Artikkel
  • Kuula

    Margus Raha: Eesti võiks haarata Hiinalt akumonopoli

    Maailm nõuab üha enam akusid ja meiegi võiksime neid toota, kirjutab geoloog Margus Raha. Pildil Green Technology Expo 2023 Bangkokis.Foto: ZUMA Press/Scanpix

    Eestis on tõenäoliselt ühed Euroopa suurimad fosfaatkivimi varud, mida saaks edukalt kasutada üha kiiremini arenevas akutehnoloogias, kirjutab geoloog Margus Raha arvamuskonkursile Edukas Eesti saadetud artiklis.

    Euroopa Liit kavatseb 2030. aastaks oluliselt vähendada kasvuhoonegaaside heitkoguseid ja olla 2050. aastaks kliimaneutraalne ehk siis rohelise kokkuleppega on kavas muuta Euroopa esimeseks maailmajaoks, mis 2050. aastaks kõrvaldab sama suures koguses CO₂ heitmeid, kui ta toodab.
    Uue kliimaseadusega kohustub EL vähendama kasvuhoonegaaside heitkoguseid aastaks 2030 vähemalt 55% võrreldes 1990. aasta tasemega. Selle eesmärgi saavutamise üheks vahendiks on üleminek sisepõlemismootoriga autodelt elektrisõidukitele, mistõttu kasvab ka nõudlus elektriautodele sobivate akude järele märgatavalt.
    Hetkel on erinevate elektrisõidukite kasutuses olevad populaarsemad akud mitmesugused liitiumioonakud (nt liitium-nikkel-koobalt akud). Erinevad liitiumakud on üks suur õnnelik perekond, mis on seni pakkunud parimat võimsuse ja suuruse kombinatsiooni, kuid nendel on ka kõrge hind.
    Nikli ja koobalti hind on praegu enam kui kaks korda kõrgem kui 2021. aastal pärast suuri hinnatõuse ning pärast Venemaa (üks põhilisi nikli tootjatest) sissetungi Ukrainasse ja suurenenud nõudlust elektrisõidukite järele. Lisaks on nikkel ja koobalt piiratud saadavusega. Koobalti kasutamisega seoses on tõstatatud inimõiguste (lapstööjõud, jm) ning keskkonnaprobleemid.
    Fosfaatkivimil põhinev aku
    Üks liitiumioonakude tüüpe on aga liitium-raudfosfaataku (LFP), mis pakub palju eeliseid võrreldes muude liitiumakude ja pliiakudega. Sel on pikem eluiga ning parem tühjendus- ja laadimistõhusus, see on ohutum (mittetoksiline, oluliselt vähem kuumenev või isesüttiv kui teised liitiumakud), kergem ja odavam.
    LFP-akudega tekib ka vähem ühekordselt kasutatavaid jäätmeid. Kui pliiaku utiliseeritakse 15 kuu pärast, siis LFP-aku utiliseeritakse 15 aasta pärast. Samas on LFP-akud vähem energiatihedad, mis tähendab, et LFP-aku mahutab veidi vähem energiat kui näiteks sama suurusega liitium-nikkel-koobalt aku.
    LFP-akude tootmiseks kasutatakse toiduainetööstuse kvaliteediga ülipuhtast fosforhapet, mis on ka pooltoode fosforväetiste ja söödafosfaatide tootmisel, aga ka kasutatav lõpptootena mitmes tööstuslikus rakenduses, nagu puhastusained, eriväetised, hambapasta, paberitööstus jne. Sellise puhtusastmega hapet toodetakse fosfaatkivimist peamiselt termilisel teel.
    2022. aasta septembri seisuga ulatus elektrisõidukite LFP-tüüpi akude turuosa 31 protsendini ja sellest 68 protsenti moodustas ainuüksi Tesla ja Hiina elektrisõidukite tootja BYD tootmine. Hiina tootjatel on praegu peaaegu monopol LFP-akude tootmises.
    Nõudlus LFP-akude järele on tõusuteel, kuna autotootjad otsivad võimalusi elektrisõidukite kulude veelgi vähendamiseks.
    Kuigi fosfor on odavam, kuna on laialdasemalt saada, siis koonduvad varud ja tootmine maailmas siiski mõne riigi kätte, mis on peamine väljakutse – mitte ainult poliitilise probleemina, vaid ka majanduslike riskide tõttu. EL on vastu võtmas kriitiliste toormete määrust, kus fosfor ja fosfaatkivim on loetud kriitiliseks toormeks peamiselt tarneriskide tõttu.
    Kuna on ette näha fosfori nõudluse hüppelist kasvu, siis tuleks vältida konflikti toiduainetetööstuse, põllumajanduse ja akude tootmise vahel. Enamik riike sõltub oma toidunõudluse rahuldamiseks fosfori impordist. On tõstatunud rahvusvaheline mure Venemaa-Ukraina konflikti võimalike mõjude pärast väetiseturu volatiilsusele, see piirkond on peamine toiduainete ja väetiste eksportija.
    Ja siin tuleb mängu Eesti
    Ainuüksi 2020. aastal kaevandati maailmas umbes 30 miljonit tonni fosforit (223 miljonit tonni fosfaatkivimit). Sellest kaevandatud fosforist kasutati umbes 85% väetistes, 10% loomasöödalisandites ning ülejäänu muudes toodetes.
    Prognoositav ülemaailmne elektrisõidukite nõudlus vajab 2050. aastaks enam kui 3 miljonit tonni fosforit aastas (u 25,5 kg fosforit elektriaku kohta). Kuid tegelik nõudlus kogu energiasektoris on palju suurem, lisaks põllumajanduse nõudlus, mis võib 2050. aastaks peaaegu kahekordistuda. Tekkiv nõudlus tuleb rahuldada uute tarneallikatega.

    Pane eduidee kirja ja võida 10 000+ eurot!

    Edukas Eesti on Äripäeva, Helmese, Eesti Gaasi, If Kindlustuse, Ellex Raidla Advokaadibüroo, Swedbanki ja Verstoni konkurss, kuhu ootame Eesti eduloo uuendamise ja arengu kiirendamise ideid arvamusloo vormis.

    Konkursil saab osaleda kuni kahe võistlustööga, artikli maht on kuni 5000 tähemärki (koos tühikutega). Kesksed hindamise kriteeriumid on ideede algupärasus, teostatavus ning särav esitus. Grand prix toob võitjale 10 000 eurot, teine koht 3000 ja kolmas 2000 eurot.

    Žüriisse kuuluvad korraldavate ettevõtete omanikud ja juhid, konkursi viib läbi Äripäeva arvamustoimetus. Konkurss lõpeb 31. märtsil 2024.

    Võistlustööd ilmuvad Äripäeva arvamusosas avatud erirubriigis ja Eduka Eesti Facebooki lehel. Võistlustöö ja autori pildi saab esitada SIIN. Tehniliste probleemide ja lisaküsimuste korral kirjutage meile [email protected].

    Siin võiks suurde mängu siseneda ka Eesti, kuna meil on tõenäoliselt ühed Euroopa suurimad fosfaatkivimi (fosforiidi) varud.
    Euroopas kaevandatakse hetkel fosfaatkivimit ainult Soomes. Tänu fosforiidi väärindamise võimalustele on meil potentsiaal püstitada siin meie enda LFP-akude tootmine, kuna meil leidub nii fosforit fosforiidis kui ka rauda. Jõhvi rauamaagikehas (magnetiitkvartsiit) sisaldub hinnanguliselt sadu miljoneid tonne rauda.
    Liitiumit me siiski veel leidnud pole. Aga Soomes Botnia lahe kaldal hakkab kohe tööle uus liitiumi-kaevandus (Keliberi projekt), mis tõenäoliselt saaks varustada ka meie akutehast.
    Lisaks sisaldab meie fosforiit kohati ka haruldasi muldmetalle, mis on vajalikud nii taastuvenergeetikas kui ka kaitsetööstuses. Nii et kui me siit edasi mõtleme, siis on meil oma maavarasid kohapeal väärindades võimalus anda tõuge Eesti majanduse uuele tulemisele ja turgutada ning kasvatada meie riigieelarvet reaalse ekspordist saadava tuluga.
  • Hetkel kuum
Seotud lood

