Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Ford andis autoturu allakäigu hoiatuse

    Maailma suurimaid autotootjaid Ford andis esimesena selgesõnalise hoiatuse, et uute autode turg hakkab kahanema ning koos sellega ka tootjate kasumid. Mängus on rida tegureid, mis töötavad autotootjate kahjuks ning ilmestavad sektori tsüklilisust.

    Ford teatas neljapäeval, et firma prognoosi kohaselt tulevad esimese kvartali tulemused oodatust nõrgemad, mis on seni kõige tugevam signaal, et maailma kaks suurimat autoturgu - USA ja Hiina - on saavutanud tipu. Fordi prognoosi kohaselt kukub uute autode müük mõlemas riigis nii sel kui järgmisel aastal.
    Fordi juhtkonna sõnul prognoosivad nad selle aasta tegevuskasumiks 9 miljardit dollarit ehk 14% vähem kui 2016. aastal. Peamiseks põhjuseks on suurenevad kulud ning kestvad investeeringud isesõitvatesse autodesse ja teistesse arenenud tehnoloogiatesse. Lisaks ütles juhtkond, et esimese kvartali kasum aktsia kohta jääb 30 ja 35 sendi vahele, mis on vähem kui mullu ja märkimisväärselt vähem võrreldes analüütikute prognoositud 47 sendiga aktsia kohta.
    Eelkõige tulenevad kehvemad tulemused kallinenud ehituskuludest, kallinenud dollarist, tõusvatest autogarantii hindadest ning toorainete hinna kallinemisest. Tagatipuks teevad kahju ka vähenevad müüginumbrid.
    USA suuruselt teise autotootja kasumihoiatus on taas selge signaal investoritele ja Wall Streeti analüütikutele, et autotootjad on väga selgelt avatud ja haavatavad autotööstuse tsüklilisusest. Ford on mitu aastat järjest nautinud rekordkasumeid ja lubanud investeerida miljardeid dollareid isesõitvate ja elektriautode arendamisse.
    Kasutusrendi buum
    Tsüklilisus ei ole ainult Fordi mure, sest läinud kvartalis kukkusid ka Fordi koduturu kahe peamise konkurendi General Motorsi ja Toyota kvartaalsed kasumid. Põhja-Ameerikas on läinud lahti tõsine hinnasõda ja see mõjutab kõiki autotootjaid.
    Osaliselt tingib hinnasõja asjaolu, et üha rohkem kasutatud autosid satub turule, mis ahvatlevad tarbijaid ning kahjustavad autotootjate bilanssi. Toyota ning BMW on juba väljendanud muret kasutatud autode turu mõju pärast nende uutele autodele ning kontserni finantsharule.
    Ühendriikides on viimasel paaril aastal puhkenud autode kasutusrendi buum. Veebruaris osteti 32,3% ehk pea iga kolmas auto kasutusrendiga. 2015. aasta peale oli keskmine näitaja 28% ning selle aasta esimesed kuud on selgelt kõrgema protsendiga. Kasutusrent on edasimüüjate jaoks kasumlikum kui näiteks auto liisimine, sest auto jääb nende omandusse, mis hiljem maha müüakse ning klient tuleb tihemini tagasi poodi uut autot ostma. Uuringud näitavad, et inimesed lähtuvad auto ostmisel eelkõige kuumakse suurusest, ja kasutusrendi puhul on kuumakse suurusjärgu võrra odavam kui liisingu puhul.
    Kasutusrendi buumil on ka negatiivne mõju, sest aastatepikkuse ralli tulemusena on nüüd kasutatud autode turul tugev ülepakkumine, mis toob kaasa kasutatud autode hinna alanemise. See omakorda survestab uute autode hindasid.
    Jaapani autotootjad hädas
    Kuid selle trendi tõttu on kõige suuremad kannatajad hoopis Jaapani autotootjad Toyota, Honda ja Nissan. Jefferiesi analüütikute sõnul on umbes 30% nende firmade uutest autodest müüdud kasutusrendiga. Fordil on praegu see tase umbes 22%, kuid aastatega samuti tõusnud.
    Seni ei ole probleem selles, et inimesed ei suudaks oma finantskohustusi täita, vaid mureks on autode keskmine hind pärast kasutusrendi perioodi lõppemist. Autotootjad peavad tegema vastavaid korrektuure.
    Veebruaris teatas Toyota, et alandas kasumiprognoosi 845 miljoni dollari võrra suuresti seetõttu, et kasutusrendi autode tegelik turuväärtus on langenud. Jefferiesi analüütikute arvutuste kohaselt võivad Jaapani suured autotootjad kaotada kuni 2,5 miljardit dollarit tegevuskasumis, kui kasutusrendist tulevate autode turuväärtus kukub 15%. Analüütikute sõnul on Nissan kõige agressiivsemalt kasutusrenti promonud, mistõttu on ka nende risk suurim.
    Teine suur häda on USA Föderaalreserv, mis liigub baasintressimäärade tõstmise teed ja esialgu pole näha, millal nad peatuks. Karmi konkurentsi tingimustes on üha enam autotootjaid hakkanud pakkuma 0% intressimääraga autolaene. General Motors, Toyota ja teised pakuvad juba kuue- ja seitsmeaastaseid autolaene 0% intressimääraga.
    Ei lühi- ega pikaajaline investeering
    Nüüd on aga baasintressimäärad tõusmas ja asjatundjate sõnul võtavad firmad tõenäoliselt finantshoobi enda kanda, et mitte kaotada konkurentidele kliente. See omakorda mõjutab negatiivselt autotootjate kasumirida.
    Aga tuleme Fordi aktsia juurde. 16. märtsist alates on see kukkunud nädalaga üle 8%, mis on teinud niigi odava aktsia väga odavaks. Fordi dividenditootlus on nüüd juba 5,1% ning ettevaatav kasumi-hinna suhe (P/E) kõigest 6,8. Aktsia on hetkel kõigest 30% firma raamatupidamislikust väärtusest.
    Sellega head uudised ka lõpevad. Ilmselgelt ootab autotööstust ees raske aeg ja Fordi aktsia odavnemine on vaid aktsionäride reaktsioon sellele ootusele. Hiina ja Põhja-Ameerika turu langusest on mõjutatud kõik autotootjad ja seetõttu tundub terve sektor praegu päris trööstitu.
    Pikaajalise investeeringuna võiks praegust langust ära kasutada ja osta, kuid järgneva 5-10 aasta jooksul oodatakse autotööstuses revolutsiooni, kus ohjad võtavad isesõitvad ja elektriautod ning tõenäoliselt muutub kogu auto ostmise ja omamise kontseptsioon. Paraku pole teada, kes sellest revolutsioonist võitjatena väljuvad. Seetõttu on üsna riskantne teha ka pikemaajalisi investeeringuid.
    Vaata, kust otsast tahad, autosektor ei meelita praegu piitsa ega präänikuga.
  • Hetkel kuum
Ekspert: ka metsatööstus ootab keskpankurite sõnumeid
Kui baasintressid langevad, on lootust, et puidusektoris terendavad jällegi suuremad mahud ja paremad käibed, kirjutab KPMG metsasektori vandeaudiitor Siim Külasepp Äripäeva Infopanga metsatööstuse kvartaliraportile antud kommentaaris.
Kui baasintressid langevad, on lootust, et puidusektoris terendavad jällegi suuremad mahud ja paremad käibed, kirjutab KPMG metsasektori vandeaudiitor Siim Külasepp Äripäeva Infopanga metsatööstuse kvartaliraportile antud kommentaaris.
Dow Jones ja S&P 500 hoiavad tõusutrendi, kuid tarbijaid hirmutab inflatsioon
Dow Jonesi tööstuskeskmine tõusis reedel, lõpetades kaheksanda järjestikuse võiduka päeva ja registreerides oma parima nädala 2024. aastal.
Dow Jonesi tööstuskeskmine tõusis reedel, lõpetades kaheksanda järjestikuse võiduka päeva ja registreerides oma parima nädala 2024. aastal.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Aastaaruande esitamine saab olla lihtne ehk rakendus, mis muudab mikroettevõtjate elu
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Uusi turge vallutava Eesti firma toodet jäljendavad nii hiinlased kui britid
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Ivo Suursoo: lahjade eesmärkide seadmine on ohtlik
Parima juhi konkursi finalist OIXIO Grupi juhatuse esimees Ivo Suuroo ütleb, et madalate eesmärkide seadmine on ohtlik, sest see laseb asjadel senisel viisil edasi kulgeda, kuigi jätkuvaks kasvamiseks peaks muutuma.
Parima juhi konkursi finalist OIXIO Grupi juhatuse esimees Ivo Suuroo ütleb, et madalate eesmärkide seadmine on ohtlik, sest see laseb asjadel senisel viisil edasi kulgeda, kuigi jätkuvaks kasvamiseks peaks muutuma.
Juhtimisekspert: enne muudatuste tegemist peab jalgealune stabiilne olema
Küsimusele, kuidas käib ettevõtte muutuste suhtes vastupidavamaks muutmine, ütleb organisatsioonijuhtimise ekspert Liina Randmann saates “Rohepöörde praktikud“, et sellist ühest retsepti, et “hakkame nüüd nii tegema ja korras!”, ei ole.
Küsimusele, kuidas käib ettevõtte muutuste suhtes vastupidavamaks muutmine, ütleb organisatsioonijuhtimise ekspert Liina Randmann saates “Rohepöörde praktikud“, et sellist ühest retsepti, et “hakkame nüüd nii tegema ja korras!”, ei ole.
Kas raskevõitu jalaga Auto-Marko on liikluses probleemiks?
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Omanikku vahetanud puiduäri kaotas käibest viiendiku
Äsja Combiwoodile müüdud puiduvarumisäri Metsä Forest Eesti kaotas eelmisel aastal käibest pea viiendiku ja ärikasumist kadus kolmveerand.
Äsja Combiwoodile müüdud puiduvarumisäri Metsä Forest Eesti kaotas eelmisel aastal käibest pea viiendiku ja ärikasumist kadus kolmveerand.
Mööblitootjale saabus tunneli lõpp koos valgusega
Mööblitootja Wermo käive kahanes eelmisel aastal pisut, see-eest aga kasumlikkus kasvas kõvasti ja ettevõtte tegevuses on toimunud muutused.
Mööblitootja Wermo käive kahanes eelmisel aastal pisut, see-eest aga kasumlikkus kasvas kõvasti ja ettevõtte tegevuses on toimunud muutused.