Raha on koondunud linnadesse ja selle põhjuseks inimeste töö iseloomu muutus: õlistest sinikraedest on saanud valgekraed, kellel on paremad võimalused just linnades. Äripäev reastas Eesti vallad ja linnad elanikelt tulumaksu laekumise põhjal. Erinevus tabeli esimese valla, Viimsi, ja viimase Peipsiääre valla vahel on enam kui viiekordne.
“See, kuidas oleks võimalik väiksema laekumisega valdade olukorda paremaks muuta, on miljoni dollari küsimus,” naeris Tartu Ülikooli teadur Garri Raagmaa ja lisas: “Ega elu siis paigal seisa. Lihtsalt töökohtade iseloom on muutunud.”
Kui sada aastat tagasi oli peamine töö põlluharimine, siis nüüd on selleks valdavalt palgatöö. Kuid ka palgatöö iseloom on muutunud. “30 aastat tagasi oli see valdavalt sinikraeline, nüüd valgekraeline ning valgekraede kontoritöökohad on valdavalt linnades,” märkis inimgeograaf Raagmaa selle peale, miks on raha peamiselt linnadesse koondunud.
Viimsisse masu ei jõudnud. Ühe edukama valla Viimsi juhi Haldo Oravase sõnul on nende eduka tulumaksulaekumise üks põhjus see, et vallas elavad jõukad inimesed. “Brutosissetulek maksumaksja kohta on meil kõrgeim Eestis. 2011. aastal oli see 1221 eurot. Aga miks see nii on, on mulle endalegi mõistatus,” rääkis Oravas ja lisas, et matemaatiliselt seda põhjendada ei saagi. “Tuleb välja, et Harjumaa kõige kõrgema sissetulekuga elanikud elavad just Viimsis.”
Vallavanema kinnitusel pole valla maksumaksjate arv raskete masuaastate jooksul vähenenud, pigem tõusnud (7572 maksumaksjat novembris 2010 ja 7831 maksjat novembris 2011). Oravas usub väikese tõusu jätkumisse. “Ka brutosissetulek maksumaksja kohta on kasvanud.”
Oravase sõnul plaanib vald 2013. aastal investeerida tulumaksuraha algkooli avamisse, käimas on ka lasteaedade ehitus. “Meie probleem on see, et meil on olnud kohustus viia laenukoormus seaduses sätestatud piiresse. Oleme laenu jõudumööda tagasi maksnud ja vähendanud, see on pannud piirangu taristu arendusele ja mõnedele investeeringutele,” rääkis Oravas, kuid lisas, et tänavu suvel jõuab laenukoormus normi piiresse.
Hea sissetulekuga vormsilased. Vormsi vald jagab tulumaksulaekumises Tallinnaga 14.–15. kohta. “Ei ole siin mingit nippi. Elanike arv on meil väike, kuid ilmselt on meile koondunud hea sissetulekuga inimesed,” märkis Vormsi vallavanem Urmas Pau ja lisas, et on ka neid vormsilasi, kes püsivalt saarel ei ela.
Pau ei usu, et sellelgi aastal maksulaekumistes midagi oluliselt muutub. “Olen planeerinud 3protsendilist tulumaksu laekumise tõusu. See on aga pigem tänu üldisele majanduskasvule kui inimeste arvu kasvule,” märkis vallavanem.
Samas tõdes Pau, et pole olulist vahet, kas vallas elab 400 või enam inimest. “Mingil määral annab see suurema laekuvuse, aga kui vaatame investeerimisvajadust või räägime ehitamisest, siis saarel ehitamine tuleb pigem kallim kui mujal. Nii et absoluutväärtuses on need summad väikesed. Meie suudame praegu katta oma projektitaotluste omafinantseeringu osa. Aga pole enam vahet, kas elanikke on 500, 600 või 700 – uut koolimaja või teid selle rahaga ei ehita nii ehk naa,” märkis Pau ja soovitas kõigil vaesematel valdadel tegeleda nii palju kui võimalik ikka ka sellega, et luua turvaline elukeskkond.
Riik vajab investeerimispoliitikat. Tartu Ülikooli teaduri Garri Raagmaa sõnul ei tuleks vaadata maapiirkondi kui töö-, vaid elukeskkonda. “Ajapikku inimesed pigem töötavad linnas ja tahavad elada maal. Praegu on juhtunud aga see, et töökohad on koondunud suurtesse linnadesse. Riigis pole olnud jõulist regionaalpoliitikat, mis oleks püüdnud kasvu üle Eesti suunata,” märkis Raagmaa ja lisas, et Tallinn on võõrast raha, välisinvesteeringuid ja riigiraha täis pumbatud.
Raagmaa hinnangul võiks väikevaldade arengu võti olla 30–40 minuti kaugusel uute ja ennekõike valgekraeliste ametikohade loomise soodustamine. Mõistagi tuleks pakkuda ka kvaliteetseid põhiteenuseid: kool, kultuuriasutused ja kauplused.
