• OMX Baltic−0,46%269,56
  • OMX Riga0,18%875,39
  • OMX Tallinn−0,57%1 722,97
  • OMX Vilnius−0,24%1 042,44
  • S&P 5000,00%5 917,11
  • DOW 300,00%43 408,47
  • Nasdaq −0,11%18 966,14
  • FTSE 1000,38%8 115,62
  • Nikkei 225−0,85%38 026,17
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,95
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%106,33
  • OMX Baltic−0,46%269,56
  • OMX Riga0,18%875,39
  • OMX Tallinn−0,57%1 722,97
  • OMX Vilnius−0,24%1 042,44
  • S&P 5000,00%5 917,11
  • DOW 300,00%43 408,47
  • Nasdaq −0,11%18 966,14
  • FTSE 1000,38%8 115,62
  • Nikkei 225−0,85%38 026,17
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,95
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%106,33
  • 16.02.15, 06:45
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Neli rida ruttu kuni Mäoni

Eesti regionaalse arengu ja liiklusohutuse nimel on vaja ehitada maantee Tallinnast kuni Mäo liiklussõlmeni neljarajaliseks juba 2020. aastaks. Ehituse kiirendamiseks võiks rakendada erasektori ja riigi koostööd, pakub välja teedeinsener Jüri Riimaa.
Teedeinsener Jüri Riimaa.
  • Teedeinsener Jüri Riimaa. Foto: Erakogu
Tallinn–Tartu–Võru–Luhamaa maantee ehitamine neljarajaliseks on kulgenud erinevatel põhjustel väga aeglaselt. Esimene lõik Mõigu–Jüri ehitati välja eelmise riigikorra ajal. Tänaseks on õnnestunud ehitada 2+2 tee Koseni. Kose–Mäo eelprojekt on ammu valmis ja tehniline projekt valmimas. Ehitus võiks toimuda lõikude kaupa, näiteks Kose–Võõbu (km 40–68) ja Võõbu–Mäo (km 68–89). Eduka Eesti jaoks peaks ehitus jätkuma ilma pausideta, et anda võrdsed liiklemistingimused edaspidi ka Kesk- ja Lõuna-Eesti elanikele.
Kõigile on selge, et ehituse peamine probleem on finantseerimine. Peale infrastruktuurile ressursside laenamise ja ehituseks Euroopa Liidu finantseerimise kasutamise on aga võimalik rakendada ehituse kiirendamiseks erasektori ja riigi koostöö varianti (public private partnership, PPP). See tähendab erakapitali kaasamist riigitaristu ehitusse.
Protsess toimuks kooskõlas riigihangete seadusega. Valitakse välja ja kutsutakse läbirääkimistele võimalikud ehitajad (2–3 konsortsiumi), kes oma eelneva tööga on tõestanud, et nad suudavad selliseid objekte ehitada. Et ei juhtuks nii, nagu juhtus Pärnu ümbersõiduga, kus võitis ettevõte, kes ei olnud võimeline ehitama ja ehitus seiskus aastaks.
Ehituse finantseerimiseks võtab ehitaja laenu (ette tuleks näha ka riigi toetus laenu võtmisel). Leping ettevõtjaga planeeritakse 15–20 aastaks „varitolli“ põhimõttel: kui objekt on valminud, hakkab riik vastavalt liiklusintensiivsusele ja lepingule maksma ehitajale ehituse maksumust tagasi. Teede korrashoidu teostab lepingu kehtivuse ajal tee ehitaja. Sellega on tagatud kvaliteetsem ehitus kui praegu, sest ehitaja ise peab hooldama oma ehitatud teed pikema aja jooksul ja selle eest ka vastutama.
Sellist tee-ehituse finantseerimise PPP-varianti on kasutanud näiteks meie lähinaabrid Soomes Helsingi–Turu autotee lõigul Muurla–Lohja ning praegu ehitatakse E-18 Kotka ümbruses (Koskenkyla–Kotka). Taanlased on ehitanud samal meetodil hiljuti Sonderborg–Kliplevi lõigu ning lätlased on ette valmistanud dokumendid, et selliselt ehitada Riia ringtee ja E-67 Via Baltica lõik Riia–Kekava.
Maanteelõigu Kose–Mäo ehitus on aktuaalne ja vajalik just nüüd ära otsustada sellepärast, et koondfinantseerimine aastateks 2015–2020 on võimalik ainult praegu. Ehitamine sellel ajavahemikul on ajaliselt täiesti reaalne, sest terve objekt ehitatakse uuele trassile ja olemasolev liiklus ei tekitaks ehitamisel lisakulusid. Pealegi ei tea keegi, kas ja kui palju pärast 2020. aastat Eesti Euroopa Liidult infrastruktuurile lisafinantseerimist üldse saab. Praegu moodustab lisafinantseerimine kuni 20% meie riigieelarvest.
Mis edaspidi võiks juhtuda, seda on ühes variandis näha Hispaanias ja Portugalis, kus ehituse finantseerimine teede infrastruktuurile vähenes järsult pärast Euroopa Liidu rahade äralangemist.
Artikkel ilmub Tallinna Kaubamaja, Danske Banki, Saku Õlletehase, Mootor Grupi, EMT ja Elioni ning Äripäeva arvamuskonkursi Edukas Eesti raames.

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 14.11.24, 16:24
Lindström: müügiinimeste tugevuste arendamine hoiab tiimi motiveeritu ja tulemuslikuna
Lindströmi müügitöö eripära seisneb iga tiimiliikme tugevuste ärakasutamises ja arendamises. Just müügiinimeste koolitamine ja vastutuse andmine nende eelistuste põhjal aitab püsivalt leida ja hoida motiveeritud töötajaid, selgub saatest “Minu karjäär”.

Äripäeva TOPid

Ehitusettevõtete TOP 100: üks turutsükkel sai läbi, järgmisel on uued reeglid
TOP
  • 21.11.24, 12:00
Ehitusettevõtete TOP 100: üks turutsükkel sai läbi, järgmisel on uued reeglid
Lisatud 100 edukaima ehitusettevõtte edetabel.
Äripäeva Ida-Virumaa TOPi võitnud Polven Foods tehase- ja müügiosakonna juhti Tomas Kivestut õnnitleb majandus- ja tööstusminister Erkki Keldo.
TOP
  • 17.11.24, 15:00
Ida-Viru edukaima ettevõtte magus äri: kondenspiima tootja sihib ekspordi kasvu
Lisatud Ida-Virumaa TOP
Äripäeva Raplamaa TOPi võitnud Kohila Vineer juhatuse liikmed Andres Laht ja Anna-Maria Maksin.
TOP
  • 16.11.24, 15:15
Raplamaa edukaim: teeme praegu Eestis ainult hädavajalikke investeeringuid
Lisatud Raplamaa TOP
Tanki tegevjuhid Joel Volkov ja Marge Kari.
TOP
  • 14.11.24, 18:00
Reklaamiagentuuride TOPi võitja: efektiivsemaks minna on keeruline
Vaata, kes ja kus TOPis asetseb
Partnerlussuhe Google’i ja Metaga eeldab agentuurilt piisavalt suure käibe ning kompetentsi olemasolu, Mediabrands Digitalil on need olemas, pildil tegevjuht Erki Heinsaar.
TOP
  • 14.11.24, 14:28
Agentuuritulu TOPi võitja: kasvame enim majanduskriisides
Vaata, kes ja kus TOPis asetseb
Äripäeva Lääne-Virumaa TOPi võitis Aivo Saarele (keskel) kuuluv masinatööstus Lisako. Eelmisel aastal paigaldas Aivo Saar koos Vanalinna Ehituse tegevjuhi Kaidur Karba (vasakul) ja Haljala vallavanema Anti Puusepaga (paremal) Lisako poolt Võsule rajatud pansionaadi nurgakivi.
TOP
  • 13.11.24, 12:03
Need on Lääne-Virumaa edukaimad ettevõtted
Lisatud Lääne-Virumaa ettevõtete TOP
Viljandimaa edukama ettevõtte omanik Kaisa Orav ning firma juhatuse liige Mark Orav. Foto on tehtud nende kodus Viljandis kümme aastat tagasi.
TOP
  • 11.11.24, 10:24
Viljandimaa TOPi võitja tegi ajaloo edukaima aasta
Lisatud Viljandimaa TOP
Türil toimunud Kesk-Eesti edukate ettevõtete tunnustamisel võtsid Järvamaa TOPi auhinnad vastu Farm In Productionsi juhatuse liige Malle Valdur ja Aravete Biogaasi juhatuse liige Siim Jaas.
TOP
  • 10.11.24, 08:12
Need on Järvamaa edukamad ettevõtted
Lisatud Järvamaa TOP
Kunagi ühe väikebussiga alustanud Pärnu perefirma on nüüdseks kasvanud nii edukaks, et võib nimetada end Eesti üheks paremaks sõitjate vedajaks.
TOP
  • 09.11.24, 06:00
Sõitjateveo TOP: Pärnu perefirma puges suurtegijate vahele
Edetabelis 50 firmat!

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele