Olen juba mõnda aega Volkswagenil silma peal hoidnud ja kaalunud ettevõttesse investeerimist, kuid nüüdseks olen kõik ostuplaanid maha matnud ega soovitaks autotootja aktsiat vihavaenlaselegi.
- Volkswageni diiselmootor. Foto: EPA
Alates skandaali lahvatamisest septembris on
Volkswagenil olnud kaks võimalust, kuidas kriisi lahendada - tunnistada ausalt kõik üles või minna hämamise ja vassimise teed. Paraku on autotootja valinud viimase variandi ja see tähendab, et Volkswagenist tuleb hoiduda kui pidalitõbisest.
Septembris sai avalikuks, et Volkswagen on paigaldanud autodele tarkvara, mis petab lämmastikoksiidi emissiooni teste parema kütusekulu ning jõudluse nimel. Autod paiskavad õhku lubatust kuni 40 korda rohkem kahjulikke gaase. Kokku on Volkswagen müünud umbes 11 miljonit diiselmootoriga autot, mis saastavad õhku.
Esmaspäeval tuli aga ilmsiks, et tegelikult sõidab teedel veel suurel hulgal loodust ja õhku reostavaid Volkswagen grupi diiselmootoriga autosid, sealhulgas alates 2014. aastast toodetud 3-liitriste mootoritega
Porsche ja
Audi mudelid. Volkswagen eitas USA keskkonnakaitse agentuuri (EPA) süüdistusi, kuid lubas ametivõimudega koostööd teha.
Volkswagen on oma maine minu arvates pöördumatult ära rikkunud. Skandaali puhkedes ma isegi tundsin VW-le veidi kaasa, sest nende üldine maine oli seni väga positiivne olnud. Firma vabandas septembris vaikselt ja vallandas tegevjuhi. Tore, vist? Tundus, et nad üritavad uut lehekülge pöörata.
VW otsustas valedega jätkata
Esmaspäevane uudis aga näitab, et valetamine ja vassimine jätkub endiselt. Volkswagenil oli võimalus kõik ausalt ära rääkida, vastutus võtta ning alustada pika ja aeglase mainepuhastuse ning usalduse taastamise teekonnaga.
Selle asemel paistab mulle, et Volkswagen lootis, et ametivõimud ei avasta teistel mudelitel petutehnoloogiat ning nad saavad vanaviisi jätkata. Pooleteise kuuga pole firma sisejuurdlus põhimõtteliselt mitte midagi välja selgitanud ning avalikkusega pole suudetud avameelselt ning läbipaistvalt suhelda. Vastupidi, firma jätkas keskkonda lubatust ligi 10 korda rohkem reostavate autode müümist.
Tegu on ülimalt häbiväärse ja hukkamõistu vääriva käitumisega. Sellised negatiivsed sündmused kajastuvad laastavalt ka aktsia hinnas. Investorid ei saa olla enam kindlad, et ei tule teisigi negatiivseid üllatusi.
Minu lihtne soovitus on hoida Volkswagenist nii kaugele kui võimalik, sest antud juhul on see sobilik aktsia vaid lühikeseks müüjatele.
Lõpetuseks tahaksin veel kiita USA ametivõime, kes teevad seda, mida eurooplased ei julge, ei taha või ei oska. Meenutagem kas või seda, kes alustas
FIFA korruptsiooniskeemide uurimist. Saksamaal ja sealt tulenevalt ka Euroopa Parlamendis omavad Volkswageni-taolised firmad nii palju võimu, et suudavad sellega kastreerida ametivõimude tegutsemistahte.
Seotud lood
Kui 2015. aastal tuli Spotifys lauale idee Discover Weekly funktsiooni loomiseks, ei olnud ettevõtte asutaja sellest eriti vaimustuses. Sellele vaatamata oli töötajatel piisavalt autonoomsust funktsiooni edasi arendada, luues seeläbi ülipopulaarse toote. CVKeskus.ee uuris Eesti tippjuhtidelt Kai Realolt ja Toomas Tamsarelt, kuidas mõjutab juhtimiskultuur töötajate lojaalsust ja tööandja ihaldusväärsust.