Põhimõtteliselt nõustub Raagmaaga ka regionaalminister Siim-Valmar Kiisler. “Arvestades, et omavalitsuste tulude peamiseks allikaks on kohalike elanike tulumaks, on oluline parandada kohalike elanike tööhõivet,” leidis Kiisler. “Samas on omavalitsussüsteemi killustunud iseloomu tõttu suutlikkus teha vajalikku koostööd madal, omavalitsuste huvi tegeleda ettevõtluskeskkonna parandamisega madal, sest maksud ei pruugi laekuda töökoha loonud omavalitsuse eelarvesse. Selles olukorras on kannatajaks kohalikud inimesed.”
Raagmaa sõnul on üks probleeme see, et seni puudub riigil investeerimispoliitika, plaan, kuhu soodustada töökohtade loomist. Ja teiseks, poliitika elluviimiseks ei ole riigil partnerit. “Riik on jaganud laiali palju funktsioone, aga raha pole antud. Isegi teehooldusega ei saa vallad hakkama, sest selleks pole neil raha. Lahendus on see, et funktsioonid, millega vallad hakkama ei saa, tuleks koondada mujale,” märkis teadur.
Riigieelarve jaotab maksutulu ümber
Regionaalminister Siim-Valmar Kiisleri sõnul on nõrgemate omavalitsuste toetamiseks Eestis toimiv süsteem, mis tagab, et omavalitsuste finantseerimisel lähtutaks lisaks tuludele ka kuluvajadusest. “Selle aluseks on elanike vanuseline koosseis, teede pikkus jms. Selleks on riigieelarves tasandusfond, mille jaotamise aluseks on omavalitsuse arvestuslik kuluvajadus ja tegelikult laekuvad maksud, mille vahe omavalitsusele osaliselt kompenseeritakse,” selgitas Kiisler. “Sisuliselt tähendab see maksutulude ümberjaotamist eelkõige Harjumaalt teistesse piirkondadesse,” lisas ta.
Tulu sõltub elanike arvust. Eesti Linnade Liidu juhi ja Tallinna abilinnapea Taavi Aasa sõnul sõltub tulumaksu laekumine elanike registrisse kantud tulusaajate arvust. “Seega, mida suurema elanike arvuga omavalitsus, seda suurem tulumaksu laekumine. Väiksematele valdadele hüvitatakse vähemlaekumine tasandusfondist, millest saavad tulu praktiliselt kõik omavalitsused peale Tallinna linna ja veel mõne suurema omavalitsuse.”
Edetabel
Linnade TOP 20
tulumaks elaniku kohta, €Saue 664Keila 584Tallinn 541Tartu 478Kärdla 469Kuressaare 464Põltsamaa 446Maardu 438Paldiski 432Haapsalu 431Elva 426Põlva 419Paide 418Jõgeva 418Rakvere 416Kunda 411Viljandi 404Pärnu 379Tõrva 373Sindi 362
Edetabel
Jõukamad inimesed on koondunud Talllinna lähiümbrusesse
Mitu eurot laekus 2011. aastal iga valla elaniku kohta
1–10Viimsi vald 827 Harku vald 812 Rae vald 731 Kiili vald 727 Saue vald 717 Saku vald 680 Saue linn 664 Jõelähtme vald 663 Keila linn 584 Ülenurme vald 583 11–20Keila vald 571 Tallinn 541 Vormsi vald 541 Noarootsi vald 534 Raasiku vald 516 Toila vald 514 Padise vald 513 Kuusalu vald 505 Tähtvere vald 499 Luunja vald 494 21–30Emmaste vald 491 Kohila vald 486 Käina vald 481 Kernu vald 480 Kose vald 480 Tartu linn 478 Aegviidu vald 475 Kärdla linn 469 Kuressaare linn 464 Rapla vald 463 31–40Tartu vald 463 Kõrgessaare vald 463 Sauga vald 456 Risti vald 456 Pihtla vald 456 Kõue vald 449 Vihula vald 448 Väätsa vald 447 Põltsamaa linn 446 Paikuse vald 443 41–50Maardu linn 438 Nõo vald 437 Anija vald 436 Sõmeru vald 434 Koigi vald 433 Paldiski linn 432 Haapsalu linn 431 Kaarma vald 430 Ridala vald 429 Imavere vald 428 51–60Elva linn 426 Ruhnu vald 421 Pühalepa vald 420 Põlva linn 419 Paide vald 419 Paide linn 418 Jõgeva linn 418 Rõngu vald 416 Kihelkonna vald 416 Rakvere linn 416 61–70Kehtna vald 416 Nissi vald 415 Haaslava vald 