Viimastel aastatel edukalt kasvanud mobiilimängude tootja Creative Mobile tegi eelmisel aastal märgatavalt nõrgema tulemuse, kuid ettevõtte omaniku sõnul on see osa strateegiast.
“Lihtne vastus on selline, et meie valdkonnas on finantstulemuste volatiilsus normaalne,” kommenteeris Creative Mobile’i üks omanikke ja juht Vladimir Funtikov. “On palju firmasid, mille käive kasvas ühe aastaga kümme korda või langes 25–50%, näiteks King, Supercell, Zynga, Glu ja teised. Meie eesmärk on kasvada enam kui viis korda ja sellest vaatenurgast on 7 miljonit eurot sama kui 10 või 5 miljonit eurot.”
Funtikov rääkis, et 2012. aastal pidi ettevõte otsustama, kas keskenduda seniste toodete arendamisele, mis tähendanuks kuni miljoni euro teenimist aastas, või püütakse mängida kõrgliigas. Otsustati viimase kasuks, kuid see tähendas, et oli vaja võtta tööle rohkem tippklassi spetsialiste, arendada ettevõtte brändi ja tehnilisi lahendusi, uurida uusi turge ning leida ja sisustada uus kontor, kus optimeerida informatsiooni liikumist, planeerimist, arenduse ideoloogiat ja teisi protsesse.
Ühe aasta tulemused ei näita midagi. Funtikovi sõnul tulenes käibe langus sellest, et seniste toodete haldamine ei olnud nii oluline. “Konkreetne näide: me võime litsentseerida ja lisada mängu viis uut autot ja teha selle tähistamiseks turniiri, mis tekitab lisakäivet. Võime aga selle asemel teha midagi uue projekti jaoks, mis ei ole veel turul ja raha ei teeni. Lühiajaline tulu versus investeering,” võrdles ta.
Kasumi suure kukkumise põhjustas töötajate arvu ja investeeringute kasv. Mullu suurenes ettevõtte kollektiiv kaks korda ja koosnes 65 töötajast, kahekordistus ka palgakulu. Funtikovi sõnul on sel aastal kavas palgata veel kuni 10 inimest.“Viie aasta jooksul näeme, kas meie strateegia oli õige või mitte,” ütles Funtikov.
Majandusaasta aruandest nähtub, et käive vähenes USA turul – eelmisel aastal teeniti sealt 1,5 miljonit eurot, 2012. aastal 3,6 miljonit eurot. Funtikov tunnistas, et sealne mobiilseadmete kasutajate arvu ja nende tarbimise kasv on aeglustunud, aga näiteks Aasias areneb see valdkond väga kiiresti.
Ka tänavune aasta tuleb tagasihoidlik. Funtikovi hinnangul jäävad ka selle aasta tulemused tagasihoidlikuks, sest mõned projektid on veel pooleli ja turuolukord muutnud. “On ka täiesti võimalik, et need uued projektid ebaõnnestuvad,” möönis ta. “Juba 2012. aastal oli täiesti selge, et meie strateegia toob lühiajaliselt raskusi, ja kuigi lootsime, et saame positiivse tulemuse varem, on kõik, mis praegu toimub, meie plaani raames. Halvimal juhul jätkame oma tegevust aasta pärast, teame ka, et meil on potentsiaal kasvatada oma käivet rohkem kui viis korda.
Ettevõte investeerib jätkuvalt oma uude kontorihoonesse. Samuti tahetakse pakkuda oma mänge uutele platvormidele, nagu Nokia X, Asha, Tizen, võib-olla ka Firefox OSile. Kõige olulisemad on jätkuvalt Google Play ja iTunesi rakenduste poed.
Teine mängutootja samuti languses
Automänge arendab ka Hypester, kelle tulemused eelmisel aastal jäid samuti 2012. aastale alla. Hypester toodab internetimänge, sihtrühmaks on mehed ning peamisteks turgudeks ingliskeelsed jõukad riigid ehk Põhja-Ameerika ja Lääne-Euroopa, aga ka Ladina-Ameerika ning Aasia maad. Mänge saab mängida tasuta Facebookis, kuid mängus kiiremini edasi liikumiseks saab osta lisateenuseid.
