Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Kolmandik Estonian Airist jäägu riigile

    Toomas Peterson

    Parim Estonian Airi müümise viis on selline, et riigile jääb kolmandik aktsiapakist ja tuumikinvestorile-strateegilisele partnerile 2/3, leiab Estonian Airi endine juht Toomas Peterson.

    Tänavu täitub 23 aastat Estonian Airi loomisest. Lennufirmat on erastatud, taasriigistatud, omanikeks on olnud Maersk Air, SAS ja nüüd peaaegu täies mahus riik. Alates loomisest on EA pidevalt balansseerinud olemise ja mitteolemise piiril, mõningatel aastatel on ettevõte olnud küll kasumis, kuid valdavalt on tootnud kahjumit. Omanikud ja juhid on vahetunud, kuid EA on püsinud vaatamata Eesti turu väiksusele ning tihedale konkurentsile lennundusturul.
    Milleks meile üldse Estonian Air? Kas vaba turumajandus suudab tagada Tallinnast algavad regulaarreisid tähtsamatesse Euroopa sõlmpunktidesse? Ilmselt mitte. Arvestades turu väiksust ja järjest tihenevat konkurentsi, peab Euroopa ääremaal asetsev väike riik ilmselt oma lennufirmat toetama. See ei pruugi tähenda ilmtingimata omanik olemist. Ajalugu näitab, et riigi kui omaniku esindajad võivad oma väljaütlemiste ja tegudega olla firmale kohati kahjulikudki.
    Estonian Airi säilitamise ja arendamise peamine mõte seisneb selles, et siit Euroopa nurgast üldse kuhugi lennata ning investoreid vastu võtta, sest alternatiive ju pole - ei saa tõsiselt rääkida kiirest ja mugavast raudtee- ja autoühendusest Euroopa sõlmpunktidega. Loomulikult ei pea EA jääma riigi omandusse, maailm liigub rahvuslike lennufirmade erastamise suunas.
    Lennufirmad müüvad usaldust. Usaldus tähendab nii lennuohutuse reeglite täitmist kui kliendi lootust, et firma finantsseisund lubab lennata ka tulevikus. Alates 2009. aastast on Estonian Airi paigutatud kapitalimaksetena 57,2 ja lühiajalise laenuna 24,9 miljonit eurot, kokku 82,1 miljonit. Euroopa Komisjoni on informeeritud üksnes 8,3 miljoni euro suurusest laenust. Euroopa Liidus kehtivad mitmed konkurentsi-, sealhulgas lennufirmade võimalikke riigipoolseid toetusi sätestavad regulatsioonid, mille peamine mõte on, et riik ei sekkuks normaalsesse turu toimimisse ning et riik võib toetada lennufirmat ainult üks kord kümne aasta jooksul.
    EA saatuse seisukohalt on ülioluline Euroopa Komisjoni konkurentsi peadirektoraadi otsus, kas EA peab täielikult või osaliselt tagasi maksma riigi maksed või otsustatakse, et see tegevus on olnud legaalne. Alles selle otsuse järel saab hakata EA kas täielikult või osaliselt müüma, sest siis on teada, mida müüakse. Müüakse ikkagi firmat koos kohustuste-võlgadega. EA esitab 31. oktoobriks Euroopa Komisjonile täiendustega rekonstrueerimiskava, mis väidetavalt sisaldab juba erakapitali kaasamist.
    Parimaks EA müümise viis oleks, et riigile jääb kolmandik aktsiapakist ja tuumikinvestorile-strateegilisele partnerile 2/3. Siis jääks vähemalt esialgu riigile kontroll strateegiliste-üldiste otsuste üle, sealhulgas EA jätkamise üle. Loomulikult peaks 2/3 omanduse müük olema avalik ja läbipaistev ning toimuma Eesti klientidele ja riigile parimal viisil. Sellise omandistruktuuriga peaksime tagama stabiilse ja igapäevase lennuühenduse Euroopa olulisematesse sihtpunktidesse, mõningase riikliku kontrolli ning lõpuks kõige tähtsama - eesti elanike huvitatuse ja motivatsiooni lennata oma firmaga.
     
  • Hetkel kuum
Seotud lood

Ain Kivisaar: kolm soovitust uuele linnavõimule
Linnaplaneerimisest on saanud ülereguleerimise, asjatu detailsuse ja metsikult kõrge kulubaasiga valdkond, kirjutab Metro Capitali tegevjuht Ain Kivisaar vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Linnaplaneerimisest on saanud ülereguleerimise, asjatu detailsuse ja metsikult kõrge kulubaasiga valdkond, kirjutab Metro Capitali tegevjuht Ain Kivisaar vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Bigbanki laenuportfell tegi rekordi
Bigbank avaldas 2024 aasta esimese kvartali tulemused, mille kohaselt brutolaenuportfell tõusis rekordilise 1,74 miljardi euroni, kasvades kvartaliga 86 miljoni euro võrra ehk 5% ja aastaga 325 miljoni euro võrra ehk 23%.
Bigbank avaldas 2024 aasta esimese kvartali tulemused, mille kohaselt brutolaenuportfell tõusis rekordilise 1,74 miljardi euroni, kasvades kvartaliga 86 miljoni euro võrra ehk 5% ja aastaga 325 miljoni euro võrra ehk 23%.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Uus tehnoloogia hirmutab? Madalal rippuvad digiõunad toovad kiire võidu
Madalal rippuvaid õunu tasub noppida äriprotsesse ümber korraldades, selgitab saates “Juhtimisaudit” digimuutuste juht Kaarel Allikmäe. Alati pole efekti saavutamiseks vaja IT-arhitektuuri lisada uusi keerukaid tehnoloogiaid.
Madalal rippuvaid õunu tasub noppida äriprotsesse ümber korraldades, selgitab saates “Juhtimisaudit” digimuutuste juht Kaarel Allikmäe. Alati pole efekti saavutamiseks vaja IT-arhitektuuri lisada uusi keerukaid tehnoloogiaid.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Raport Ukrainast: nädal on olnud pingeline
Möödunud nädal Ukrainas on olnud pingeline, kuna mingil hetkel kasvas Vene vägede rünnakute arv Ukrainas 100 rünnakuni päevas, selgub kaitseväe raportist.
Möödunud nädal Ukrainas on olnud pingeline, kuna mingil hetkel kasvas Vene vägede rünnakute arv Ukrainas 100 rünnakuni päevas, selgub kaitseväe raportist.
Oodatud tõusu eelõhtu: kinnisvaraturg lükkas täiskäigu sisse
Kinnisvaraarendajatele paistab olevat saabunud pärituul: mitu ettevõtet on teatanud uute projektidega alustamisest, sest ehitusturg soosib varakult startijat ning turg on tasapisi välja rabelemas kõrgest euriborist.
Kinnisvaraarendajatele paistab olevat saabunud pärituul: mitu ettevõtet on teatanud uute projektidega alustamisest, sest ehitusturg soosib varakult startijat ning turg on tasapisi välja rabelemas kõrgest euriborist.