Ostes endast suurema Soome konkurendi tagab PRFoods endale parema turupositsiooni ja kasumi kasvatamise võimaluse, kirjutab Äripäev juhtkirjas.

- Juhtkiri Foto: Anti Veermaa
PRFoodsi tütarettevõtte AS Saaremere Kala otsus osta endast tublisti suurem Soome konkurent Oy Trio Trading AB on nii PRFoodsi kui ka terve Eesti kalatööstuse jaoks ajalooline otsus.
Äripäev tunnustab Kasela julgust teha üle kolme miljoni euro väärtuses suurtehing ning hammustada sellega suur tükk ettevõtte tuleviku kindlustamiseks. Osta endast suurem võistleja lihtsalt ära on parim ja söakaim võimalus oma turupositsiooni parandada ja kasvamiseks tõhusad eeldused luua. Tõsi, tehing ise on alles aktsionäride poolt kinnitamata ning ka kahe ja poole miljoni eurone laen pangast esialgu veel taotlemisel, ent kui kogu tehing oleks alles oraste peal ja õhus kartus, et see võib lörri minna, siis mainekas börsifirma ja selle meediakogenud omanik veel kella ei lööks. Aga ta lööb, ja rahulolevalt, järelikult on põhjust.Tehingu tulemusena kasvab PRFoods poole suuremaks, kui ta praegu on, ning kindlustab endale Soome suurima kalabrändi staatuse. Ühtlasi loodab Kasela Soome kaudu laieneda Põhjamaadesse ja Mandri-Euroopasse. See ei kõla kaugeltki utoopiana – PRFoods tegutseb juba peale Soome 35 riigis. Kasumit, tõsi, saab veel tublisti priskemaks kasvatada. Trio on PRFoodsile juba tuttav ettevõte ja sellevõrra turvaline ost: ettevõte on allhanke korras PRFoodsile aastate jooksul lõhetooteid valmistanud. Lisaks on Triol hulk selliseid kundesid, kelleni PRFoods seni ei ulatunud – nüüd on nad Eesti ettevõtte tiibade siruulatuses.
PRFoodsile on soomlaste Trio omandamine juba teine toekas ost sellel aastal. Juunis teatas ettevõte, et ostab kaks Suurbritannia pereettevõtet, Coln Valley Smokery Limitedi ja John Ross Jr Ltd, kogukäibega 18,6 miljonit eurot eelmisel aastal. Vastse ostu, Trio käive oli eelmisel aastal tublisti kaalukam: 51,4 miljonit eurot – nii et Kasela jutt 100 miljoni eurose käibe piiri löömisest on igati realistlik. Kui tubli kasumi suudab Kasela ettevõtteid integreerides välja pigistada, näitab aeg. Kõik eeldused kasumi suurendamiseks on igatahes loodud.
Aktsia heitlik saatus
PRFoodsi aktsia käekäik Tallinna börsil alates börsi põhinimekirjaga liitumisest 2010. aastal (2014 eraldus Premia) on siiamaani olnud heitlik. Käive on suhteliselt väike, investoritele pole aktsia just ülearu atraktiivne olnud. Alles eelmisel aastal kurtis Kasela, et ettevõtte aktsia on alahinnatud. Viimase kuue kuuga on aktsia tõusnud 11 protsenti ja laienemisotsuse peale tegi samuti positiivse jõnksu.
Nii või teisiti – kui PRFoodsist kujuneb suur edulugu, saavad sellest osa kõik, kes soovivad sellesse Tallinna börsil investeerida. Kes usub, et Kasela on võidumees, peab lihtsalt aktsiaid soetama, nii lihtne ongi.
Jah, muidugi on võimalik, et PRFoods ei jää igavesti Eesti kalatööstust ja Tallinna börsi kaunistama – ettevõtteid laiendatakse ja ühendatakse ka mahamüümise eesmärgil. On ka täiesti arusaadav, et kui Kaselal ka selline plaan peaks olema, siis ta sellest veel ei räägi.
Võib vaid ette kujutada, kui lahjaks ja luiseks jääb Tallinna börs, kui seal pole enam ei Tallinkit ega PRFoodsi. Ent isegi kui kohaliku börsi käekäigu pärast muretsemine kuulub ühe tuntud ettevõtja mõttemaailma hulka, on ettevõtte head tulemused ja nende parandamise võimalikkus sellest arusaadavasti eespool.
See teema pakub huvi? Hakka neid märksõnu jälgima ja saad alati teavituse, kui sel teemal ilmub midagi uut!