415 Kaiu vald 414 Taebla vald 414 Salme vald 413 Kihnu vald 412 Kadrina vald 412 Kunda linn 411 Viru-Nigula vald 407 71–80Laimjala vald 406 Laeva vald 406 Lümanda vald 406 Jõhvi vald 405 Viljandi linn 404 Kareda vald 403 Järvakandi vald 403 Nõva vald 402 Halinga vald 401 Ambla vald 400 81–90Oru vald 400 Haljala vald 399 Orissaare vald 397 Valjala vald 397 Muhu vald 395 Sonda vald 394 Juuru vald 392 Albu vald 391 Kohtla vald 391 Vändra vald 390 91–100Kõlleste vald 388 Türi vald 388 Rannu vald 387 Lüganuse vald 386 Viiratsi vald 384 Tahkuranna vald 382 Audru vald 382 Pärsti vald 381 Pärnu linn 379 Kohtla-Nõmme vald 379 101–110Põlva vald 379 Tori vald 378 Konguta vald 377 Otepää vald 377 Maidla vald 375 Tõrva linn 373 Raikküla vald 372 Märjamaa vald 372 Surju vald 371 Kambja vald 370 111–120Saarepeedi vald 369 Vändra alevi vald 369 Koeru vald 367 Pöide vald 366 Mäetaguse vald 366 Tootsi vald 365 Puhja vald 364 Sindi linn 362 Püssi linn 362 Leisi vald 362 121–130Järva-Jaani vald 362 Martna vald 362 Võru vald 359 Rakvere vald 357 Kõpu vald 357 Hanila vald 357 Tapa vald 356 Suure-Jaani vald 355 Vinni vald 355 Vasalemma vald 355 131–140Lihula vald 354 Palamuse vald 353 Tabivere vald 351 Mäksa vald 350 Võru linn 350 Lavassaare vald 349 Loksa linn 348 Väike-Maarja vald 348 Roosna-Alliku vald 348 Vigala vald 348 141–150Vastse-Kuuste vald 347 Rägavere vald 346 Valgjärve vald 344 Are vald 344 Värska vald 344 Varstu vald 344 Iisaku vald 344 Tamsalu vald 343 Laheda vald 342 Torgu vald 340 151–160Käru vald 340 Sangaste vald 337 Palupera vald 336 Puurmani vald 336 Puka vald 336 Karksi vald 335 Haanja vald 333 Tõstamaa vald 333 Sillamäe linn 333 Pajusi vald 332 161–170Sõmerpalu vald 332 Paistu vald 332 Kohtla-Järve linn 331 Vastseliina vald 330 Kärla vald 328 Mustjala vald 327 Rakke vald 326 Laekvere vald 324 Kanepi vald 323 Põdrala vald 321 171–180Varbla vald 321 Kõo vald 320 Vara vald 320 Tarvastu vald 320 Kiviõli linn 319 Kolga-Jaani vald 317 Hummuli vald 317 Jõgeva vald 315 Veriora vald 315 Räpina vald 314 181–190Narva-Jõesuu linn 313 Kullamaa vald 313 Rõuge vald 311 Avinurme vald 305 Võnnu vald 305 Lohusuu vald 305 Häädemeeste vald 303 Saarde vald 303 Ahja vald 303 Tõlliste vald 302 191–200Lasva vald 301 Valga linn 301 Karula vald 300 Antsla vald 300 Helme vald 300 Abja vald 300 Alajõe vald 299 Põltsamaa vald 297 Pala vald 296 Aseri vald 295 201–210Võhma linn 292 Taheva vald 290 Halliste vald 290 Koonga vald 290 Illuka vald 290 Urvaste vald 289 Misso vald 287 Vaivara vald 285 Torma vald 285 Mooste vald 283 211–220Tudulinna vald 279 Alatskivi vald 278 Narva linn 275 Mõniste vald 275 Meremäe vald 274 Orava vald 273 Saare vald 271 Mõisaküla linn 261 Mustvee linn 251 Meeksi vald 250 221–226Õru vald 245 Mikitamäe vald 234 Kasepää vald 217 Kallaste linn 210 Piirissaare vald 162 Peipsiääre vald 144
Arvutuse aluseks on võetud valla või linna elanike arv 2010. aasta alguse seisuga.
Allikas: Siseministeerium, maksuamet, Äripäev
Seotud lood
Turvasüsteemid toodavad igapäevaselt suurtes kogustes infot. Läbi tänapäevaste nutikate lahenduste saab neid andmeid üha kiiremini töödelda. Selle abil on võimalik näiteks läbi
valve- ja läbipääsusüsteemide tuvastada inimeste käitumises anomaaliaid ja hinnata reaalajas võimalikke riske. See on vajalik ettevõtetele, kes pakuvad elutähtsaid teenuseid ja võivad on ärisaladuse või andmete lekkimise korral saada suurt kahju.