Ekspert: ärme rabista kohustuslike e-arvete jõustamisega
Ettevõtetel tasub juba praegu lepingus paika panna arve esitamise viis, muidu võib valitsusest riigikogu menetlusse saadetud eelnõu järgi enese teadmata nõustuda e-arve esitamise kohustusega, kirjutab äriõiguse ekspert ja kauaaegne ettevõtjate õigusnõustaja, advokaadibüroo RASK partner Annika Vait.
Ettevõtetel tasub juba praegu lepingus paika panna arve esitamise viis, muidu võib valitsusest riigikogu menetlusse saadetud eelnõu järgi enese teadmata nõustuda e-arve esitamise kohustusega, kirjutab äriõiguse ekspert ja kauaaegne ettevõtjate õigusnõustaja, advokaadibüroo RASK partner Annika Vait.
Suurbritannia keskpank jättis intressimäärad muutmata
Keskpanga monetaarpoliitika komitee liikmetest hääletas seitse intressimäärade hoidmise poolt ning kaks nende langetamise poolt. Eelmisel koosolekul hääletas kärpe poolt vaid üks komitee liige.
Keskpanga monetaarpoliitika komitee liikmetest hääletas seitse intressimäärade hoidmise poolt ning kaks nende langetamise poolt. Eelmisel koosolekul hääletas kärpe poolt vaid üks komitee liige.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Aastaaruande esitamine saab olla lihtne ehk rakendus, mis muudab mikroettevõtjate elu
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Uusi turge vallutava Eesti firma toodet jäljendavad nii hiinlased kui britid
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Õigel ajal loobumist takistab edasipürgimise kultuur
„Loobumine millestki või millegi lõpetamine on üks raskemaid otsuseid ja üks põhjustest on meid ümbritsev visaduse ja edasipürgimise kultuur“, ütles koolitaja Heiti Pakk saates „Teabevara tund“.
„Loobumine millestki või millegi lõpetamine on üks raskemaid otsuseid ja üks põhjustest on meid ümbritsev visaduse ja edasipürgimise kultuur“, ütles koolitaja Heiti Pakk saates „Teabevara tund“.
Juhtimisekspert: enne muudatuste tegemist peab jalgealune stabiilne olema
Küsimusele, kuidas käib ettevõtte muutuste suhtes vastupidavamaks muutmine, ütleb organisatsioonijuhtimise ekspert Liina Randmann saates “Rohepöörde praktikud“, et sellist ühest retsepti, et “hakkame nüüd nii tegema ja korras!”, ei ole.
Küsimusele, kuidas käib ettevõtte muutuste suhtes vastupidavamaks muutmine, ütleb organisatsioonijuhtimise ekspert Liina Randmann saates “Rohepöörde praktikud“, et sellist ühest retsepti, et “hakkame nüüd nii tegema ja korras!”, ei ole.
Kas raskevõitu jalaga Auto-Marko on liikluses probleemiks?
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Eesti elanik pääses Iraani hõivatud laevalt
Täna pääses vabadusse aprilli keskel Hormuzi väinas hõivatud laeva MSC Aries pardal viibinud Eesti elanik. Ta on teel Eestisse ja tema perekonda on heast uudisest teavitatud.
Täna pääses vabadusse aprilli keskel Hormuzi väinas hõivatud laeva MSC Aries pardal viibinud Eesti elanik. Ta on teel Eestisse ja tema perekonda on heast uudisest teavitatud.
Osta või hoida? Aasta investor teeb tiiru ümber tehnoloogiaaktsiate
Marko Oolo andis hommikuprogrammis kommentaare USA tehnoloogiasektori ettevõtete tulemuste ja ka Balti börside jätkuva passiivsuse kohta.
Marko Oolo andis hommikuprogrammis kommentaare USA tehnoloogiasektori ettevõtete tulemuste ja ka Balti börside jätkuva passiivsuse kohta.