• OMX Baltic0,3263,25
  • OMX Riga0,21884,92
  • OMX Tallinn0,421 711,78
  • OMX Vilnius0,24984,17
  • S&P 5000,005 591,96
  • DOW 300,5941 335,05
  • Nasdaq −0,2317 516,43
  • FTSE 1000,438 379,64
  • Nikkei 2250,7438 647,75
  • CMC Crypto 2000,000,00
  • USD/EUR0,000,9
  • GBP/EUR0,001,19
  • EUR/RUB0,00101,36
  • OMX Baltic0,3263,25
  • OMX Riga0,21884,92
  • OMX Tallinn0,421 711,78
  • OMX Vilnius0,24984,17
  • S&P 5000,005 591,96
  • DOW 300,5941 335,05
  • Nasdaq −0,2317 516,43
  • FTSE 1000,438 379,64
  • Nikkei 2250,7438 647,75
  • CMC Crypto 2000,000,00
  • USD/EUR0,000,9
  • GBP/EUR0,001,19
  • EUR/RUB0,00101,36
  • 19.06.12, 07:46
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Erakonnad peavad raha kasutamist kirjeldama

Praegu kehtiv erakonnaseadus seab erakondadele kohustuse kampaaniaaruannetes iga kulu juures nimetada selle tegemise kuupäeva, makse saaja, makse aluseks oleva arve numbri, summa ning selgituse, kirjutab Korruptsioonivaba Eesti tegevjuht Asso Prii.
Paraku ei anna selline aruandluse viis võimalust hinnata, milline on nö tulu-kulu suhe ehk teisisõnu: millise hulga plakateid, teenusetunde või eetriminuteid üks või teine erakond on saanud konkreetse ühikuhinnaga. Juriidiliste isikute annetuse keelustamise järel eksisteerib aga risk, et ettevõtted võimaldavad erakondadele teenuste või toodete soetamisel soodustusi ning seeläbi „annetavad“. Ilmselgelt turuhinnast kõrvale kalduvate tehingute puhul aga oleks võimalik vastavatel järelevalveasutustel põhjalikumalt süveneda sellise tehingu hinna kujunemisloogikasse. Seepärast leiab Korruptsioonivaba Eesti, et on vaja nõuda erakondadelt kulutatud raha eest saadu täpsemat kirjeldamist.
Vahetult enne 2011. aasta riigikogu valimisi tegi Korruptsioonivaba Eesti erakondadele ambitsioonika ettepaneku hakata paralleelselt kampaania finantsaruannetega pidama avalikkusele kättesaadavat ülevaadet kampaaniaga seotud tegevustest. Ehk siis kirjeldama perioodiliselt ja kuupäevaliselt, milliseid tegevusi on erakond kampaaniaperioodil ette võtnud. Näiteks oleks tulnud ettepaneku kohaselt kirja panna see, millise sisuga trükiseid telliti, millist hinda nende eest maksti, kui palju neid saadi ning olulise elemendina see, millises piirkonnas need laiali jagati. Sellise aruandluse õigsuse tagamisel mängiks olulist rolli avalikkuse tähelepanu, kuna postkasti kukkunud reklaami kajastatust aruandes saaks kontrollida samahästi kui igaüks ning vajadusel juhtida tähelepanu, kui trükis, aga ka kampaaniakontsert või muu vastavalt ei kajastu.
Selge, et toona selle ettepanekuga ei nõustutud – kampaaniad olid planeeritud, raha (nii avalik kui ka varjatud) oli kulutatud ning käärid raporteeritud kulude ja elluviidud tegevuste kogumaksumuse vahel oleksid olnud ehk liiga märgatavad. Uute valimisteni on aga aega ning veel saaks planeerida kampaaniat nii, et selle kulutused saaksid kaetud lubatud vahenditest (mis on üsnagi piisavad) ning „puudujääv“ osa tehakse tasa sisulisema diskussiooni ja läbimõeldud valimisplatvormidega.

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 02.08.24, 12:36
Kuidas kaitsta ettevõtte IT-infrastruktuuri loodusõnnetuste kahjustuste eest?
Tugevate vihmasadude, tuule ja muude loodusstiihiate tekitatud kahjud võivad tõsiselt mõjutada äritegevuse järjepidevust. Elektri kadu võib peatada tootmise ja teenuste osutamise, erinevate asutuste tegevuse, aga ka igapäevaelu linnades.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele