• OMX Baltic−0,98%296,93
  • OMX Riga−0,78%855,15
  • OMX Tallinn0,00%1 943,07
  • OMX Vilnius−0,17%1 147,28
  • S&P 5001,81%5 363,36
  • DOW 301,56%40 212,71
  • Nasdaq 2,06%16 724,46
  • FTSE 1000,64%7 964,18
  • Nikkei 225−2,96%33 585,58
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,88
  • GBP/EUR0,00%1,15
  • EUR/RUB0,00%96,25
  • OMX Baltic−0,98%296,93
  • OMX Riga−0,78%855,15
  • OMX Tallinn0,00%1 943,07
  • OMX Vilnius−0,17%1 147,28
  • S&P 5001,81%5 363,36
  • DOW 301,56%40 212,71
  • Nasdaq 2,06%16 724,46
  • FTSE 1000,64%7 964,18
  • Nikkei 225−2,96%33 585,58
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,88
  • GBP/EUR0,00%1,15
  • EUR/RUB0,00%96,25
  • 03.02.15, 07:30
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Eesti Panga nõukogu ja Arengufondi võiks laiali saata

Mart Laaril võib olla häid ettepanekuid riigi ümberstruktureerimiseks. Aga miks ei ole ümberkorraldusettepanekuid tehtud Eesti Panga (EP) kohta, kust Laar palka saab, küsib EP nõukogu endine esimees Jaan Männik.
Jaan Männik.
  • Jaan Männik.
  • Foto: Veiko Tõkman
EP nõukogus on tasu ning töökoormus ja vastutus totaalses disproportsioonis. Nõukogu valib panga presidendi kord seitsme aasta tagant. Asepresidente kinnitab kord viie aasta tagant. Kasumi jaotust otsustab panga presidendi ettepanekul kord aastas.
EP nõukogul on palju vähem vastutust kui ühe äriühingu nõukogul ja seda tööd võiks odavamalt organiseerida. Soome ja Rootsi keskpankadel on nõukogud, aga Saksa keskpangal ei ole. Mulle on öeldud, et EP nõukogu ei saa likvideerida, sest siis tuleb põhiseadust muuta. Aga teeme siis seda.
Ajalooliselt on keskpankadel olnud tugevaid majandusanalüütikud, keskpankadesse koondusid riigi makromajanduse spetsialistid. Keskkond on aga muutunud. Rahandusministeerium teeb majandusanalüüse, mõningad teised riigiasutused ka. Neid teevad Eestis tegutsevad kommertspangad ja ka rahvusvahelised kommertspangad. Ma ei väida, et EP peaks analüüside tegemise lõpetama, aga võiks arutada dubleerimise vähendamist. Kes vajab neid analüüse ja mis otstarbeks?
Üritame vähendada riigi kulusid ja räägime sellest, kuidas innovatiivsus on tuleviku edu võti. Olen olnud Eesti Arengufondi (AF) nõukogu liige selle asutamisest saadik ja minu volitused lõpevad suvel. Leian, et tänasel kujul AFi vaja ei ole. Olen korduvalt nõukogus rääkinud restruktureerimise vajadusest. Aga selle teokstegemiseks on vaja Arengufondi seadusi muuta, seda teeb riigikogu. Probleem on jällegi dubleerimises, Eestis vastutab majandusarengu eest valitsus ja eeskätt majandusministeerium, aga sellega tegeleb ka AF.
Riigikogu saab lähiajal uue koosseisu. Loodame, et uuel koosseisul on suurem huvi riigiaparaati efektiivsemaks teha, kui seda oli vanal. AF maksab riigile 2–2,5 miljonit eurot aastas. EP nõukogu maksab 1,5–2 miljonit. Leitakse, et see pole suur raha. Aga kui meie leiame 50 sellist kokkuhoiuvõimalust, siis see on juba 100 miljonit eurot. Seda raha saaks kasutada riigisektoris miinimumpalga tõstmiseks.
Mart Laar läheb kindlasti ajalukku suure reformaatori ja riigimehena, arvestades tema tegutsemist peaministrina. Sellel ajal arenes Eesti kiiresti. Praegu on Eesti stagnatsioonis.

Seotud lood

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele