Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    12 küsimust, mis aitavad firma edukamaks

    Bestsellerite autor ja tuntud ärinõustaja Jim Collins ütleb, et suurepärast firmat iseloomustab lisaks finansstabiilsusele ka fakt, et seda jäädakse taga igatsema.Foto: Bloomberg

    Suurepäraseid firmasid hakatakse taga igatsema, leidis juhtimisguru Jim Collins Helsingi ärifoorumil.

    Jim Collins, kelle sulest on ka eesti keeles ilmunud sellised raamatud nagu "Heast suurepäraseks" ja "Loodud kestma", vastas Helsingis eelmisel nädalal toimunud konverentsil küsimusele, mis eristab tõeliselt suurepäraseid ettevõtteid lihtsalt headest. "Hea on suurepärase vaenlane," sõnab Collins. Oludes see kinni ei ole, see sõltub valikutest, teatas ta pärast veerand sajandit tehtud uurimustööd kindlalt.
    Kas firma jääb meelde?
    Suurepärase ettevõtte tunneb ära kolme asja järgi: väga head majandustulemused, mõju (kui sa kaod, jääb sinust auk) ja kestvus (kestad kauem turutsüklist, tehnoloogiapõlvkonnast). Kes soovib seda saavutada, sel oleks tark otsida vastust 12 küsimusele. Collinsi sõnul tegelevad inimesed tema sõnul liiga palju küsimusega, kuidas edukas olla ja mis neist saab, kuigi tuleks mõelda: "Kuidas ma saaksin teistele kasulik olla?"
    Collins lohutas juhte, kel karismast või kogemustest puudu jääb, sest suurepäraseks juhiks kasvatakse. Ka Steve Jobsi edulugu seisnes tema hinnangul just tema võimes areneda. "Tõeliselt suureks juhiks kasvamine võtab kaua aega. Midagi suurepärast ei juhtu üleöö," ütles ta vastuseks Äripäeva küsimusele, millist juhtimiskultuuri kannavad endas noored idufirmad Eestis ja Soomes.
    Tosin küsimust paremaks juhiks ja firmaks arenemise teel
    Küsimused ettevõtjale, kes tahab saada heast suurepäraseks
    1) Kuidas viia juhtimine kõrgeimale tasemele? Tõeliselt suurepärase juhtimise X-faktor on alandlikkus, mis on rakendatud missiooni teenistusse. Parimad juhid ei mõtle iseendale, vaid rakendavad oma indu millegi endast suurema heaks - ja panevad teisedki inimesed samale missioonile pühenduma.
    2) Kas ettevõttes on õiged inimesed õigetel kohtadel? Keda me peaksime enda bussi peale võtma ja keda mitte? Liidri kõige olulisem oskus on suutlikkus teha inimeste kohta õigeid otsuseid.
    3) Kuidas viia ellu Stockdale'i paradoksi?Jim Stockdale oli USA mereväe admiral, kes oli aastaid Vietnamis piinajate käes vangis. Küsimusele, kuidas ta vastu pidas, vastas ta: "Ma ei kahelnud kunagi oma usus, et lõppude lõpuks saan ma välja." Kuid Stockdale õpetas mitte segi ajama usku lõpplahendusse ja tänaseid karme fakte. Nii murdusid vangis just optimistid, kes uskusid peatsesse vabanemisse.
    4) Mida teame Siilist?Termin pärineb Isaiah Berlini esseest "Siil ja rebane", kus Rebased lähtuvad ideede paljususest, Siilid aga rakendavad end ühe suure idee teenistusse. Juhtimise maailmas võidavad Siilid. Tuntuim näide on pimesi oma ideed järginud Steve Jobs. Seega tuleb endalt küsida: mis on minu tõeline kirg, milles olen ma loomu poolest parim ja mis teenib minu jaoks leiba? Vastuste ristpunkt ongi parim koht.
    5) Mis on meie "20 miili marss?"1911. aastal hakkasid Roald Amundsen ja Robert Falcon Scott üheaegselt kahest eri suunast lõunapooluse poole liikuma. Amundsen jõudis õnnelikult tagasi, Scott ja osa tema meestest aga hukkusid ekspeditsioonil. Nende vahe oli selles, et kui Scott lähtus ilmast, siis Amundsen võttis eesmärgiks läbida iga päev 20 miili ja täitis eesmärki nüri järjekindlusega, olgu ilm erakordselt halb või ka erakordselt soodne. Seega peaks iga ettevõte endalt küsima: mis on meie "20 miili marss"? Maailm tahab meid ikka kursilt kõrvale lüüa, ja just ebapüsivus räägib kõige selgemalt keskpärasusest.
