Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Riik, võta ennast kokku!

    RegulaFoto: Postimees

    Riik, võta ennast lõpuks ometi kokku ja ehita Saaremaa sild valmis. Ausõna, sellest võidavad kõik, vannutab investor Raivo Hein.

    Rohkem kui aasta eest ütles peaminister kütuseaktsiisi tõstmise peale, et inimesed peaksid omale ostma väiksema bensiinikuluga autosid. Võtsin sõnasabast kinni ja tellisin omale Tesla elektriauto, mis peaks olema vaatamata oma võimsale mootorile (elektrimootorid ongi võimsad) eriti keskkonnasäästlik ja nullbensiinikuluga. Mis oleks veel parem transpordivahend Saaremaa (kus ma üle poole ajast elan) ja Tallinna vaheliseks sõiduks. Pealegi mahub sinna sisse hulk kraami, inimesi ja suur koer. Asja muudavad kaunimaks enda paigaldatud päikesepaneelid, mis iga päev elektrit toodavad. Nüüd pean tunnistama, et tegin vale otsuse.
    Umbes aasta tagasi otsustas valitsus ametnike palgatõusule katet otsides muuta autode erimaksustamise korda. Uue aasta alguses kuulsime, et laekus vaid murdosa kavandatud maksust. Ja jällegi on Excel välja tõmmatud ning uus kavandatav kord maksustab autod juba võimsuse järgi. Vaatamata keskkonnasäästlikkusele ja taastuvenergia kasutamisele, muutub elektriauto tänu oma võimsale mootorile hoopiski kopsakaks lisakuluks. Soosima hakatakse vanemaid autosid, mis saavad maksesoodudustust, mis omakorda saastavad keskkonda veelgi rohkem. Lugu taandub jälle klassivihale ja keskpärasusele.
    Kütuseaktsiisi tõstmisega läks ka, nagu läks. Piiriäärsed liiklejad tangivad Lätis.  Sama võib öelda alkoholiaktsiisi tõstmise kohta. Janused teevad ekskursioone üle Läti piiri, nutikad ettevõtjad on ka seal leidnud võimaluse äriga tegeleda ja potentsiaalide vahest kasumit lõigata. Majandus aga kord on juba selline, et raha riigipiire ei tunne. 
    Millal on riik hea ettevõtja olnud?
    Hoopis viletsam on aga lugu üle mere saamisega. Sügisest ähvardab saarte vahel sõitjaid oht, et ükski uus laev kohale ei jõua ja vaene vanake Regula peaks teoreetiliselt ära katma kõik sõidusuunad. Juba 15 aastat kestnud praamiliikluse riigistamise saaga on jõudnud uuele tasemele. Kõik ministrid selle aja jooksul on korrutanud, et eraettevõtja on paha ja vaid riik suudab praamiliiklust kõige paremini (loe: odavamalt) korraldada. 10 aasta jooksul 60 miljonit eurot kokkuhoidu paistab praegu juba lõhki minevat, pigem on karta selle numbri ette miinusmärgi tekkimist. Sidrunid, teadagi, on kallid. Kooliraha on ka kallis, eriti kui õppetükke endale selgeks ei tee.
    Riik käitub ettevõtja rollis nagu käpardile kombeks. Viga vea otsa, korruptsioonikahtlusevari saatmas, astutakse ämbreid kolistades edasi. Ja mis viga niimoodi minna! Kuuleme ju kõigilt asjaosalistelt, kuidas nemad tekkinud olukorras süüdi ei ole.
    Millal on riik hea ettevõtja olnud? Ta ei saa selleks kunagi, sest ei vastuta millegi eest. Millal me viimati kuulsime, et mõni minister oleks valede otsuste eest oma rahakotiga vastutanud? Vastutus piirneb väga harvadel juhtudel tagasiastumisega, enamasti naaseb tagasiastuja peagi samaväärsele kohale. Ettevõtja ja tavaline inimene maksavad oma vead muidugi enda taskust kinni. Riigi tehtud vead samuti.
    80 km Helsingi Tallinna tunneliprojekt on tõsiselt laual kahekümne miljardi suuruse hinnasildiga. Umbes 400 miljonit maksev ja 5-6 km pikkune Suure Väina sillast ei räägi enam keegi. Tehniliselt ei midagi märkimisväärset, projekt üle kolmekümne aasta TTÜ sillameeste tehtud, teostatav suhteliselt lühikese aja jooksul, ilmselt suuresti euroliidu rahaga.
    Üle kahekümne aasta makstud praamiliikluse ja lennuliikluse dotatsioonid moodustavad juba  30-40% silla tänasest ehitusmaksumusest. Lisame juurde miljonid ootetunnid, mida inimesed kulutavad praamisabades ja ülesõidul. Ja miks on Tartu neljarealine tee eelistatum kui Kuressaarde pääsemine? Silla olemasolu suurendaks tänaste praamiliiklejate hulka kindlasti oluliselt, rääkimata Saaremaa majandusolukorra ja elanikkonna heaolu paranemisest.
    Saaremaa sillaga võidavad kõik
    Riik, võta ennast lõpuks kokku! Ehita Saaremaa sild valmis. Vahendid saad Euroopa toetustest, võlakirjade emiteerimisest ja/või pangalaenudest. Tagasi maksad võlgnevuse ülesõidumaksuga kogutud rahast. Siis anna võimalus ka oma elanikele sillaomanikuks saada ettevõtte börsil noteerimise kaudu. Võidavad kõik. Ausõna, võidavad!
    Süüdimatud ministrid võiks eeskuju võtta Priit Toobalist, kes naerunäoga autolavkas poseerib ja Pärnu puhkajatele rannas nänni müüb. Oligi juba aeg tööle minna ja oma teenitud rahaga vastutada. Ja majandusminister võiks praamisadamas sooja käepigistuse asemel hoopis oma taskust sularaha sõitjatele anda, kui piletisüsteem ei peaks toimima.
    Elektriautost loobumise järel jätkan mina igatahes poole peal olevaid helikopteripiloodi õpinguid, sest tahan ka sügisel Saaremaale koju pääseda. Tänapäeval maksavad väiksemad kasutatud helikopterid vähem kui uus Tesla, lisaks olematud liisinguintressid. Tühja see kütusekulu ja keskkonna saastamine! Pealekauba saab riik ju sealt oma kütuseaktsiisi kätte, kui ma just Lätti tankima ei lenda. Võidame mõlemad. Muidugi lootuses, et helikoptereid võimsuse järgi erisoodustusmaksu alla ei panda.
  • Hetkel kuum
Eksperdid: ettevõtjal on lihtsam kaitsta vilepuhujaid laiemalt, kui seadus nõuab
Eesti võttis vilepuhuja kaitse seaduse vastu sedavõrd kitsa kohaldamisalaga, et ettevõtjatel on lihtsam võimaldada probleemidest teavitamist laiemalt, kui neilt nõutakse, ning näidata seeläbi üles kõrgendatud ühiskondlikku vastutust, kirjutavad advokaadibüroo Sorainen partner Karin Madisson ning sama büroo jurist Karl Oskar Pungas.
Eesti võttis vilepuhuja kaitse seaduse vastu sedavõrd kitsa kohaldamisalaga, et ettevõtjatel on lihtsam võimaldada probleemidest teavitamist laiemalt, kui neilt nõutakse, ning näidata seeläbi üles kõrgendatud ühiskondlikku vastutust, kirjutavad advokaadibüroo Sorainen partner Karin Madisson ning sama büroo jurist Karl Oskar Pungas.
Nädal Balti börsil lõppes positiivse noodiga
Balti börsi koondindeks Baltic Benchmark edenes täna 0,26%. Tõusid nii Tallinna kui ka Vilniuse börsid, Riia oli languses.
Balti börsi koondindeks Baltic Benchmark edenes täna 0,26%. Tõusid nii Tallinna kui ka Vilniuse börsid, Riia oli languses.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Aastaaruande esitamine saab olla lihtne ehk rakendus, mis muudab mikroettevõtjate elu
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Uusi turge vallutava Eesti firma toodet jäljendavad nii hiinlased kui britid
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Nädala lood: kell kuus tuled tööle, kell kaheksa hakkab palk jooksma Nädala ülevaade juhile, ettevõtjale ja investorile
Äripäev avaldas sel nädalal artikleid väga heast, aga ka väga halvast juhtimisest, kirjeldas mitme ettevõtlusvaldkonna käekäiku ja leidis suurte koondajate vahelt üles neid, kes ambitsioonikalt kasvavad.
Äripäev avaldas sel nädalal artikleid väga heast, aga ka väga halvast juhtimisest, kirjeldas mitme ettevõtlusvaldkonna käekäiku ja leidis suurte koondajate vahelt üles neid, kes ambitsioonikalt kasvavad.
Eksperdid leidsid Eesti konkurentsivõime hoidmisel viis murekohta
On viis valdkonda, mille kaudu Eesti konkurentsivõimet parandada saaks, kuid lihtsaid lahendusi ja “madalal rippuvaid vilju” on pigem napivõitu.
On viis valdkonda, mille kaudu Eesti konkurentsivõimet parandada saaks, kuid lihtsaid lahendusi ja “madalal rippuvaid vilju” on pigem napivõitu.
Kas raskevõitu jalaga Auto-Marko on liikluses probleemiks?
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Nädala lood: kell kuus tuled tööle, kell kaheksa hakkab palk jooksma Nädala ülevaade juhile, ettevõtjale ja investorile
Äripäev avaldas sel nädalal artikleid väga heast, aga ka väga halvast juhtimisest, kirjeldas mitme ettevõtlusvaldkonna käekäiku ja leidis suurte koondajate vahelt üles neid, kes ambitsioonikalt kasvavad.
Äripäev avaldas sel nädalal artikleid väga heast, aga ka väga halvast juhtimisest, kirjeldas mitme ettevõtlusvaldkonna käekäiku ja leidis suurte koondajate vahelt üles neid, kes ambitsioonikalt kasvavad.
Raadiohommikus: miks üritati tappa Slovakkia peaministrit
Reedeses hommikuprogrammis räägime välisinvesteeringute Eestisse meelitamisest, värske hinnasihi saanud aktsiatest, Urmas Sõõrumaa kinnisvarafirmast, Slovakkia peaministri tapmiskatsest ning Pärnusse kogunenud tippjuhtidest.
Reedeses hommikuprogrammis räägime välisinvesteeringute Eestisse meelitamisest, värske hinnasihi saanud aktsiatest, Urmas Sõõrumaa kinnisvarafirmast, Slovakkia peaministri tapmiskatsest ning Pärnusse kogunenud tippjuhtidest.