestlastelegi meeldib elu raudtee lähedal, kinnitavad uued kortermajad Lillekülas ja mujalgi vahetult raudtee kõrval. Praegu ehitatakse pealinnas Rohu tänaval uut kortermaja, mille aknast lähima raudteerööpani on silma järgi hinnates 30 meetrit. See on vana tõde, et kõige hinnatum vaade ei ole mitte tühi loodusvaade, vaid loodus koos tehnikasaavutustega- kõrge sild üle oru, kraanadega sadam lahesuus, moodne raudtee või autotee kesklinnas.
    Julgen arvata, et praegune Rail Balticu trassivalik on rahvuslik viga. Sellisele trassile tänapäevase raudtee rajamine ei saa olla edukas. Kui olemasoleva õigusruumi ja keskkonnatingimuste juures ei ole võimalik paremat trassi kujundada, siis tuleks ümber orienteeruda maanteele ja püstitada loosung "Neljarealine Euroopa tee". Ning samal ajal täiustada jõudumööda Tallinn-Tartu-Valga-Riia raudteeliini, et kokkuvõttes parandada ühendusi ka Kagu-Eesti ja sealsete inimeste jaoks.
  • Hetkel kuum
Kairit Kall: kvantiteedimajandusest kvaliteedimajanduseks
Eesti võiks muutuda kvaliteetsete toodete ja teenuste keskuseks, kuhu tullakse õppima, kuidas paremini teha, kirjutab Kairit Kall arvamuskonkursile Edukas Eesti saadetud artiklis.
Eesti võiks muutuda kvaliteetsete toodete ja teenuste keskuseks, kuhu tullakse õppima, kuidas paremini teha, kirjutab Kairit Kall arvamuskonkursile Edukas Eesti saadetud artiklis.
Vaikne börsipäev viis S&P 500 indeksi uue rekordini
Suurele reedele eelnev kvartali viimane börsipäev kergitas S&P 500 indeksi vaikselt tänavu juba 22. rekordini.
Suurele reedele eelnev kvartali viimane börsipäev kergitas S&P 500 indeksi vaikselt tänavu juba 22. rekordini.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: viie milli eest vaba aega, palun! “Ükskõik kui pees vahepeal asjad on, kõik läheb mööda.“
Suure Mi toitlustusäri tänavuse hooaja kalender on koos, retseptid on koos, kaarik on stardi- ja mina laskevalmis, kirjutab Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Üllar „Myrakas“ Priks, kes seekordses postituses pajatab ajast, rahast ja elutööst.
Suure Mi toitlustusäri tänavuse hooaja kalender on koos, retseptid on koos, kaarik on stardi- ja mina laskevalmis, kirjutab Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Üllar „Myrakas“ Priks, kes seekordses postituses pajatab ajast, rahast ja elutööst.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Genka ettevõtlusest: valin vähem raha ja rohkem vabadust
Henry Kõrvitsa ehk artistinimega Genka sõnul pole raha tema jaoks kõige olulisem. Tähtsam on oma aeg ja võimalus seda meelepäraselt veeta.
Henry Kõrvitsa ehk artistinimega Genka sõnul pole raha tema jaoks kõige olulisem. Tähtsam on oma aeg ja võimalus seda meelepäraselt veeta.
Tippjuhi nipid: mida teha, kui töötaja tuleb palka juurde küsima, aga …
Kui töötaja, kes pole teistega võrreldes olnud nii silmapaistev, tuleb palka juurde küsima, siis oled sa juhina juba õige hetke probleemidest rääkimiseks mööda lasknud, rääkis Prisma Peremarketi Eesti maajuht Teemu Kilpiä.
Kui töötaja, kes pole teistega võrreldes olnud nii silmapaistev, tuleb palka juurde küsima, siis oled sa juhina juba õige hetke probleemidest rääkimiseks mööda lasknud, rääkis Prisma Peremarketi Eesti maajuht Teemu Kilpiä.
Jaanika Altraja: rohepöördes õnnestumiseks tuleb vähendada ebavõrdsust
Ühetaoline tulumaks ja madalad varamaksud mõjuvad tänapäeval dogmaatiliste jäänukitena, mis suurendavad ebavõrdsust ja pidurdavad rohepööret, kirjutab Jaanika Altraja arvamuskonkursile Edukas Eesti saadetud artiklis
Ühetaoline tulumaks ja madalad varamaksud mõjuvad tänapäeval dogmaatiliste jäänukitena, mis suurendavad ebavõrdsust ja pidurdavad rohepööret, kirjutab Jaanika Altraja arvamuskonkursile Edukas Eesti saadetud artiklis
Ameerika RAM – üks auto kõikideks sõitudeks
Igapäevaselt tööle, naisega ostlema, pojaga trenni, nädalavahetusel sõpradega erinevaid hobisid harrastama, sekka suvilaehitusega seotud sõidud – kõik need saab edukalt tehtud aasta pikapi tiitliga pärjatud suure ja jõulise RAMiga USCAR – Ameerika Autost.
Igapäevaselt tööle, naisega ostlema, pojaga trenni, nädalavahetusel sõpradega erinevaid hobisid harrastama, sekka suvilaehitusega seotud sõidud – kõik need saab edukalt tehtud aasta pikapi tiitliga pärjatud suure ja jõulise RAMiga USCAR – Ameerika Autost.
Suur reede raadios: Jüri Ratas Keskerakonna võimust pealinnas
Tallinnas on toimunud revolutsioon: üle kahe kümnendi püsinud Keskerakonna võim on otsas. Aga kas uus võimuliit leiab neljakesi ka ühisosa?
Tallinnas on toimunud revolutsioon: üle kahe kümnendi püsinud Keskerakonna võim on otsas. Aga kas uus võimuliit leiab neljakesi ka ühisosa?
Tartus baaripidamise lõpetanud firma jäi töötajatele võlgu
Tartu Supilinnas Mülä baari varem vedanud firma läks pankrotimenetlusse, mis võiks ettevõtte ühe omaniku sõnul tuua lahenduse ka maksmata jäänud palkadele.
Tartu Supilinnas Mülä baari varem vedanud firma läks pankrotimenetlusse, mis võiks ettevõtte ühe omaniku sõnul tuua lahenduse ka maksmata jäänud palkadele.