    6) Millele peaks panustama suurelt? Kõigepealt on mõistlik sihik paika sättida ja tulistada väikseid padruneid. Alles siis, kui sihik paigas, tasub välja tulla suurte kahurikuulidega. Kui lõpuks on aeg suurelt tulistada, siis ei tohi verest välja lüüa. Võitjad pole mitte need, kes midagi esimesena teevad, vaid need, kes teevad seda õiges mõõtkavas - Ford ei leiutanud ise autot, vaid industrialiseeris selle tootmise.
    7) Kas meil on piisavalt paranoiat elus püsimiseks?Õppida saame vaid nendest vigadest, millest elusana väljume. Produktiivne paranoia tähendab, et tuleb energia suunata mõtlemisele selle peale, mis võib halvasti minna. Küsimus ettevõtjatele: kui suured on sinu hapnikuvarud juhuks, kui midagi valesti läheb?
    8) Kuidas olla kellameister, mitte ajatundja?Suured ettevõtjad ei taha olla need, kes ütlevad, mis kell parajasti on. Nad tahavad olla ise kellameistrid - sest ainult siis elavad nende ettevõtted neist kauem.
    9) Kas suudame kirglikult näha ka teist poolt?Parimad liidrid suudavad hoida peas korraga kaht teineteisele vastanduvat ideed. Olulisim neist on kui ettevõtte Yin ja Yang - ühelt poolt püsida truu oma tuumale ja teiselt poolt ergutada edasiminekut. Selle tegemiseks tuleb eraldada väärtused tegevustest.
    10) Mis on järgmine suur eesmärk?Teekond heast suurepäraseks pole kunagi läbitud. Suured ettevõtjad püstitavad endale alati uue suure eesmärgi, uue mäetipu, mida vallutada.
    11) Kuidas õnn enda heaks ära kasutada?Edukad inimesed omistavad tihti õnnele suurt tähtsust. Tegelikult ei ole edukatel inimestel teistest rohkem vedanud, vaid nad on pannud õnne suuremat tootlust teenima. Bill Gatesi lugu ei räägi mehest, kellel vedas, vaid mehest, kes oskas õnne ära kasutada. Õnn soosib järjekindlaid, mitte allaandjaid. Küsimus on selles, kuidas mängida kätte tulnud kaarte terve turniiri vältel?
    12) Mis peaks olema meie "Ära tee"-nimekirjas?Nii nagu "Tee ära" nimekiri, on oluline ka nimekiri "Lõpeta selle tegemine".
    Allikas: Jim Collinsi ettekanne
  • Hetkel kuum
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Kui Mars kutsub: Musk soovib 55,8 miljardit Tesla varadest
Tesla autod kutsutakse jälle tagasi uue ohtliku defekti tõttu. Elon on aga hõivatud mujal rindel ning tegeleb oma mitmekümnemiljardilise kompensatsioonipaketi väljanõudmisega.
Tesla autod kutsutakse jälle tagasi uue ohtliku defekti tõttu. Elon on aga hõivatud mujal rindel ning tegeleb oma mitmekümnemiljardilise kompensatsioonipaketi väljanõudmisega.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Amazoni rüpes edu nautiv Eesti ettevõtja: Jeff Bezose juhtimisprintsiibid sobivad meile hästi
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti sai Euroopa rahakotist 122 miljonit eurot
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Usaldamatus valitsuse majanduspoliitika suhtes on järsult kasvanud
Üheks suuremaks ettevõtteid mõjutavaks probleemiks on tõusnud vähene usaldus valitsuse majanduspoliitika suhtes, selgus täna esitletud majanduse konjunktuuri kvartaalsest ülevaatest.
Üheks suuremaks ettevõtteid mõjutavaks probleemiks on tõusnud vähene usaldus valitsuse majanduspoliitika suhtes, selgus täna esitletud majanduse konjunktuuri kvartaalsest ülevaatest.