• OMX Baltic0,12%269,88
  • OMX Riga−0,13%874,27
  • OMX Tallinn0,19%1 726,29
  • OMX Vilnius−0,08%1 041,63
  • S&P 5000,24%5 962,9
  • DOW 300,78%44 213,65
  • Nasdaq 0,07%18 985,38
  • FTSE 1001,38%8 262,08
  • Nikkei 2250,68%38 283,85
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,96
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%108,67
  • OMX Baltic0,12%269,88
  • OMX Riga−0,13%874,27
  • OMX Tallinn0,19%1 726,29
  • OMX Vilnius−0,08%1 041,63
  • S&P 5000,24%5 962,9
  • DOW 300,78%44 213,65
  • Nasdaq 0,07%18 985,38
  • FTSE 1001,38%8 262,08
  • Nikkei 2250,68%38 283,85
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,96
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%108,67
  • 03.06.15, 17:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Vichmann: Parts valetas

Edelaraudtee omanik Marcel Vichmann võrdles Edelaraudtee maksumust ja Elroni maksumust Eesti rahvale ja tegi järelduse, et majandusminister Juhan Parts valetas, et rongisõit läheb 6,5 miljonit odavamaks.
Marcel Vichmann ütles, et Juhan Parts valetas, kui ütles majandusministrina, et rongisõit läheb Elronit luues odavamaks.
  • Marcel Vichmann ütles, et Juhan Parts valetas, kui ütles majandusministrina, et rongisõit läheb Elronit luues odavamaks. Foto: Raul Mee
"Olemuslikult saab Elron riigilt täpselt nii palju ja veidi enam raha kui Elron suudab riigile oma kulusid näidata ja tõestada," märkis Vichmann. "Kokku maksis Eesti rahvas rongisõidu eest diiselrongi liinidel 2014. aastal 34 miljonit eurot. Edelaraudtee ajal oli rongisõidu maksumus Eesti rahvale 20 miljonit."
Vichammni sõnul peab igaüks ise otsustama, kas uued rongid ja tihedam graafik on väärt 14 miljonit eurot. "Igatahes on selge, et majandusminister Juhan Parts valetas, et rongisõit läheb 6,5 miljonit odavamaks," sõnas Vichmann viidates Parstu sõnavõtule pressikonverentsil eelmise aasta jaanuaris.
Vichmann on varem Partsile öelnud, et riik võiks anda Elektriraudtee liinid Edelaraudteele majandada ja üleandmise päevast küsinuks ta riigi käest 10% vähem tasu, kui riik maksis Elektriraudteele. "Juhan vastas loomulikult eitavalt. Estonian Air on hea näide riigi võime(tuse)st riigiettevõtteid majandada," tõdes Vichmann.
Ta lisas, et üldkokkuvõttes on tekitatud riiklik ettevõte, mis on tootnud aastaga 7 miljonit eurot kasumit ja põhimõtteliselt on riigil võimalik sealt dividende välja võtta, kui riigil taas mingeid kulutusi tekib. "Loomulikult meeldib poliitikutele sellist kassat enda käes hoida. Seitsmemiljoniline kasum tähendab seda, et näiteks võiks olla kogu rongisõit diiselrongidel tasuta ja Elron tuleks ikka ots otsaga kokku," sõnas Vichmann.
Eraettevõte majandaks odavamalt
Arvestades Euroopa suunda majanduse liberaliseerimisele on Vichmannile täiesti arusaamatu, et riik otsustas riigistada rongiliikluse ja nüüd ka laevaliikluse. Tema hinnangul oleks ainuõige samm viga parandada ja korraldada rongide ja laevade opereerimiseks hankekonkurss. "Kokkuhoiu saavutaks riik kindlasti," nentis ta.
Vichmanni sõnul võiks ka eraettevõte majandada Elroni riigisiseseid liine oluliselt odavamalt, kui on praegused riigi makstavad tasud. "Aga vohava riigikapitalismi tingimustes on see võimatu," märkis ta.
Vichmann märkis, et riigi tellimust täitva riigiettevõtte majandustulemused ei näita suurt midagi. "Riik maksab Elronile täpselt nii palju, kui Elron kulutada suudab. Mõistlik majandamine ei ole siinjuures oluline. Riigiettevõttel on kulusid, milliseid eraettevõtja ei ole uneski näinud," tõdes ta.
Värskelt avaldatud ASi Eesti Liinirongid (Elron) majandusaruandest selgub, et ettevõte teenis mullu küll 7,8 miljonit eurot puhaskasumit, kuid samal ajal sai riigifirma koguni 30,6 miljonit eurot toetusi. Äripäev kirjutas, et bussifirmade hinnangul sõidab Elron neist üle.

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 14.11.24, 16:24
Lindström: müügiinimeste tugevuste arendamine hoiab tiimi motiveeritu ja tulemuslikuna
Lindströmi müügitöö eripära seisneb iga tiimiliikme tugevuste ärakasutamises ja arendamises. Just müügiinimeste koolitamine ja vastutuse andmine nende eelistuste põhjal aitab püsivalt leida ja hoida motiveeritud töötajaid, selgub saatest “Minu karjäär”.

Äripäeva TOPid

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele