• OMX Baltic−0,11%269,95
  • OMX Riga0,17%878,6
  • OMX Tallinn−0,22%1 725,33
  • OMX Vilnius0,1%1 045,16
  • S&P 5000,00%5 917,11
  • DOW 300,32%43 408,47
  • Nasdaq −0,11%18 966,14
  • FTSE 1000,41%8 118,21
  • Nikkei 225−0,85%38 026,17
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,95
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%106,25
  • OMX Baltic−0,11%269,95
  • OMX Riga0,17%878,6
  • OMX Tallinn−0,22%1 725,33
  • OMX Vilnius0,1%1 045,16
  • S&P 5000,00%5 917,11
  • DOW 300,32%43 408,47
  • Nasdaq −0,11%18 966,14
  • FTSE 1000,41%8 118,21
  • Nikkei 225−0,85%38 026,17
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,95
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%106,25
  • 24.11.14, 11:42
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Ukraina ettevõtja: Eestis on sõjast vale ettekujutus

Eestis on Ukrainas toimuvast vale ettekujutus, ütles intervjuus Best Marketingile Ukraina Reklaamiliidu president Maxim Lazebnik. „Arvatakse, et Ukrainas on totaalne sõjaseisukord. Tegelikult pole olukord nii hull.“
Maksim Lazebnik lükkab ümber ettekujutuse, et Ukrainas käib totaalne sõda.
  • Maksim Lazebnik lükkab ümber ettekujutuse, et Ukrainas käib totaalne sõda. Foto: Erakogu
Lazebniku sõnul käib vilgas äritegevus riigis edasi. „Võid astuda Kiievi toidupoodi ja osta värsket Donetski piima. Lisaks kihutab Kiievi tänavatel ringi tohutu hulk Donetski numbrimärgiga luksusautosid. Järeldan, et Donetski äri on kolinud Kiievisse," rääkis ta.
Kuidas on sõda Ida-Ukrainas mõjutanud Ukraina reklaamitööstust?
Olen suhelnud mitme Eesti kolleegiga ja mõistnud, et neil on siin toimuvast väga vale ettekujutus. Nad arvavad, et Ukrainas on totaalne sõjaseisukord. Tegelikult pole olukord nii hull. Muidugi mõjutab Krimmi annekteerimine ja idas toimuv reklaamitööstust. Samas mitmed reklaamivaldkonnad kasvavad: agentuurid laienevad ja vajavad tööjõudu, eriti digitaalvaldkonnas.
Grivnades on meediamahud käesoleval aastal langenud 35%-40%, eurodes võib rääkida meediaturu kahanemisest rohkem kui poole võrra. See tuleneb grivna kursi nõrgenemisest euro suhtes. Aga 10 eurosendi eest saab jätkuvalt tervele Kiievile metrooga ringi peale teha. Piima ja leiva hind pole ka tõusnud.
Reklaamis on suurim langus väli-, trüki- ja telemeedias. Veebi rahastatakse siiani ja veebirahad liiguvad eelkõige loovagentuuridesse. Loovagentuurid pole langust veel omal nahal tundnud. Teine asi on muidugi agentuuritöötajate indekseerimata palgad. Kui vanasti oli palk 20 000 grivnat ehk 2000 eurot, siis tänase kursi juures on sama summa kõigest 1000 eurot. Aga kõigest hoolimata on Kiievi reklaamiturg väga vitaalne.
Võid astuda Kiievi toidupoodi ja osta värsket Donetski piima. Kuidas saab sõjategevuse taustal üldse kaupa transportida? Öeldakse, et ärikokkulepped ja sõda on kaks üksteisest sõltumatut asja. Lisaks kihutab Kiievi tänavatel ringi tohutu hulk Donetski numbrimärgiga luksusautosid. Järeldan, et Donetski äri on kolinud Kiievisse. Donetsk on oma olemuselt võrdlemisi rikas tööstuspiirkond. Lugansk on Donetski absoluutne vastand. Luganskil võis tõesti olla alust protestideks ja konfliktideks, Donetskis mitte. Kõik propagandistlikud muinasjutud keelelisest diskrimineerimisest on valed. Kogu apoliitiline äritegevus säilis, mis omakorda tähendab, et reklaami on jätkuvalt vaja.
Millised ärisektorid on täna reklaamiturul kõige aktiivsemad/passiivsemad?
Aktiivseim on ravimi- ja meditsiinitööstus. Ravimid haaravad enda alla 30% telereklaamist. Reklaamivad nii kohalikud kui välismaised ettevõtted. Paljud staažikad vene kliendid lahkusid. Autoturg kahanes märgatavalt, kuna valuutakurss on ettearvamatu.
Telekomile on raske hinnangut anda. MTS kaotas Krimmi annekteerimisega palju kliente. Kyivstaril pole suuri kaotusi olnud. Seoses üleminekuga 3G-le on telekomid ajutiselt oma turunduseelarve kraanid kinni keeranud. Pangandussektoris on sarnane olukord. Mõni pank kasvas, mõni kahanes. Vene pangad eemalduvad Ukraina turult. Euroopale orienteeritud pangad kasvavad kõige kiiremini. Aga jaekaubandus on reklaamieelarvet suurendanud! See sektor tunneb end võrdlemisi kindlalt.
Mainisid, et Venemaa ettevõtted vähendavad reklaamikulutusi. Mis seda põhjustab?
Poliitiline kliima mõjutab Vene ettevõtete mainet, mistõttu paljud maskeeruvad Ukraina firmadeks. Suurte ettevõtete jaoks nagu Sberbank pole maskeerumine muidugi võimalik.
Kiievis on paljud Vene kaubad märgistatud väikese Vene lipuga. Kusjuures teiste riikide kaubad ei ole sel viisil märgistatud. Loomulikult on see Vene kaupade tarbimist märgatavalt vähendanud. Reklaam on müügiga otseses seoses. Pole müüki, pole mõtet ka reklaami teha.
Suurte rahvusvaheliste firmade (Unilever, Kraft) turundust juhitakse Moskvast. Ukrainas puudub kohalik turundusjuht. Sisuliselt kuulume Venemaa müügiregiooni alla. Loodan, et globaalsed peakontorid viivad sisse vajalikud muudatused ja liidavad Ukraina näiteks Kesk- ja Ida-Euroopa regiooniga. Vastasel juhul on tulevik tume.
Loe lisa Best Marketingist.
Autor: Hando Sinisalu ja Ann Kruuk

