Rum soovitas pakendi juures läbi mõelda, kuidas see poes toimima hakkab. “Mahetoode on Biomarketi letis hästi näha, aga suure Selveri kirjus virvarris meie küpsised väga silma ei torka,” ütles Rum. Praegu töötab ettevõte sellise pakendi kallal, mis oleks ka Selveris hõlpsasti leitav.
Ka looduslikest toorainetest toitu ja toidulisandeid tootva OÜ Tervix jaoks on toote nähtavaks tegemine olnud suur väljakutse. Ettevõtte juhatuse liikme Kaur Elviste sõnul on jaeketid nendega küll pigem ise ühendust võtnud, kuna tooted olid apteekides juba tuntust kogunud, aga siiski tuleb nuputada, kuidas kaup ka jaeketis tähelepanu saaks. Selleks on ettevõte kasutanud ka turundusagentuuri abi, ehkki Elviste lisas, et ilmselt pole see paljudele mikroettevõtetele jõukohane. “Siis peab lihtsalt kauplustes ringi vaatama ja vaatama, kuidas teised seda teevad,” soovitas ta.“Tõesti, kampaaniakulud on tavaliselt kõrged ja käibed meie valdkonnas üsna väikesed,” selgitas Elviste.
Kommentaar
Ketid võitlevad väiketootjate tähelepanu pärast
Kristi Lomp, ASi Selver tegevdirektor
Väikeettevõtetega on meil väga head kogemused. Nende toodete eristumisega võib rahul olla ja see on nende tugevus. Ehkki toode on hea, on väikefirmade nõrkus tihtipeale oskus müüa. See on ka mõistetav, neil on inimesi vähe ja iga ala spetsialisti ei saa eraldi palgata. Kõik ei peagi olema head müügimehed.
Püüame olla nende suhtes paindlikud. Nad ei suuda sageli täita mahtu, et tarnida kõikidessse poodidesse, seetõttu pakume võimalust müüa valitud poodides. Meie poed on eri suurusega, väga suuri ainult neli-viis, palju loeb tootevaliku puhul ka poe asukoht.
Tootjat tuleb hoida. Ütleksin, et ketid peavad ise pigem väiketootjate tähelepanu pärast võitlema. Ostjatele see kaup meeldib ja kuna maht on väike, tuleb olla paindlik ja ise ka huvi tunda, kuidas neil läheb, et nad enda juures hoida. Näiteks põllumajandustootjate kaupa kõikidesse poodidesse ei jagu, samas suuremaks nad ka kasvada ei soovi.
Võimatu nõudmisega ei pea kaasa minema
Koltsi sõnul on tavaline olukord, kus jaekett tahab saada hinnaalandust. “Aga mina ei taha oma kaupa odavalt müüa, see on läbirääkimiste küsimus. Peab endale kindlaks jääma,” sõnas Kolts. Kui jaekett nõuab võimatut, ei saa nendega koostööd teha.Koltsi sõnul jäi näiteks Maximaga kaup katki, sest kett tahtis saada nii suurt allahindlust, et ettevõtte jaoks tähendanuks see kahjumiga müümist.
Veel tasub läbirääkimiste käigus hinnata, kas jaeketi nõutud maht on tootjale jõukohane. “Üks küpsetaja küsis mu käest nõu ja ma ütlesin talle: kui saad oma toote valmis ainult korra nädalas või kuus, võid turul müüa. Ei saa nii, et täna viin ühe karaski ja homme ei vii,” ütles Kolts. Tema sõnul peab ka väiketootmisel olema oma kindel rütm, et jaeketti järjepidevalt tootega varustada.
Rumi sõnul on väikese personaliga raske suurt mahtu tagada. Sellepärast pole ka tema ettevõte valmis veel kõikidesse kettidesse minema, ka Selveriga on kokkuleppe järgi tooted müügil vaid Tallinna seitsmes suuremas kaupluses.
Tasub teada
Millele pöörata tähelepanu, kui soovid jaeketti pääseda:
MÜÜKTootearendus on lõpetatud: jaeketil pole aega aidata ettevõtte tootearendust. Brändimine, pakendid ja strateegia peab olema valmis enne, kui soovite jaeketti siseneda.Turundus: jaekett soovib näha, et ettevõte tegeleb toote turundamisega. Jaeketil peab olema võimalus müüa toodet, kuid rasket tööd nad sinu eest ära ei tee.Akrediteering: ettevõttel peavad olema kõik toote kvaliteeti tõestavad sertifikaadid.
KONTAKTOstja: jaeketti sisenedes tee kindlaks, kes on mingi kaupluse klient, ja püüa just talle enda toodet müüa.Näost näkku: klientidega on kõige parem kohtuda näost näkku ja vajadusel pakkuda ka tootenäidiseid. Kui kliendile posti teel näidiseid saata, võib ta toote ära unustada ning ost jääb sooritamata.Näidised: igale kohtumisele jaekettidega võta kaasa piisav kogus näidiseid.
LEPINGProoviaeg: kui jaekett pole huvitatud pikast lepingust, paku välja proovimüük. See võib tähendada näiteks mõnd ühikut mõnes poes mõni kuu. Samas võib see aidata maandada ketist lahkumise riske suuremate kahjudeta.Hind: ole hinnaläbirääkimistel hoolikas. Jaeketid tahavad toote hinda võimalikult madalaks suruda. Loe läbi kõik punktid ja vajadusel küsi juriidilist abi.Eksklusiivsus: jaekett võib soovida ainumüüja lepingut. See tähendab, et poekett pakub rohkem abi toote turundamises ja müük ning logistika tehakse lihtsamaks. Kuid sellega võid riskida müügi ilmajäämisest teistes kettides.Tagavaraplaan: mis juhtub, kui jaekett ei uuenda lepingut pärast kuuekuulist prooviperioodi? Valmista ette plaan igaks elujuhtumiks.Allikas: International Supermarket News
Üheskoos lihtsam
Mikroettevõttel on väga raske tasuda kõiki jaeketti sisenemisega kaasnevaid kulusid, ütles astelpajutooteid valmistava OÜ Puhasmari juhatuse liige Risto Rõõmus. Neid on aidanud jõu ühendamine teiste väikeettevõtetega.