Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Ukraina ettevõtja: Eestis on sõjast vale ettekujutus

    Maksim Lazebnik lükkab ümber ettekujutuse, et Ukrainas käib totaalne sõda.Foto: Erakogu

    Eestis on Ukrainas toimuvast vale ettekujutus, ütles intervjuus Best Marketingile Ukraina Reklaamiliidu president Maxim Lazebnik. „Arvatakse, et Ukrainas on totaalne sõjaseisukord. Tegelikult pole olukord nii hull.“

    Lazebniku sõnul käib vilgas äritegevus riigis edasi. „Võid astuda Kiievi toidupoodi ja osta värsket Donetski piima. Lisaks kihutab Kiievi tänavatel ringi tohutu hulk Donetski numbrimärgiga luksusautosid. Järeldan, et Donetski äri on kolinud Kiievisse," rääkis ta.
    Kuidas on sõda Ida-Ukrainas mõjutanud Ukraina reklaamitööstust?
    Olen suhelnud mitme Eesti kolleegiga ja mõistnud, et neil on siin toimuvast väga vale ettekujutus. Nad arvavad, et Ukrainas on totaalne sõjaseisukord. Tegelikult pole olukord nii hull. Muidugi mõjutab Krimmi annekteerimine ja idas toimuv reklaamitööstust. Samas mitmed reklaamivaldkonnad kasvavad: agentuurid laienevad ja vajavad tööjõudu, eriti digitaalvaldkonnas.
    Grivnades on meediamahud käesoleval aastal langenud 35%-40%, eurodes võib rääkida meediaturu kahanemisest rohkem kui poole võrra. See tuleneb grivna kursi nõrgenemisest euro suhtes. Aga 10 eurosendi eest saab jätkuvalt tervele Kiievile metrooga ringi peale teha. Piima ja leiva hind pole ka tõusnud.
    Reklaamis on suurim langus väli-, trüki- ja telemeedias. Veebi rahastatakse siiani ja veebirahad liiguvad eelkõige loovagentuuridesse. Loovagentuurid pole langust veel omal nahal tundnud. Teine asi on muidugi agentuuritöötajate indekseerimata palgad. Kui vanasti oli palk 20 000 grivnat ehk 2000 eurot, siis tänase kursi juures on sama summa kõigest 1000 eurot. Aga kõigest hoolimata on Kiievi reklaamiturg väga vitaalne.
    Võid astuda Kiievi toidupoodi ja osta värsket Donetski piima. Kuidas saab sõjategevuse taustal üldse kaupa transportida? Öeldakse, et ärikokkulepped ja sõda on kaks üksteisest sõltumatut asja. Lisaks kihutab Kiievi tänavatel ringi tohutu hulk Donetski numbrimärgiga luksusautosid. Järeldan, et Donetski äri on kolinud Kiievisse. Donetsk on oma olemuselt võrdlemisi rikas tööstuspiirkond. Lugansk on Donetski absoluutne vastand. Luganskil võis tõesti olla alust protestideks ja konfliktideks, Donetskis mitte. Kõik propagandistlikud muinasjutud keelelisest diskrimineerimisest on valed. Kogu apoliitiline äritegevus säilis, mis omakorda tähendab, et reklaami on jätkuvalt vaja.
    Millised ärisektorid on täna reklaamiturul kõige aktiivsemad/passiivsemad?
    Aktiivseim on ravimi- ja meditsiinitööstus. Ravimid haaravad enda alla 30% telereklaamist. Reklaamivad nii kohalikud kui välismaised ettevõtted. Paljud staažikad vene kliendid lahkusid. Autoturg kahanes märgatavalt, kuna valuutakurss on ettearvamatu.
    Telekomile on raske hinnangut anda. MTS kaotas Krimmi annekteerimisega palju kliente. Kyivstaril pole suuri kaotusi olnud. Seoses üleminekuga 3G-le on telekomid ajutiselt oma turunduseelarve kraanid kinni keeranud. Pangandussektoris on sarnane olukord. Mõni pank kasvas, mõni kahanes. Vene pangad eemalduvad Ukraina turult. Euroopale orienteeritud pangad kasvavad kõige kiiremini. Aga jaekaubandus on reklaamieelarvet suurendanud! See sektor tunneb end võrdlemisi kindlalt.
    Mainisid, et Venemaa ettevõtted vähendavad reklaamikulutusi. Mis seda põhjustab?
    Poliitiline kliima mõjutab Vene ettevõtete mainet, mistõttu paljud maskeeruvad Ukraina firmadeks. Suurte ettevõtete jaoks nagu Sberbank pole maskeerumine muidugi võimalik.
    Kiievis on paljud Vene kaubad märgistatud väikese Vene lipuga. Kusjuures teiste riikide kaubad ei ole sel viisil märgistatud. Loomulikult on see Vene kaupade tarbimist märgatavalt vähendanud. Reklaam on müügiga otseses seoses. Pole müüki, pole mõtet ka reklaami teha.
    Suurte rahvusvaheliste firmade (Unilever, Kraft) turundust juhitakse Moskvast. Ukrainas puudub kohalik turundusjuht. Sisuliselt kuulume Venemaa müügiregiooni alla. Loodan, et globaalsed peakontorid viivad sisse vajalikud muudatused ja liidavad Ukraina näiteks Kesk- ja Ida-Euroopa regiooniga. Vastasel juhul on tulevik tume.
    Autor: Hando Sinisalu ja Ann Kruuk
  • Hetkel kuum
Paul Künnap: Soome ja Rootsi võidujooks terase pärast annab Eestile õppetunde
Rohepöördest tingitud tööstuse ümberorienteerumise ja ka ümberpaiknemise ajaaken ei ole lõputu. Kes esimesena suudab vajalikud investeeringud teha ja enda juurde meelitada, on järgnevateks kümnenditeks võitja, kirjutab värske näite põhjal advokaadibüroo Sorainen partner Paul Künnap.
Rohepöördest tingitud tööstuse ümberorienteerumise ja ka ümberpaiknemise ajaaken ei ole lõputu. Kes esimesena suudab vajalikud investeeringud teha ja enda juurde meelitada, on järgnevateks kümnenditeks võitja, kirjutab värske näite põhjal advokaadibüroo Sorainen partner Paul Künnap.
Alphabeti head tulemused tekitasid järelturul ralli
Analüütikute prognoose ületanud Alphabeti majandustulemused kergitasid järelturul Google’i emafirma aktsiat üle tosina protsendi.
Analüütikute prognoose ületanud Alphabeti majandustulemused kergitasid järelturul Google’i emafirma aktsiat üle tosina protsendi.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Teabevara on nagu ülikool
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Swedbank kaotas kasumit vähem kui SEB
Eesti kahe suurema panga tulemusi vaadates on näha, et Swedbanki kasum kahanes esimeses kvartalis vähem kui SEB-l.
Eesti kahe suurema panga tulemusi vaadates on näha, et Swedbanki kasum kahanes esimeses kvartalis vähem kui SEB-l.
Robotit arendav Eesti idufirma kaasas 1,5 miljonit eurot
Eesti idufirma 10Lines kindlustas 1,5 miljoni euro suuruse investeeringu, et laiendada tegevust Ameerika Ühendriikides.
Eesti idufirma 10Lines kindlustas 1,5 miljoni euro suuruse investeeringu, et laiendada tegevust Ameerika Ühendriikides.