• OMX Baltic−0,21%272,41
  • OMX Riga−0,72%867,44
  • OMX Tallinn−0,31%1 736,95
  • OMX Vilnius−0,11%1 051,72
  • S&P 5000,00%5 712,69
  • DOW 300,00%41 794,6
  • Nasdaq −0,33%18 179,98
  • FTSE 100−0,12%8 174,78
  • Nikkei 2251,11%38 474,9
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,92
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%106,28
  • OMX Baltic−0,21%272,41
  • OMX Riga−0,72%867,44
  • OMX Tallinn−0,31%1 736,95
  • OMX Vilnius−0,11%1 051,72
  • S&P 5000,00%5 712,69
  • DOW 300,00%41 794,6
  • Nasdaq −0,33%18 179,98
  • FTSE 100−0,12%8 174,78
  • Nikkei 2251,11%38 474,9
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,92
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%106,28
  • 09.02.15, 08:15
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Porsche – ametnike kiuste kaubik

Kui eelmisel aastal ei müüdud kaubikuna ühtegi Porschet, siis tänavu on registreeritud juba seitse Porsche Cayenne’i kaubikut.
Porsche Cayenne’i luksusmaastur on kaubiku kuues tänavu jaanuaris saanud juba ühtekokku seitse omanikku, mullu ei müüdud kaubikuna ühtegi.
  • Porsche Cayenne’i luksusmaastur on kaubiku kuues tänavu jaanuaris saanud juba ühtekokku seitse omanikku, mullu ei müüdud kaubikuna ühtegi. Foto: Andres Haabu
Nii mõnelgi luksusmaasturil on õnnestunud teha totaalne muutumine maasturist kaubikuks, kuigi majandusministeerium on autode ümberregistreerimist karmistanud. Nii on aasta alguses ostetud kaubikute ehk N-kategooria arvestuses seitse Porsche Cayenne'i, samas kui 2014. aastal ei müüdud kaubikuna ainsatki Porschet.
Seadus annab võimaluse erandiks
Põhjusi võib otsida detsembrist, mil jõustus autode käibemaksu muudatus. Rahandusministeerium soovis kutsuda muudatusega korrale ettevõtjad, kes kasutavad tööautosid isiklikul otstarbel. Kui varem võis ameti­autolt sisend­käibemaksu maha arvata 100%, siis alates detsembrist on mahaarvamist piiratud 50%ni. Erandid on sõidu­autod, mida kasutatakse täielikult ettevõtluse tarbeks.
Kommentaar
Autoostjad püüavad seaduse mõju vähendada Arno Sillat, AMTELi tegevjuht
Käibemaksuseaduse muudatuse asemel oleks riik võinud rakendada CO2-põhist maksu ettevõtete autodele. Sellega oleks tagatud riigikassa täitumine plaanitud mahus, väga väike halduskoormus riigile ning poleks olnud võimalusi seadusest mööda hiilida. Kahjuks jättis riik selle ettepaneku arvestamata ning on praegu vastamisi olukorraga, kus autoostjad kasutavad kõiki võimalusi maksumuudatuse mõju vähendamiseks.
Luksusautode arvestuses ei ole N-kategoorias midagi muutunud. Üldiselt ei ole luksusautodele võimalik teha N1-tüübikinnitust. Kui vaadelda luksusautode osakaalu uute autode üldise müügi taustal, tuleb tõdeda, et tegemist on praktiliselt olematu turuosaga (0,3% ehk iga 330. müüdud uus auto), mis on iga aastaga vähenenud.
Mullu oli teatud määral anomaalia-aasta käibemaksuseaduse muudatust ennetades. Kui 2013. aastal müüdi Eestis 60 uut luksusautot, siis läinud aastal 92.
Selles ei saa näha trendi muutust, vaid soovi ennetada maksumuudatusest tulenevat mõju. 2015. aastal jääb luksuautode müük tavapärasele või veidi madalamale tasemele.
Kategooriad N1 ja N1G kuuluvad tarbe­sõidukitele, mistõttu sõiduautode käibemaksumuudatused nende puhul ei kehti. Tarbesõidukid on eelduslikult täielikult ettevõtluses kasutatavad ­autod – kaubikud.
Porschesid müüva Auto 100 müügijuhi Gert Rohtla sõnul on N-kategooria müügi­statistika siiski marginaalne. “Ajaliselt on vara veel järeldusi teha, aga praegu tarbijate poolt põhimõttelist ostukäitumise muutust N1 kasuks veel märgata ei ole,” ütles Rohtla.
Tõestamiskohustus
Kui varem oli võimalik sõiduautosid, mis muidu on kategoorias M, ümber vormistada kategooriasse N, siis nüüd see enam nii lihtne ei ole.
Erandite korral tuleb tõestada, et sõidukit kasutatakse vaid töö­asjuks. Maksu- ja tolli­ametile on pressiesindaja Rainer Lauritsa sõnul silma jäänud, et seaduse jõustumise eel registreeriti varem M1- või M1G-kategoorias registreeritud sõidu­autosid ümber N1- ja N1G-kategooriasse. Seetõttu pöörab amet tema sõnul neile sõiduautodele ka suuremat tähelepanu.
Automüüjad nõustusid, et seadusemuudatuse eel oli suurem huvi sõiduki muutmise vastu M-kategooriast N-kategooriasse, aga lisasid, et nüüdseks on huvi taandunud. ­Autospirit ASi juhatuse esimees ­Marko Viirand nentis, et huvi pole suur, kuna N1-kategooria sõidukiga kaasneb negatiivseid aspekte. Näiteks tuleb igal aastal teha uus ülevaatus, on väiksem lubatud istekohtade arv kui sarnasel M1-kategooria sõiduautol, peab olema vahesein, auto väärtus järel­turul on väiksem jne. Samas märkis ta, et väikekaubikute kategoorias on N1-kategooria sõidukid populaarsed, kuna need on alati töö­vahendid.
Viking Motors ASi juhatuse esimees ­Jüri Kuusk nentis, et oktoobris ja novembris tunti elavamat huvi mittetarbesõidukite ümberehituseks N1 vastu. Maksu- ja tolliameti pressiesindaja Rainer Laurits märkis, et selliste juhtumite puhul on plaanis teha vaatlused, et tuvastada sõiduauto tegelik kasutus.

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 21.10.24, 14:24
Generatsioonide juhtimine Tele2s: eri põlvkondade tugevused viivad parema tulemuseni
Eri põlvkondade ühtseks ja tõhusaks tiimiks sidumine võib olla keerukas, kuid õigesti juhitud meeskondades toovad vanemate kogemused koos nooremate avatud mõtlemisega kokkuvõttes paremaid tulemusi, leitakse saates “Minu karjäär”.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele