Täna alustas Tallinnas tegevust rahvusvaheliselt menukas sõiduteenuse äpp Uber. Konkurentide sõnul on aga odavamaid hindu pakkuva teenuse seaduslikkus küsitav.
- Uberi esindaja Alex Lobovi sõnul on Uberil Tallinnas turgu küllaga. Foto: Andres Haabu
Uber alustas Tallinnas tegevust autojuhte ja sõitjaid ühendava mobiilirakenduse pilootprojektiga uberPOP. USAs loodud teenus on mitmes riigis turu segamini löönud, kuna pakub tihtipeale taksodest odavamat hinda. Uberi esindaja ja rahvusvaheline lansseerija Alex Lobov ütles, et eestlastel on Uberi vastu külalltki suur huvi. Nimelt oli tema sõnul juba pool aastat enne Uberi Eestisse tulemist mobiilirakendust Tallinnast umbes 3000 korda alla laetud. „See oli ka üks peamine põhjus, miks me otsustasime Tallinnas tegutsema hakata. Nõudlus oli ilmselgelt olemas,“ märkis Lobov.
Uber käivitas esmalt pilootprojekti. Lobov ütles, et senimaani on ta huvitundjate arvuga väga rahul. Juhtide ja autode arvu Lobov avaldada ei tahtnud. „Platvorm on sõitjatele väga paindlik. Näiteks on inimesi, kes teevad seda oma päevatöö kõrvalt,“ ütles ta. Uberi taksojuhiks saamiseks teeb ettevõtte huvilisele taustakontrolli. Isik ei tohi olla kriminaalselt karistatud, auto peab olema tehniliselt korras ja mitte vanem kui kümme aastat. Juht peab olema vähemalt 21aastane ja liiklusrikkumisteta. Uber võtab autojuhtidelt teenustasu 20% sõiduhinnast.
Lobov lisas, et kuigi Eestis on menukas taksoteenuseid ühendav äpp Taxify, mis on ka Uberile konkurent, on teenused siiski teistsugused. „Auto on peale eluaseme kalliduselt teine asi, mida ostetakse. Samuti on neid kallis ülal pidada. Uber pakub võimalust neid kulutusi vähendada,“ ütles Lobov.
- Tulika taksod peatuses. Ettevõtte juhatuse liikme Anne Rebase sõnul võivad Uberi madalad hinnad valdkonna maksulaekumisele kurja teha. Foto: Andres Haabu
Taust
Uber
Tehnoloogiafirma, mis ühendab kasutajad autojuhtidega läbi nutitelefoni rakenduse. Uberi platvorm pakub alternatiivi ühistranspordile enam kui 300 linnas ja 55 riigis.
Reedel avatud Uberi pilootprogramm pakub Tallinnas sõidujagamise teenust läbi Uberi rakenduse. Sõidu tellimiseks peavad reisijad rakenduse Apple’i või Androidi veebipoest alla laadima ja konto tegema.
Uber võimaldab reisijatel auto saabumise ajal näha juhi nime, fotot ja auto numbrimärki. Reisijal on sõidu vältel ligipääs GPSile ja võimalus jagada oma asukohta lähedastega, kes saavad jälgida kasutaja turvalist saabumist sihtkohta.
Kõik uberPOPi platvormi kasutavad autojuhid on enne tööle asumist Uberi poolt kontrollitud. Juhid peavad olema vähemalt 21-aastased, läbima taustakontrolli ja omama rikkumisteta juhiluba, autokindlustust ja personaalset sõidukit.
Uber on USAs populaarne, ent Euroopas on ettevõttel keerulisem olnud. Seni on Uber keelatud Hispaanias, Portugalis ja Saksaamaal. Hiljuti alustati Uberi suhtes uurimist ka Rootsis, et kontrollida maksuseaduste täitmist.
Konkurendid kahtlevad Uberi seaduslikkuses
Taxify tegevjuht Martin Villigi sõnul on Uberi tegevus praegu kehtivate seaduste järgi ebaseaduslik, kuna eraisikutel pole lubatud sõiduteenust pakkuda. Villigi sõnul tuleb sügisel ühistranspordi seadusemuudatusega käibele juhuveo mõiste, mille alla Uber end paigutada tahab. „Praegu aga sellist seadust pole,“ ütles ta.
Villig lisas, et ootavad praegu valitsuselt selget seisukohta, kas selline tegevus on seaduslik, sest siis saaks Taxify ka enda tulevikuplaane kavandada. Nimelt on Villigi sõnul eraisikutel selge huvi pakkuda enda autoga taksoteenust. „Ka meie poole on pöördutud sooviga enda autoga taksoteenust pakkuda. Siiamaani pole me seda teinud just sellepärast, et meie arvates pole see seaduslik,“ rääkis ta. Kui aga sügisene seaduse muudatus eraisikute sõiduteenuse kasuks pöördub, on ka Taxify valmis Uberile konkurentsi pakkuma. „Statistika järgi tellitakse odavamaid taksosid rohkem ja neid on turul vähe. Nõudlust on ja klientide soovile peab ju vastu tulema,“ ütles Villig.
Tulika takso juhatuse liige Anne Rebane ütles, et nende ettevõttele on tähtis, et turul oleks kõigile tagatud võrdsed tingimused. „Kui Uber neid tingimusi täidab, siis on korras,“ ütles ta. Uberi mõju Tallinna taksoärile Rebane veel hinnata ei soenda. „Räägitakse, et Uberi hinnad tulevad oluliselt odavamad kui takso omad. Tallinna odavamate taksode hinnad on aga juba praegu väga madalad,“ ütles ta. Seega on Rebase sõnul küsitav, mille arvelt hinnavõitlus algaks. „Taksonduse maksulaekumine on problemaatiline. Kui hinnad lähevad veel madalamaks, siis tuleks see tõenäoliselt autode kvaliteedi ja veel suurema maksude optimeerimise arvelt,“ märkis ta.
Ministeerium panustab usaldusele
Majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi nõuniku ja transpordi valdkonna pressiesindaja Mihkel Loide sõnul käib praegu Uberi tegevuse õiguslikkuse kohta analüüs. „Hinnangu saame anda siis, kui analüüs on tehtud, kuid eeldame, et Uberi esindajad lähtuvad Eestis kehtivatest seadustest,“ ütles ta.
Loide lisas, et sügisel hakkab kehtima ühistranspordi seaduse muudatus ja kasutusele tuleb tõesti juhuveo mõiste. „Samas, siiski eraisikuna teenust osutada ei saa, kuna tegevusluba saab taotleda ainult äriregistrisse kantud ettevõte,“ selgitas ta. Samamoodi hakkab olema ka sügisel, lihtsalt seni kehtinud kord saab selgema sõnastuse ja paindlikkust juurde. „Kui osutatakse teenust, siis jätkuvalt on nõutav, et konkreetse teenuse jaoks oleks vastav luba,“ ütles ta.
Seotud lood
Lindströmi müügitöö eripära seisneb iga tiimiliikme tugevuste ärakasutamises ja arendamises. Just müügiinimeste koolitamine ja vastutuse andmine nende eelistuste põhjal aitab püsivalt leida ja hoida motiveeritud töötajaid, selgub saatest “Minu karjäär”.