Hypester oli üks Äripäeva viimase Dividendide TOPi üllatajatest, tõustes uustulnukana tabelis 29. kohale. 2012. aastal kasvatati käivet 20% ja see ulatus ligi miljoni euroni. Kasum oli siis 300 000 eurot ja dividende võeti välja miljoni euro eest.
Eelmisel aastal oli ettevõtte käive pea kaks korda väiksem – 492 000 eurot. Tagasiminek oli ka kasumis, mis langes 109 000 euroni.
Ettevõtte juht ja omanik Marko Mänd tunnistas, et eelmine aasta ei läinud kindlasti nii hästi kui 2012. “Nagu igal asjal, on ka mängudel oma eluiga,” rääkis Mänd. “Meie esimese mängu StreetRally populaarsus on olnud langustrendis. Samas eelmise aasta keskel käivitatud StreetRace Rivals on alustanud edukalt ja lubab arvata, et teeme sellel aastal juba taas pisut rohkem käivet,” kõneles ta.Mänd lisas, et sel aastal on plaanis veel mitu mängu lansseerida.
Kommentaar
Aruanne ei räägi saavutustest midagi
Vladimir Funtikov, OÜ Creative Mobile juhtTuleb arvestada sellega, et tegutseme väga spetsiifilises valdkonnas ja aruanne ei räägi meie perspektiividest, probleemidest ja saavutustest midagi. Näiteks ei räägi see, et oleme kaks aastat järjest nimetatud 50 maailma parima mobiilimängufirma hulka või meie Tallinnas toimunud tasuta konverentsist, kus käis 200 inimest ja mille maksime 100% oma taskust, lootes, et järgmisel aastal tuleb veelgi rohkem inimesi ja võib-olla saab Tallinnast lokaalne mänguvaldkonna pealinn.Ei räägi ka sellest, kuidas meie mänge kopeeritakse, kuidas me püüame ennast patenditrollide vastu kaitsta, kuidas võistleme konkurendiga, mille väärtus on umbes 500 miljonit eurot ja kes alustas 10 miljoni euroga taskus, kui meie istusime korteris kolmekesi kiirnuudleid söömas. Meie valdkond on palju põnevam kui ühe raamatupidaja kokkuvõte.
Üks küsimus
Miks on Eestis võrreldes Soomega väga vähe mängutootjaid?
Marko Mänd, Hypester OÜ juhtEestis on mängutööstus majandusharuna alles loomisel. Soomes on tehtud mänge juba 90ndatest ja praegu on mängudega tegelevaid firmasid seal suurusjärgus 200.Mängudega tihedalt seotud erialasid on kõiki võimalik Soomes ülikoolides õppida. Samuti on seal riiklikul tasemel toetusprogramm, millega mänguloojaid toetatakse.Meil on kõik iseõppijad ja puuduvad ka valdkonna õppejõud. Vastav kompetents ongi kõige tugevam Eestis mänge tootvates firmades, kes katse-eksituse meetodil mängutööstuses kogemusi püüavad.Selleks, et meil oleks Supercelli või Rovioga võrreldavaid firmasid, kulub veel aega. Otseselt on see seotud oskustööjõu hulgaga – tuleks hakata siin vastavat haridust pakkuma või importima.Tänuväärset tööd selles osas on teinud ka Gamefoundersi kiirendi, kes on mentorite abiga siinseid inimesi koolitanud ja väliseid talente Eestisse toonud.
Seotud lood
Eesti edukaim mängutootja Creative Mobile kaotas eelmisel aastal käibes ja kasumis veelgi, sest peab mobiilimängude maailma tihedas konkurentsis võitlema nagu Taavet mitme Koljatiga.
Kuna ärikinnisvara arendatakse reeglina vaid üürimiseks, on endale A-klassi büroopinna ostmine harvaesinev võimalus, mida edukal ettevõttel tasub väga tõsiselt kaaluda, rõhutab Tallinna südalinnas paikneva
Büroo 31 müügijuht Taavi Reimets ning lisab kogemusele tuginedes, et omanikuna tekib kasu nii kohe kui ka kaugemas tulevikus.