Ehkki valitsus selgitab ootamatuid ja seniste kokkulepete vastaseid järske alkoholi- ja tubakaaktsiisi tõuse murega eestlaste tervise pärast, paistavad hinnatõusu tagant selgelt välja üle jõu käivad kohustused, mis sunnivad kaudsete maksutõusude abil riigikassasse lisaraha leidma.
Kaks kuud tagasi ametisse saanud Reformierakonna ja sotsiaaldemokraatide koalitsioon vajab kokkulepitu kinnimaksmiseks ligi paarsada miljonit eurot. Aktsiiside suurendamine on üks raha leidmise viis. Aktsiisitõusu põhjendus on paraku silmakirjalik: vajadus hoolitseda inimeste tervise eest ja muuta tervist kahjustav halvemini kättesaadavamaks on see kooruke, aga iva on hoopis see, et alkoholi tarbimine elaniku kohta viimaste aastatel on statistikaameti andmeil tegelikult vähenenud.
Avalikkuse eksitamine on üks asi, teine aga see: valitsus veab järjekordselt alt ettevõtjaid. Rahandusminister Jürgen Ligi rääkis veidi enam kui poolteist aastat tagasi lähiaastate alkoholi- ja tubakaaktsiisi tõstmise plaani tutvustades, et sujuvalt ja pika vaatega plaanitud maksutõusud on head – minimaalsete tõusude juures on salaturg kõige paremini kontrollitav, samas saavad tootjad ning tarbijad selle järgi oma tegevust paremini planeerida. Toona lubas minister, et riik lisab alkoholi- ja tubakaaktsiisile järgmistel aastatel 5% aastas.
Lubatu kehtis veidi enam kui aasta, tänavu märtsini, mil Reformierakond lõhkus valitsuse, heitis üle parda senise, kohalikel valimistel liiga edukaks osutunud IRLi ning võttis kampa sotsiaaldemokraadid. Ehkki eelmisegi valitsuse rahandusminister Ligi jätkab uues koalitsioonis, ei tähenda see järjepidevust ja lubadustest kinnipidamist. Lubatud mõistlik ja arvestamist võimaldav etteteatamisaeg asendub järgmisel ja ülejärgmisel aastal oluliselt kiirema hinnakasvuga, näiteks alkoholiaktsiisi puhul vastavalt 15 ja 10% tõusuga. Senise poliitika järsu muutuse juurde ei kuulu vastus küsimusele, miks on neid makse vaja tõsta just nüüd ja sellisel määral, kokkulepet murdes. Sellega jäetakse ülbelt täitmata nii ettevõtjate kui ka laia avalikkuse õigustatud ootused.
Selline tegutsemine ei näita mitte järelekaalutud tegutsemist, vaid viitab pigem lühinägelikkusele. Alkoholitootja Tarmo Noop juhib tähelepanu näiteks sellele, et kiire aktsiisitõus võib riigile teene asemel hoopis karuteene teha, sest oma riigi asemel peab tarbija üleval hoopis salakaupmeest või Läti tootjat. Mida järsem aktsiisitõus on, seda suurem on sellega kaasnev salakaubanduse kiire vohamise oht. “Odavamaid” naabreid peaksime hoolikalt silmas pidama, et mitte viina- ja suitsuturismile kaasa aidata.
Valitsus plaanib 20 protsendi võrra suurendada ka gaasiaktsiisi, mille tulemusena tõuseb gaasi hind kodutarbijale tuleval aastal arvestuslikult 1,1-1,4%. Kui kodutarbija siinkohal gaasikütte pealt õlikütte peale mõtleb üle minna, siis on halb uudis temalegi: eriotstarbelist diislikütust tohib kasutada vaid 2015 1. maini. Küttekulu suurenemine niisiis igal juhul, mis tähendab ühtlasi selgelt ka toodete-teenuste hinnatõusu.
Kahjuks ei saa Äripäev siinkohal lugejat lohutada, et kirjeldatu on ajutine ja kevadised valimised võivad tuua muutuse. Nimelt on praeguse valitsuse võetud kohustused, lastetoetuste ja tulumaksuvaba miinimumi tõstmine, pikaajalise iseloomuga ja jäävad eelarvet koormama edaspidigi.
Autor: 1185-aripaev
Seotud lood
Maagaasi ja kerge kütteõli aktsiisi kergitamine toob riigile lisakulutusi enam kui miljon eurot, ennustab siseminister Hanno Pevkur.
Telia Digikoristuspäev toimub juba 31. jaanuaril. Meenutame, kuidas viidi sel aastal digikoristust läbi Eesti Kaitseväes, kus IT-süsteemidest ja seadmetest kustutati kokku kümnete terabaitide ulatuses digikeltsa.