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 13.11.24, 07:00
Arvutipargi renditeenusega investeerib ettevõtja oma põhiärisse
Arvutipargi renditeenus on mugav, säästlik ja (tuleviku)kindel. Green IT tegevjuht Asko Pukk usub, et ettevõtete äriline fookus peab alati olema enda põhitegevusel, sektoril, mida teatakse peensusteni, et olla konkurentidest paremad – just selleks vajaliku aja ja raha renditeenus vabastab.

Äripäeva TOPid

Ehitusettevõtete TOP 100: üks turutsükkel sai läbi, järgmisel on uued reeglid
TOP
  • 21.11.24, 12:00
Ehitusettevõtete TOP 100: üks turutsükkel sai läbi, järgmisel on uued reeglid
Lisatud 100 edukaima ehitusettevõtte edetabel.
Äripäeva Ida-Virumaa TOPi võitnud Polven Foods tehase- ja müügiosakonna juhti Tomas Kivestut õnnitleb majandus- ja tööstusminister Erkki Keldo.
TOP
  • 17.11.24, 15:00
Ida-Viru edukaima ettevõtte magus äri: kondenspiima tootja sihib ekspordi kasvu
Lisatud Ida-Virumaa TOP
Äripäeva Raplamaa TOPi võitnud Kohila Vineer juhatuse liikmed Andres Laht ja Anna-Maria Maksin.
TOP
  • 16.11.24, 15:15
Raplamaa edukaim: teeme praegu Eestis ainult hädavajalikke investeeringuid
Lisatud Raplamaa TOP
Tanki tegevjuhid Joel Volkov ja Marge Kari.
TOP
  • 14.11.24, 18:00
Reklaamiagentuuride TOPi võitja: efektiivsemaks minna on keeruline
Vaata, kes ja kus TOPis asetseb
Partnerlussuhe Google’i ja Metaga eeldab agentuurilt piisavalt suure käibe ning kompetentsi olemasolu, Mediabrands Digitalil on need olemas, pildil tegevjuht Erki Heinsaar.
TOP
  • 14.11.24, 14:28
Agentuuritulu TOPi võitja: kasvame enim majanduskriisides
Vaata, kes ja kus TOPis asetseb
Äripäeva Lääne-Virumaa TOPi võitis Aivo Saarele (keskel) kuuluv masinatööstus Lisako. Eelmisel aastal paigaldas Aivo Saar koos Vanalinna Ehituse tegevjuhi Kaidur Karba (vasakul) ja Haljala vallavanema Anti Puusepaga (paremal) Lisako poolt Võsule rajatud pansionaadi nurgakivi.
TOP
  • 13.11.24, 12:03
Need on Lääne-Virumaa edukaimad ettevõtted
Lisatud Lääne-Virumaa ettevõtete TOP
Viljandimaa edukama ettevõtte omanik Kaisa Orav ning firma juhatuse liige Mark Orav. Foto on tehtud nende kodus Viljandis kümme aastat tagasi.
TOP
  • 11.11.24, 10:24
Viljandimaa TOPi võitja tegi ajaloo edukaima aasta
Lisatud Viljandimaa TOP
Türil toimunud Kesk-Eesti edukate ettevõtete tunnustamisel võtsid Järvamaa TOPi auhinnad vastu Farm In Productionsi juhatuse liige Malle Valdur ja Aravete Biogaasi juhatuse liige Siim Jaas.
TOP
  • 10.11.24, 08:12
Need on Järvamaa edukamad ettevõtted
Lisatud Järvamaa TOP
Kunagi ühe väikebussiga alustanud Pärnu perefirma on nüüdseks kasvanud nii edukaks, et võib nimetada end Eesti üheks paremaks sõitjate vedajaks.
TOP
  • 09.11.24, 06:00
Sõitjateveo TOP: Pärnu perefirma puges suurtegijate vahele
Edetabelis 50 firmat!

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele