Riigikogulastele autode rentimisega säästaks riik aastas kümneid tuhandeid eurosid ning kodanikud loendamatul hulgal närvirakke, kirjutab BCS Auto OÜ juhatuse liige Vahur Randveer.
- Vahur Randveer Foto: Erakogu
Praeguse korra kohaselt saavad riigikogu liikmed 3475eurosele kuupalgale lisaks kuluhüvitist 30 protsendi ulatuses palgast. Tehtud kulutused on vaja tšekkide esitamisega ära tõestada. Rahvaasemik, kes kas ei taha või ei viitsi väikeste tšekkide kogumise ning esitamisega vaeva näha, esitab iga kuu ühe suurema dokumendi, näiteks autoliisingu- ning kütusetšekid.
Vähemalt kord aastas lahvatab skandaal, kui ajakirjandus lappab kuluhüvitiste saamise nimel esitatud tšekke ning toob neist välja sotsiaalset närvi torkivaid näiteid. Tänavu sügisel läks õiguse ja õigluse nõudmise kisa niivõrd valjuks, et riigikogu vanematekogu otsustas – edaspidi võib riigikogu liige oma auto igakuisest liisinguarvest lasta hüvitada kuni 450 euro suuruse osa. See otsus pole ei liha ega kala, sest kuluhüvitiste süsteem ei luba selle raha eest autot osta. Või vähemalt pärast saadikuvolituste lõppemist seda saadikule jätta. 450 eurot kuus teeb nelja aasta peale aga 21 600 eurot, päris soliidse summa. Seega, rahva õiglustunne on ka tulevikus riivatud.
Riigile kasulik
Lahendus on lihtne: riigikogu kantselei võtku rahvasaadikutele sõiduvahendid pikaajalisele rendile. Riigihanke korras muidugi, mis tähendab, et senise 450 igakuise euro eest saaks ilmselt vägagi kobeda sõiduki.
Riigi seisukohalt on pikaajaline autorent tavapärasest liisingulepingust parem, sest kõik sõidukiga seotud kulud väljenduvad konkreetses kuuarves – autoga seoses ei ole tulemas ühtki ootamatut lisaväljaminekut. Peale selle, et jooksvad kulud on kontrolli all, ei kaasne pikaajalise rendilepinguga esimese sissemakse kulutust, ei ole lepingutasu ning ka lepingu lõpetamine keeruline või kulukas – rendilepingu lõpupäeval antakse auto lihtsalt üle ja kõik.
Paketti ehk kuumakse sisse on võimalik pikkida hulgaliselt lisateenuseid: liiklus- ja kaskokindlustus, korralised hooldused, auto viimine hooldusesse ja sealt toomine, asendusauto hoolduse ja remondi ajaks, tehnoülevaatused, kindlustusjuhtumine käsitlemine, kogu perioodi rehvid ja nende hooajaline vahetamine ning ladustamine, GPS-positsioneerimine ja elektroonilised sõidupäevikud, soodustusega kütusekaart, perioodiline autopesu jne.
Riigikogulasele kasulik
Riigikogu liikmele on kasulik võtta auto pikaajalise rendilepinguga, sest siis ei pea riigikogulane autoga tegelema – ta ei pea vahetama õli, kojamehi ja rehve, ta ei pea autot hooldusesse viima ega seda sealt tooma – kuna need tööd tehakse tema eest ära, saab ta keskenduda põhitegevusele.
Riigikogu liikme igakuine sissetulek on piisav, et oma luksusevajadusi ise rahuldada – kelle seisus, kuvand või enesetunne ei luba alla Mercedes-Benzi, BMW või Lexuse linnamaasturi muud sõidukit kasutada, käigu jala. Või ostku ise omale seisusekohane sõiduvahend.
Autoriga seotud ettevõte rendib autosid (toim)
Artikkel ilmub Tallinna Kaubamaja, Danske Banki, EMT ja Elioni, ACE Logisticsi, Combimilli ning Äripäeva arvamuskonkursi Edukas Eesti raames.
Seotud lood
Aleksandr Kostin ja Sergei Astafjev, Placet Group OÜ (
laen.ee,
smsraha.ee) asutajad, on võtnud endale sihiks arendada ja edendada Eesti jalgpalli ja futsali ehk saalijalgpalli nii Tallinnas kui ka Ida-Virumaal. Nende juhitav MTÜ PG Sport on tuntud oma pühendumuse ja panuse poolest Eesti spordi edendamises, pakkudes uusi võimalusi noortele talentidele ja aidates kaasa spordi kultuuri arengule.