Hiljuti kirjutas mulle investor Jüri, kes küsis nõu, milliseid analüütikuid mina jälgin ja kes on see prominentne kaader, keda ma finantsturgudelt kõige rohkem kuulan. Vastuseks ütlen Jürile, et ma ei kuula eriti ühegi eksperdi sõna, vaid teen kõik kodutöö ise ära.
- Investor Toomas: hea investor teeb kodutöö ise ära. Foto: Anti Veermaa
Analüütikute ja erinevate ekspertidega kipub tihtilugu olema nii, et nad esindavad kellegi huve. Analüütikute puhul võib selleks olla firma, kus nad töötavad, või kerkivad esile isiklikud huvid. Ja finantsturgude ajaloos pole olemas ühtegi isikud, kes oleks suutnud kõike ette näha, sest tulevik on suurel määral prognoosimatu.
Jüri tõstatas tegelikult väga hea teema, sest ta tahaks lugeda nende analüütikute arvamusi, kes on tõesti ka tasemel, mitte ei tegele eskimotele jää ega kiilakatele kammide müümisega. Jüri tõi oma kirjas esile ka selle, et internetis aktsiaid jälgides võib infomass paisuda väga suureks ning uksest ja aknast sajab sisse igasuguste pakkumistega e-kirju.
“Ja kõige aktiivsem on just börsi analüütikute ja muude selliste haide tegevus. Mõni hämmastab eriti imelike pakkumistega, umbes et kohe, kui nendega ühtida, hakkab kulda kottide kaupa sisse voolama,” kirjutas Jüri mulle.
Võin öelda, et Jüri pole olnud ainuke, keda sellised tegelased kimbutanud on. Olen ka ise saanud kõnesid Hongkongist, kus pakutakse maaklerfirma vahendusel osta erinevaid aktsiaid. Tavaliselt olen arvanud, et sellised tegelased on petturid ning olen viisakalt telefoni hargile pannud.
Aga kus on kvaliteetanalüütikud?
Kvaliteetsete analüüsidega on nii, et neid niisama internetist kätte ei saa ja need ei tüki niimoodi sinu kirjakasti nagu ülejäänud infomüra. Kvaliteetse info eest tuleb paraku kukrut kergendada või hakata mõne panga kliendiks, mis analüüse jagab. Kvaliteetset finantsajakirjandust lugedes võib samuti saada häid infokilde, mida kõrva taha panna.
Tõe monopoli pole kellelgi ja isegi Goldman Sachsi analüüse ei maksa võtta puhta kulla või alkeemiana. Sest sama palju, kui on Goldman oma ennustustega täppi pannud, on ta ka mööda pannud.
Analüütikud liigutavad turge.
Kindlasti ma vaatan, mida analüütikud aktsiate kohta räägivad, sest mõjuvõimu neil turgudele on ja aktsiahindu suudavad nad liikuma panna. Näiteks kui JPMorgan teatab, et tõstab Apple’i aktsia hinna sihti 20%, võib aktsia hinnas tõusu näha. Mitte küll 20%, aga mõnikord paar protsenti küll.
Parim analüütik on ikkagi investor ise, kes hoiab silmad-kõrvad lahti, kuulab, mida üks ja mida teine analüütik või ekspert räägib, ja siis otsustab, kas on mõtet selle kõige põhjal hakata otsuseid langetama. Samuti tasuks silma peal hoida mitmesugustel organisatsioonidel, nagu näiteks OPEC või IMF, millel on teinekord oluline mõju finantsturgudele.
Seotud lood
Selveri populaarne 63+ vanuses klientidele mõeldud sooduskampaania "Kuldne Kolmapäev" on ettevõtte üks edukamaid kampaaniaid, mis laienes nüüd ka e-Selverisse ning tänavustele pensionipäevadele.
Enimloetud
5
“Infortar on kodubörsi üks ambitsioonikamaid ettevõtteid”
Hetkel kuum
“Infortar on kodubörsi üks ambitsioonikamaid ettevõtteid”
Tagasi Äripäeva esilehele