Milline võiks olla maksimaalne tarneaja pikkus, et rahul oleks nii klient kui ka tarnija ise? Ja kas alati on parim just võimalikult lühike tarneaeg?
- Cherry Media OÜ juhatuse liige Andres Susi Foto: Meeli Küttim
Kuna kliendi seisukoht on, et mida lühem tarneaeg, seda parem, püüavad ettevõtted teha kõik endast oleneva, et tarneaeg oleks võimalikult lühike – see on kõigi osapoolte huvides, kirjutab 21. oktoobri Äripäev logistika rubriigis.
ASi Rahva Raamat e-äri müügi- ja arendusjuhi Toomas Aasmäe sõnul on Rahva Raamatu üheks suurimaks eeliseks üle Eesti 24 h kauba kohaletoimetamine. Tarneaja pikkus sõltub tema sõnul ettevõttesisesest logistikast ja logistikapartneritest. “Oleme palju vaeva näinud, et firmasisene logistika ning tööprotsessid oleksid võimalikult kiired,” märkis Aasmäe. “Praegu saavad kõik, kes tellivad äripäevadel Rahva Raamatu e-poest enne kella kolme päeval, toote kätte järgmisel päeval,” selgitas ta. Samuti on Rahva Raamat Aasmäe sõnul tähelepanu pööranud sellele, et kliendil oleks võimalik valida mugavaim kättesaamiskoht. “24 tunni jooksul on inimesel võimalik kaup tellida meie kauplustesse, Smartposti või Omniva pakiautomaatidesse, postkontoritesse või kulleriga koju,” selgitas Aasmäe, kelle sõnul ollakse üks Eesti esimesi e-poode, kes hakkas 24 h kohaletoimetamist pakkuma.
Aasmäe sõnul on nende järgmine plaanitav samm samal päeval kohaletoimetamine, mida hakatakse lähiajal pakkuma koostöös Smartposti ja Omnivaga. “Loodame, et Eesti raamatusõbrad hindavad võimalust hommikul tellides juba õhtuks soovitud raamat, film, plaat või mäng kätte saada,” märkis ta.
ASi Suva/Sockmann Group OÜ koduturu müügidirektori Tiia Sau sõnul saab nende klient e-poes ise tarneviisi valida, ehk erinevad logistikaettevõtted pakuvad erinevaid tarneaegu. “Seega on kliendil võimalik otsustada, kas ta soovib paki kätte saada päeva-kahega või nädalaga,” selgitas ta.
Hulgimüügi ehk suurklientide puhul on Sau sõnul tarneajad kokku lepitud ja lepingus sees. “Suurkliendid saavad kauba, sõltuvalt lepingust ja kaupluste asukohast, kahe-kolme päevaga,” kinnitas ta.
Impulsiivostu tahetakse kõige kiiremini kätte saada. Cherry Media OÜ juhatuse liige Andres Susi märkis, et ideaalis tahab klient muidugi võimalikult kiiret tarnet, kuid paljuski oleneb see kaubakategooriast. “Mida impulsiivsem ost, seda kiiremat tarnet eeldatakse,” selgitas ta, tuues näiteks parfüümi, mida tahetakse kiiresti proovida. “Paremini planeeritud internetiostude puhul on klient valmis veidi ootama, kui teab, et saab kauba tavapoe hindadega võrreldes soodsamalt,” kinnitas Susi. “Või siis on tegu mõne brändi või mudeliga, mida suuremad kohalikud jaekaupmehed ei müü,” lisas ta.
Susi sõnul on testitud teatud kaupade müümist “kohe kätte” põhimõttel ning nädalase tarnega. Olulist mõju müügile sel tema sõnul ei olnud. “Hind ja muud faktorid mõjutavad müüki rohkem,” lausus ta. Nii nagu iga kaubandusettevõtte puhul, on ka Cherry.ee jaoks oluline laovaru ja müügi suhte optimeerimine. “Sisuliselt on see lihtne matemaatika – mida vähem pead investeerima laovarudesse, seda paremat hinda kliendile pakkuda saad,” kinnitas Susi. “Cherry.ee ärimudel on üles ehitatud sooduskampaaniatele, mis eeldab teatud järeleandmisi osa kategooriate tarnekiiruses.” Ta lisas, et impulssostude puhul on tegu ühe- kuni kolmepäevase tarnega.
Baltika Grupi turundus- ja müügidivisjoni direktori Kati Kusmini sõnul kasutavad nemad Baltika kaubamärkide e-poe tellimuste kohale toimetamiseks Smartposti ja Omniva pakiveo teenust ning kliendi tellitud kaup pannakse laost teele reeglina samal päeval. “Vajadusel tellime sobivas suuruses toote vastava kaubamärgi lähimast jaekauplusest,” lausus ta. “E-poest tellitud tooted jõuavad Eesti kliendini reeglina kahe tööpäeva jooksul.”
Kusmin lisas, et teistesse Euroopa riikidesse jõuab veebipoe kaup Omniva vahendusel ning sõltuvalt riigist jõuab saadetis kliendini 2–10 tööpäeva jooksul. Venemaa postiteenistuse kiirus saadetiste käsitlemisel on mõnevõrra kõikuvam – sageli on kaup kohal 1,5 nädala jooksul, aga on tulnud ette ka pikemaid tarneaegu, selgitas Kusmin.
Üks küsimus
Mida olete teinud, et lühendada tarneaega?
Rainer Rohtla, DPD Eesti ASi operatsioonide juht:
Kolides 2012. aasta alguses uude logistikakeskusse, paigaldasime täiesti uue sorteerimisliini, mis võimaldas kaupu kiiremini käidelda. Sel aastal rajasime juurde logistikakeskuse laienduse, mis omakorda pikendas ka pakkide sorteerimisliini. Uue liini pikkus kullerite osas on Balti riikide pikim – see võimaldab Harjumaa piirkonnas kaupu sorteerida korraga 66 kaubikule ning neid samal ajal ka laadida. Meil on pärast laienemist veokitele ja kaubikutele 85 laadimisust. Lähtume ka sellest, et pakkide laadimine ja sorteerimine oleks võimalikult efektiivne ja keskkonnasõbralik. See tähendab, et kaubad laaditakse maha teleskooplintkonveieritega ehk neid eraldi terminalis käitlemata. Samuti teeme sorteerimise esimeses etapis eelsorteerimist, mis võimaldab peamised suunad kohe eraldada. Lisaks efektiivsusele on seesugune sorteerimine ka keskkonnasõbralik – hoiame kokku nii kilet kui ka kaubaaluseid.
Tootmist vajava kauba tarneaeg mitu nädalat
ASi ON24 nõukogu liikme Peep Kulla sõnul on klientide seisukohast üldiselt nii, et mida lühem tarneaeg, seda parem. Kuid on ka erandeid – näiteks kui kodus käib remont ning ei soovitagi kohe tellitud kaupu kätte saada. “Reeglina on nii, et mida lühema tarneajaga suudame kaupu pakkuda, seda rohkem ostetakse,” tõdes Kuld. “Meil internetikaubamajana on muidugi olukord, et inimene ei saa kunagi kohe tellimust tehes kaupa kätte isegi siis, kui kaup on laos olemas – kaupade ettevalmstamine saatmiseks, logistika planeerimine ja transport võtavad oma aja,” lisas ta.
Kulla sõnul on mööbli eripäraks, et ka tavapoodides pole kaubad alati laos olemas, kuna neid hakatakse tootma alles pärast tellimist. “Inimene saab näiteks valida tellitava diivani kattematerjali värvi ja muid viimistlusdetaile ning tellitud kaup tuuakse kohale pärast seda, kui see on valmis,” selgitas Kuld. “Meie koostööpartneritest mööblitootjad ja maaletoojad teevad kõik endast oleneva, et tarneaeg oleks võimalikult lühike – see on kõigi osapoolte huvides.”
Kuld kinnitas, et erinevatel kaupadel on erinev tarneaeg – kohe laos saada olevate kaupade tarneaeg on minimaalne, kuid tellitavatel kaupadel võib see ulatuda mitme nädalani.
Paki sorteerimiseks ühest veovahendist teise kulub 2 minutit
Rainer Rohtla, DPD Eesti ASi operatsioonide juht
Igal kliendil on logistikapartneri valikul tavapäraselt kolm peamist kriteeriumi: kauba toimetamise kiirus, lubadustest kinnipidamine ning teenuse hind. Selleks, et tagada kõigi kolme kriteeriumi täitmine, on olulised teenust pakkuva ettevõtte tehnilised lahendused kaupade korje- ja jaotuslogistikas koos nüüdisaegsete sorteerimiselahendustega. Oleme panustanud pidevalt transpordilahenduste parendamisesse, võttes kasutusele uusi ja innovaatilisi lahendusi transpordi koordineerimisel.
Vedusid koordineerib arvuti. IT-süsteemid koordineerivad 95% meie vedudest, mis tähendab, et tegeleme ainult alles jääva viie protsendiga, mis võimaldab inimressurssi kasutada üksnes erisuste ning kõrvalekallete koordineerimisel. Samuti oleme sorteerimislahendustega jõudnud olukorda, kus kliendi saadetud paki sorteerimise aeg ühest veovahendist teise võtab aega orienteeruvalt kaks minutit, mis tähendab, et suudame tagada kiire teenuse tänu efektiivsetele sisemistele protsessidele.
Klientide ootused on segmenditi erinevad ning arvestada tuleb sellegagi, kas kauba saajaks on ettevõte või eraisik. Seoses viimastel aastatel hoo sisse saanud internetikaubandusega on märkimisväärselt kasvanud eraisiku tarnete mahud.
Oleme võtnud fookusesse mugava kulleriteenuse eraisikutele, mis tähendab uute IT-lahenduste kasutuselevõtmist ja pidevat arendamist, et vastata kauba saaja ootustele. Kuna paki saaja jaoks on oluline just sellisne teenus, mis vastab tema profiilile, siis pakume lisaks uksest ukseni kulleriteenusele ka kauba toimetust Pakipoodidesse.
Kaup kohale päevaga. Sõltumata toimetusviisist kujundavad logistikateenuse pakkujad teenust kliendi vajadustest lähtuvalt. Meie pakume peamiselt teenust kohaletoimetamisega järgmisel tööpäeval, kuid vajadusel teeme seda ka samal päeval, ka eraklientide tarnetel puhul. Baltimaade tasandil saavad kliendid pakid kätte nii Läti kui ka Leedu suuremates linnades järgmisel tööpäeval. See tähendab, et tegelikult on võimalik nii Eesti kui ka teiste Balti riikide e-poodnikel pakkuda kaupade kohaletoimetust sõltumata asukohariigist järgmiseks päevaks.
Autor: Ketlin Rauk, kaasautor
Seotud lood
Telia Digikoristuspäev toimub juba 31. jaanuaril. Meenutame, kuidas viidi sel aastal digikoristust läbi Eesti Kaitseväes, kus IT-süsteemidest ja seadmetest kustutati kokku kümnete terabaitide ulatuses digikeltsa.