Kiire kasv ei kesta igavesti, seetõttu ei tasu lasta seda raisku minna: on hea aeg igasuguseks uuenemiseks, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
- Juhtkiri Foto: Anti Veermaa
Kõigil ettevõtjatel, kes mõlgutavad mõtteid äri mahamüümise üle, on nüüd ja lähemal ajal hea aeg seda teha. Miks?
Sest kõik ümberringi kasvab – ühes sektoris rohkem, teises vähem. Majandus tervikuna, hinnad, palgad (tööjõukulud), eksport, investeeringud ja kasumid. Ent nii see kõik muidugi ei jää. Kui keegi arvab, et teise kvartali 5,7 protsenti kasvu on tulnud selleks, et igavesti püsida, siis ta muidugi eksib. Ka ei jää ettevõtete kasumite kasvunumber lõputult 22 protsendi peale ega investeeringud viimatise 27protsendise kasvu juurde.
Exit on edulugu
Need teise kvartali ülimalt head näitajad on ettevõtjatel tuju heaks teinud – aga müüa tulekski ju hea tujuga ja siis, kui läheb toredasti. Siis on põhjust kõva asja eest korralikku hinda küsida ning seda on võimalik ka saada. Hea aeg on ka neile, kes tahavad osta: laenu saab suhteliselt kergesti, intressid on ikka veel madalal – millalgi hakkavad nad muidugi tõusma, aga millal täpselt, seda ei tea keegi. Finantsvõimenduse saamine on praegu kerge ja valikuvõimalus suur.
Pealegi, edukat exit’it jäädakse alati mäletama kui edulugu, mis ta ju ongi. Edukas exit on tõendus, et suurepärane töö on jõudnud etappi, mil mõni maailmas tuntud suurettevõte selle vastu sellisel määral huvi tunneb, et seda üle ilma kasutatavaks tooteks-teenuseks kasvatada.
Praegu on suurepärane võimalus vahetada tegevussuunda, uuendada oma ettevõtete ja investeeringute portfelli, saada ühe ettevõtte müügist raha teise uuendamiseks jne. Aga miks ka mitte kätt proovida millegi täiesti uuega – toodete ja teenuste tarbija vajadused muutuvad väga kiiresti ning tarbijal tekib üha uusi soove, mille olemasolust ta praegu ehk isegi veel teadlik ei ole. Tõeline ja tegus ettevõtja sammub tarbija soovidest alati sammukese ees ning tekitab uusi vajadusi ise.
Uuene või sure
Teine võlusõna – eriti juhul, kui sa müüa ei taha – on muidugi innovatsioon. Sõna ise kõlab õõnsalt, eriti kui sellest räägivad mitteettevõtjad. Ettevõtjatele on pidev uuenemine aga nii või teisiti elu ja surma küsimus: kes usub, et homme kõlbab veel see, millega täna saab raha teha, on juba päris elust mitu sammu maas. Pöörast optimismi ja peamiselt idufirmadega seostavat riskijulgust vajavad tegelikult kõik ettevõtlussektorid.
Ja kolmas on muidugi eksport. Eesti turg on nii pisike, et siin päriselt rikkaks saada polegi võimalik. See ongi põhjus, miks kiirelt arenevate, eriti IT-sektori Eesti juurtega ettevõtted sünnivadki kohe rahvusvahelistena: nende meeskonnad on paljurahvuselised, nende peakontor ei pruugi enam asuda Eestis, nende turg on kogu maailm kohe algusest peale. Ja investoreidki, kes nende äri kasvuvõimalustesse usuvad, leiavad nad laiast ilmast. Neil iduettevõtetel, kes edukalt raha kaasanud, on traditsioonilistele ettevõtlusharudele palju õpetada hoolimata sellest, et nad kõik suurteks edulugudeks ei kasva.
Loomulikult on hea aeg ka oma ettevõtte arendamiseks ja uuendamiseks. Peamine on mitte lootma jääda, et see, mis praegu justkui iseenesest hästi läheb, toodab vana rasva pealt kasumit ka siis, kui makronäitajad siinmail välismõjude toimel nõrgenema hakkavad. Nõnda nagu head kriisi ei saa lasta raisku minna, ei tasu maha magada ka häid aegu, mis sobivad hästi nii uute ettevõtmiste alustamiseks kui ka uute käimalükkamiseks.
Seotud lood
Kuigi töötame selleks, et suurendada heaolu, luua kindlustunnet endale ja lähedastele, võib tööpinge heaolu ja suhteid kahjustama hakata, kirjutab Tallinna Ülikooli õppejõuarenduse ekspert Katrin Aava.
Enimloetud
5
“Infortar on kodubörsi üks ambitsioonikamaid ettevõtteid”
Viimased uudised
Õigusruum ja ärikultuur riigis on euroopalik
Hetkel kuum
“Infortar on kodubörsi üks ambitsioonikamaid ettevõtteid”
Tagasi Äripäeva esilehele