Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Stefan Andersson keeras Tallinkile selja

    Sven Einar Stefan Andersson on Tallinki suhtes üha pessimistlikum.Foto: Eiko Kink

    Mullu Tallinna börsile paigutatud 1,5 miljoni euroga Äripäeva investorite TOPis kümnenda koha hõivanud rootslasest väikeinvestor Stefan Andersson müüs sel nädalal kõik oma Tallinki aktsiad.

    „Eile müüsin oma viimased Tallinki aktsiad ja kuigi hind pole selline, mida võiks loota, on siiski kogunenud mõni probleem,“ kirjutas ta eile LHV finantsportaali foorumis.
    Tänase seisuga Tallinna börsil vaid Merko Ehituse ja Olympic Entertainment Groupi aktsionäride hulka kuuluv Andersson tõi oma müügiotsuse põhjendamiseks välja rea argumente. Ta möönis, et kiirlaev Superstar on prahtimislepingul ja tõenäoliselt on see leping üpris kallis. „Kuigi laenuintress oli kõrge, on ilmselt prahtimiskulu palju kõrgem,“ nentis ta.
    Andersson tõi miinusena välja sellegi, et kruiisilaev Baltic Princess on praegu dokis äkki tekkinud vea tõttu ning seetõttu jäävad saamata tulud ning kaasnevad kulud. Investor tundis muret ka 13. märtsil Tallinna–Helsingi liinil liiklemist alustava Silja Europa pärast.
    Ta ennustas, et üle 3000 reisija mahutava reisilaeva mehitamine on väga raske. Anderssoni hinnangul on palgasurve selgelt üles, mis omakorda võib mõjutada ka teisi laevu. „Ilmselt ollakse ka ebakindlad Europa suhtes, kuna ta pole üldse ajagraafikus pärast 1. juunit,“ põhjendas ta oma pessimismi. „Planeeritud reisid lihavõtte ajal ja mais järgivad sellised ajagraafikud, millest on raske aru saada, kellele ta sõidab. Tehakse 4–5tunniseid reise Helsingi–Tallinn ja siis Baltic Queeni kõrval. Võib kannibaliseerida ka Star/Superstar pealt. Tõenäoliselt on mõte Europa maha müüa, samas aga renoveeritakse teda.“
    Nafta hinna languseks pole lootust
    Lisaks eeltoodule kallutas Anderssoni müügiotsuse suunas seegi, et tänavu langevad ära Silja Europa prahtimistulud. Ta täpsustas, et täpsed numbrid pole küll teada, aga ilmselt oli prahtimine mullu väga kasumlik.
    Ka lootus, et nafta hind tänavu langeb, on pea 20 aastat Tallinna börsil tegutsenud investori arvates sisuliselt null. „Et nad (nafta hinnad – toim) tõusevad tagasi 30%–50% langusest on täiesti normaalne,“ kinnitas ta. „Naftainvesteeringud üle maailma kukuvad. Norras pole pärast jõule ühtegi puurimisluba antud.“
    Pikaajalise Tallinki aktsionärina on Anderssonile enda sõnul silma jäänud seegi, et paar nädalat tagasi hakkas konkurent Eckerö Line lisama Tallinna–Helsingi liinile reise. Ta tõdes, et Eckerö teeb öiseid reise „esialgu“ kaks päeva nädalas, ilmselt algatatud veoautovedajatega rääkimise tulemusena.
    Kuhjaga kriitikat
    Sellega aga kohaliku kultusinvestori kriitika veel sel esmaspäeval kõigi aegade võimsaimast müügitulemusest teatanud laevafirma aadressil ei piirdunud. Ta jätkas oma miinusterivi argumendiga, et juhul kui Tallink kasutaks oma LNG-laeva optsiooni, siis see oleks halb uudis puhtalt sellise investeeringu suuruse tõttu. „Juba tulevat LNG-laeva on raske motiveerida (eelkõige kui uus Superstar oli juba olemas) ja koos Stariga tekib ebakõla suure ja „väikse“ laeva vahel,“ kirjutas ta eile.
    Andersson lisas, et Tallinki konkurendi Viking Line'i tegevjuht rääkis pärast neljanda kvartali tulemuste avaldamist, et uue laeva tellimine on lähemal kui see oli aasta eest. Sellest võib tema hinnangul järeldada, et Helsingi–Tallinna liinile võib tulevikus veel üks uus laev tulla. Seda enam, et arvestades nõudlust on tema sõnul Tallinna–Helsingi liinil liiklev Viking XPRS „naeruväärselt“ väike. Samuti on laevafirmalt oodata tänavu suvekuudel taas lisareise.
    Halva kõrval veidi ka head
    Hulga halva kõrval tõi Andersson siiski välja ka mõne plussi, mis räägivad Baltikumi ühte suuremasse börsifirmasse investeerimise poolt. „Plussid 2016. aastal on näiteks madalamad intressikulud, tõenäoliselt siiski aastal keskmiselt madalamad naftakulud, jätkuv eestlaste ostujõu kasv,“ loetles ta. „0,9 pole mingi eriliselt hea hind minu arvates, aga äkki mõni mainitud asjadest pole arvestatud ja nende mõju võib samm-sammult aktsia hinda ikkagi mõjutada.“
    Lisaks Anderssonile, on neil päevil Tallinki suhtes pessimistlik ka pikaajaline laevafirma aktsionär ja aastaid Tallinna börsi suurimate erainvestorite sekka kuulunud Rene Ilves. „Neil on raske orgaaniliselt kasvada ja juhtkond ei tundu enam nii entusiastlik kui vanasti,“ kurtis ta esmaspäeval.
    LHV maaklertegevuse juhi Alo Vallikivi kinnitusel võib Stefan Anderssoni julgelt pidada üheks Balti turgude enimjälgitud investoriks ja ta soovitab tema tehingutel silm peal hoida.
    Sellest, kes on Stefan Andersson ja mida ta Tallinna börsist arvab, saab pikemalt lugeda siit ning tema investeerimispõhimõtted leiab siit. Tema ja teiste Eesti tuntumate börsiinvestorite ettevõtete viimaste aastate käekäiguga saab lähemalt tutvuda siin.
  • Hetkel kuum
Eksperdid: ettevõtjal on lihtsam kaitsta vilepuhujaid laiemalt, kui seadus nõuab
Eesti võttis vilepuhuja kaitse seaduse vastu sedavõrd kitsa kohaldamisalaga, et ettevõtjatel on lihtsam võimaldada probleemidest teavitamist laiemalt, kui neilt nõutakse, ning näidata seeläbi üles kõrgendatud ühiskondlikku vastutust, kirjutavad advokaadibüroo Sorainen partner Karin Madisson ning sama büroo jurist Karl Oskar Pungas.
Eesti võttis vilepuhuja kaitse seaduse vastu sedavõrd kitsa kohaldamisalaga, et ettevõtjatel on lihtsam võimaldada probleemidest teavitamist laiemalt, kui neilt nõutakse, ning näidata seeläbi üles kõrgendatud ühiskondlikku vastutust, kirjutavad advokaadibüroo Sorainen partner Karin Madisson ning sama büroo jurist Karl Oskar Pungas.
Nädal Balti börsil lõppes positiivse noodiga
Balti börsi koondindeks Baltic Benchmark edenes täna 0,26%. Tõusid nii Tallinna kui ka Vilniuse börsid, Riia oli languses.
Balti börsi koondindeks Baltic Benchmark edenes täna 0,26%. Tõusid nii Tallinna kui ka Vilniuse börsid, Riia oli languses.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Aastaaruande esitamine saab olla lihtne ehk rakendus, mis muudab mikroettevõtjate elu
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Uusi turge vallutava Eesti firma toodet jäljendavad nii hiinlased kui britid
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Konkurentsiameti juht kaotas ametnike 13nda palga: mulle ei mahtunud see pähe
Kui Evelin Pärn-Lee oli konkurentsiametit juhtima asunud ja luges esimest korda ameti tulemustasude reeglistikku, oli tema kui jurist üllatunud.
Kui Evelin Pärn-Lee oli konkurentsiametit juhtima asunud ja luges esimest korda ameti tulemustasude reeglistikku, oli tema kui jurist üllatunud.
Eksperdid leidsid Eesti konkurentsivõime hoidmisel viis murekohta
On viis valdkonda, mille kaudu Eesti konkurentsivõimet parandada saaks, kuid lihtsaid lahendusi ja “madalal rippuvaid vilju” on pigem napivõitu.
On viis valdkonda, mille kaudu Eesti konkurentsivõimet parandada saaks, kuid lihtsaid lahendusi ja “madalal rippuvaid vilju” on pigem napivõitu.
Kas raskevõitu jalaga Auto-Marko on liikluses probleemiks?
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Raadiohitid: kinnisvara hind jõuab aastaga tippu
Kinnisvara hinnad tõusevad peagi vanade tippude juurde, rääkis Liveni tegevjuht Andero Laur nädala kuulatuimas saates “Investor Toomase tund”.
Kinnisvara hinnad tõusevad peagi vanade tippude juurde, rääkis Liveni tegevjuht Andero Laur nädala kuulatuimas saates “Investor Toomase tund”.
Euroopa tarbijaühendused esitasid Temu peale ühiskaebuse
Euroopa tarbijaühenduste hinnangul pole Hiina odavkaubandusplatvorm Temu pakkunud klientidele seaduses nõutavas ulatuses tarbijakaitset ja kasutab keelatud manipuleerivaid kauplemisviise.
Euroopa tarbijaühenduste hinnangul pole Hiina odavkaubandusplatvorm Temu pakkunud klientidele seaduses nõutavas ulatuses tarbijakaitset ja kasutab keelatud manipuleerivaid kauplemisviise.