Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Tallink Finnairi osanikuks?
Finnairi lennuk.Foto: Raul Mee
Soome rahvuslik uhkus Finnair on hädas. Viie aastaga 200 miljonit eurot kahjumit tootnud riiklik lennufirma otsib täna aktiivselt nii strateegilist kui finantsinvestorit, kes aitaks rahastada säästlikumate lennukite soetamist.
Kas oleks väga pöörane korra mängida mõttega, mille kohaselt võiks Finnairi strateegiliseks osanikuks hakata Tallink?
Firmade suurused on võrreldavad. Finnairi aastakäive 2,5 miljardit, Tallinkil 1 miljardi euro juures. Viis aastat tagasi korra kuuldavasti Estonian Airi ostu kaalunud Tallinki laevaliiklus hetkel suuremaid investeeringuid ei vaja, laenude teenindamine on kontrolli all. Pealegi, üks kord on Soome teine rahvuslik uhkus, Silja Line, juba ostetud.
Mõlemad teenindavad reisijaid. Finnair on tugev Aasia suunal, kuid tegev vägagi ka Euroopas. Ei ole ju uus mõte hakata nappide võimalustega Tallinna lennujaamast tihedalt Helsinkisse Finnairile lennureisijaid ette vedama, tehes Helsinkist eestlaste paralleelne kodulennujaam.
Või teiselt poolt – osad mujalt maailmast Finnairiga Helsingisse suunduvad reisijad saab ju Tallinnas maha panna, siit lobedalt Tallinki laevadega üle lahe saata ja tee peal nende reisipaunad korralikult täis müüa. Tallink saaks Finnairist odavamalt majandada, seda muuhulgas ka lennuteenindajate osas.
Esmalt peaks asi majanduslikult tasuv olema. Teiseks peaks Soome riik ilmselt soostuma oma praegust 56% osalust Finnairis vähendama alla hetkel seaduses oleva miinimummäära, milleks on 51%. Kolmandaks on veidi asi ka põhjanaabrite rahvuslikus uhkuses. Kuid kui Eesti riik ei saanud Estonian Airi suureks tegemisega hakkama, ehk oskab Enn Pant koos meeskonnaga teha uue, esmapilgul uskumatuna näiva investeeringuna midagi sellist, mis meelde jääb?
Minu Äripäeva kasutamiseks logi sisse või loo konto.