Ettevõtluse Arendamise Sihtasutus (EAS) korraldas riigihanke telesaate "Ajujaht" tegemiseks. Kuigi hange lõpeb alles 1. detsembril, on juba kindel, et saadet hakkab tegema ETV.
- Foto "Ajujahi" kodulehelt filmivõtetest. Foto: Andras Kralla
Mis on mis
"Ajujaht"
EASi korraldatav telesaade äriideede konkursist. Tänavu novembrist kuni tuleva aasta jaanuarini toimub intensiivne arenguprogramm 40 paremale ideele, mille järel valib žürii meeskonnad, kes hakkavad kevadel võistlema 50 000 euro suuruse auhinnafondi nimel.
Eelmise "Ajujahi" võitis puidu mõõtmiseks loodud rakendus Timber Diameter. Teise koha sai mobiilirakendus Taxify, mis aitab leida endale kiiresti lähim ja odavaim takso. Kolmanda koha sai lühiajalise töö otsijaid ja pakkujaid kokku viiv GoWorkaBit.
Allikas: EAS
EAS kuulutas välja hanke äriideede konkursi "Ajujaht" kolme telesaate tegemiseks. Hanke tingimused välistavad aga erakanalite osalemise. Nimelt on hankes kirjas, et osalejad peavad esitama telekanali kinnituskirja, mis näitab, et saade läheb pärast valmimist eetrisse just vastavas kanalis. Tingimuste järgi peab valmiv saade olema 26-30 minutit pikk ja ilma reklaamipausideta. See aga tähendab, et ainus kvalifitseeruv pakkuja hankes saab olla ETV – kommertskanalite saated on 22-24 minuti pikkused ja reklaamipausidega.
Piiratud konkurents
Produktsioonifirma Filmimees toimetaja Raimo Kummer märkis, et EASi hange on selgelt ETVle suunatud. „Kommertskanal ei saa selliste tingimustega saatetegijatele kinnituskirja väljastada,“ ütles ta.
Ka Filmimees soovis "Ajujahi" saate hankes osaleda. Selleks pöördusid nad kinnituskirja saamiseks ETV poole, ent viimane keeldus neile seda andmast. „Öeldi, et nad ei anna seda meile, sest osalevad hankes ka ise. Ehk siis sisuliselt on kogu hange konkurentsi piirav – siin ei saagi mingit konkurentsi toimida,“ rääkis Kummer.
Ta märkis, et kuigi nad sooviksid hankes osaleda, pole neil selleks ETV kinnituskirjata enam võimalust. Kummer lisas, et saab küll aru EASi soovist, et saade oleks eetris ETVs, kuid piirang pole sellegipoolest mõistlik. „Nüüd ongi olukord, kus keegi teine peale ETV ei saa saadet ei toota ega ka eetrisse lasta. Mõttetu konkurss,“ ütles ta.
Kummer lisas, et otseselt pole ETV siiski midagi valesti teinud – nad on lihtsalt kasutanud ära enda jõupositsiooni, selle asemel, et võita hange ausas konkurentsis.
Võtted juba käivad
"Ajujahi" kodulehel on näha pilte, millel toimub juba saate filmimine. Konkursi 40 parima väljakuulutamise üritusel seisab kaamera ees ETV saatejuht Urms Vaino. "Ajujahi" juht Eve Reincke ütles, et ETV on üht-teist juba filminud "Ajujahi" saadete jaoks küll, aga see on olnud finaalsaate tarvis. Nimelt on ETV-l kehtiv leping "Ajujahi" finaalsaate kajastamiseks, mis läheb eetrisse järgmise aasta 30. aprillil. Finaalsaatele eelneb veel kolm saadet, millele praegu hanke käigus tegijat otsitaksegi. Kõikide eelduste järgi saab ka selleks ETV.
EASi juht Hanno Tomberg, kes on ühtlasi ka Eesti Rahvusringhäälingu endine juhatuse liige ütles, et tema ei tea "Ajujahi" hankega seotud teemast midagi, sest tema selle korraldamisega otseselt ei tegele.
EASi kommunikatsioonijuht Karina Loi ütles, et EASil pole eelistusi, mis telekanalis "Ajujaht" eetrisse läheb. Samuti lisas ta, et hanketingimustele vastab rohkem kui üks pakkuja.
Loi märkis, et tegu on hariva sisuga pooletunnise saatega ja seetõttu on EASile oluline, et saade oleks eetris kõige vaadatuimal kellaajal ja ilma reklaamipausideta. Tema sõnul on kvalifikatsioonitingimused koostatud EASi vajadustest lähtuvalt ja kindlasti mitte sooviga pakkujate ringi piirata.
„Reklaamipausideta saadet saavad meie teada pakkuda ka erakanalid – hankija ei ole seega piiranud reklaami enne ja pärast saadet,“ ütles ta. Samuti lisas Loi, et tänaseni pole ükski huvitatud isik hankedokumente vaidlustanud, millest võib järeldada, et turuosalised ise hankedokumente piiravaks ei pea.
Loi lisas, et ETV filmib praegu hoopis ainult "Ajujahi" finaalsaate katteplaani, mille kohta on telekanalil kehtiv leping olemas. Veel lõpetamata hange kolme kevadhooaja saate tegemiseks on Loi sõnul eraldiseisev projekt. „Nende filmimist pole veel alustatud, kuna pakkumuste esitamise tähtaeg on 1. detsember,“ märkis ta.
Seotud lood
Tänavuse äriideede konkursi „Ajujaht“ võitjaks krooniti meeskond Jiffi, mis pakub maailma kõige lihtsamat ühistranspordipiletit.
Ettevõtluse Arendamise Sihtasutus andis täna teada, et muutis riigihanke „Ajujaht 2015 konkursi telesaated“ hanketingimusi. Reedel kirjutas Äripäev, et EAS mängib "Ajujahi" hanget ETVle.
Aleksandr Kostin ja Sergei Astafjev, Placet Group OÜ (
laen.ee,
smsraha.ee) asutajad, on võtnud endale sihiks arendada ja edendada Eesti jalgpalli ja futsali ehk saalijalgpalli nii Tallinnas kui ka Ida-Virumaal. Nende juhitav MTÜ PG Sport on tuntud oma pühendumuse ja panuse poolest Eesti spordi edendamises, pakkudes uusi võimalusi noortele talentidele ja aidates kaasa spordi kultuuri arengule.