Sportima ja laulma innustavad telesaated on olemas, ettevõtlust saab samuti telemängu kaudu tutvustada ja huvitavaks teha, leiab Swedbanki vanem investeeringute juht Tarmo Tanilas.
- Tarmo Tanilas Foto: Eiko Kink
Kui "TV 10 Olümpiastarti", "Laulukarussell" ja "Rakett 69" on meie tulevaste sportlaste, lauljate ning teadlaste taimelava, siis noori innustavat ja harivat majandussaadet veel pole. Elus finantsiliselt hästi hakkama saavad inimesed on vähemalt sama tähtis hariduslik eesmärk kui korralik reaalainete ja võõrkeelte oskus. Teen ettepaneku korraldada igal aastal gümnaasiumidele ning kutseõppeasutustele telesaade "Monopol", kus selgitatakse välja Eesti kõige ettevõtlikum ja parima ärivaistuga õppeasutus. Parim kool teenib 10 000 eurot. Auhinnaraha panevad välja saate sponsorid, kelle juures toimuvad ka võistluse otsustavad voorud.
Võistlusest võivad osa võtta 15–18 aastased noored ning võistkonna suurus on 3–5 liiget, mille koosseis võib erinevates voorudes varieeruda. See võimaldab kaasata ühise eesmärgi nimel rohkem õpilasi ja parandada kooli majandusõppe kvaliteeti. Igal hooajal kvalifitseerub lõppvooru 32 kooli, kusjuures Harju- ja Tartumaa saavad välja panna kolm ning kõik teised maakonnad kaks piirkonna parimat esindajat.
Mäng nagu päriselt
Sügishooajal toimub "Monopoli" esimene voor, kus koolid võistlevad omavahel Robert Kiyosaki Rich Dad "Cashflow" mängus, mis toob lihtsalt ja kiiresti välja õpilaste teadmised ettevõtluse, kinnisvara ning investeerimise kohta. Mängus edu saavutamiseks vajalik mõttemaailm kinnistub noortes läbi erinevate majandusotsuste langetamise ning aitab tulevikus tööellu astudes ärimaailma kiirteele suunduda.
Koolid paigutatakse loosirattasse nii, et tõenäosus sama maakonna esindajate koheseks mõõduvõtuks on väike. Seejärel loositakse neljaliikmelised alagrupid. Toimub kaheksa "Cashflow" mõõduvõtmist, mille võitjad pääsevad finaali. Iga mängu otsustavatest momentidest teeb televisioon oktoobris ja novembris kokku kaheksa tunniajalist ülevaadet, mis aitavad kõigil kodanikel kaasa mõelda, enda finantskirjaoskust parandada ning õhutavad isiklikult majandusliku sõltumatuse poole püüdlema. Peale "Cashflow" mängu võitu loositakse igale koolile ärisektor, milles tuleb kuue nädalaga koostada äriplaan ning nelja kuuga luua personaalne ning majanduslikult toimiv toode või teenus.
Võistluse kevadhooaeg algab jaanuari keskel ning hõlmab endas viite iga kahe nädala järel toimuvat praktilist ettevõtlusoskust arendavat saadet. Finaali esimene saade toimub stuudios, kus igal koolil on aega viis minutit enda äriplaani tutvustamiseks. Hinnatakse idee originaalsust, teostatavust, argumenteerimise oskust ning majanduslikku potentsiaali. Järgmised neli saadet toimuvad firmades, kes on nõus "Monopoli" finantseerima.
Finaali teises osas viiakse finalistid personalifirmasse, kus pannakse võistlejad erinevatesse probleemolukordadesse ning hinnatakse võistkonna rollide jagamise oskust, pingetaluvust, loovaid lahendusi ja meeskonnavaimu.
Finaali kolmas saade keskendub klientide ning finantside otsimisele ning toimub finantsasutuses. Finalistid peavad kohtunikele selgitama, kes on nende kliendid ja kuidas nendeni on jõutud või plaanitakse tulevikus jõuda. Toimub praktiliste finantsülesannete lahendamine ning võistkonna finantsjuhid peavad omavahel lühikese duelli, selgitamaks välja rahanduslikult nutikaima kooli.
Finaali neljas osa toimub tööstusfirmas ning uurib, kuhu on koolid peale sügishooaja lõppu kolme kuuga oma toote või teenuse arenguga jõudnud. Saade lõpeb duelliga, kus võistkondade tootejuhid võistlevad omavahel sponsori välja pakutud ülesande lahendamises.
Võitja saab investeeringu
Finaali viimane saade suundub reklaamifirmasse, kus tuleb luua enda tootele või teenusele reklaam. Hinnatakse loovust, mõjusust, disaini ja teostust. Voor lõpeb duelliga, kus võistkondade turundusjuhid peavad ühe minuti jooksul ilma teisi esinejaid nägemata reklaamima kohtunike välja valitud eset.
Viies finaalsaates kogutud punktid summeeritakse ning kolm edukaimat kooli kohtuvad superfinaalis, kus tutvustatakse žüriile oma majandus- ning arendustegevust ning tulevikuperspektiivi. Superfinaali võidab kool, kelle välja töötatud toote või teenuse edasisse arendusse on saate sponsorite välja valitud investorid valmis kõige enam raha investeerima.
Eesti parima õpilasfirma konkurssi korraldav SA Junior Achievement Eesti teeb tänuväärset tööd, kuid ainult sellest on vähe, et noorte ettevõtlikkust ning finantskirjaoskust hüppeliselt parandada. Õpilasfirmasid pole kõigis koolides ning nad võivad tegutseda vaid SA Eesti koolituse läbinud õpetaja juhendamisel. Olles kooli ettevõtlusõppe osa, on nende tegevus avalikkuse eest peidus ja ei innusta nii suuri rahvamasse. Majandussaade "Monopol" kasvatab ettevõtjate arvu, haarab lisaks koolidele ka televaatajad ning pakub lihtsat ja tasuta võimalust tuhandetele inimestele oma finantsasjade parandamiseks.
Artikkel ilmub Tallinna Kaubamaja, Danske Banki, ACE Logisticsi, Eesti Gaasi, Silberauto, Eesti Ettevõtluskõrgkooli Mainor ja Äripäeva arvamuskonkursi Edukas Eesti raames.
Seotud lood
Arvutipargi renditeenus on mugav, säästlik ja (tuleviku)kindel. Green IT tegevjuht Asko Pukk usub, et ettevõtete äriline fookus peab alati olema enda põhitegevusel, sektoril, mida teatakse peensusteni, et olla konkurentidest paremad – just selleks vajaliku aja ja raha renditeenus vabastab.