Soome lennufirma Finnair viis ellu kulude kärpimise programmi ja tegi palju investeeringuid, et ettevõtte tulu taas kasvama panna. Ühe kasvukohana nähakse Eesti turgu.
- Finnairi kommertsdirektor Juha Järvinen usub, et lennufirmal on Eestis rohkelt turgu. Foto: Andres Haabu
Finnairi kommertsdirektor Juha Järvinen rääkis, et Finnair näeb Eestit oma teise koduturuna ja tahab siin rohkem kasvada. Siiski ei plaani ettevõte hakata Tallinnast mujale sõitma kui Helsingisse.
Millised on Finnairi plaanid Eestis?
Finnair on viimastel aastatel mitu muutust teinud ja läbinud ka kulude kärpimise programmi. See on olnud vajalik järgmiste sammude astumiseks ja Finnairi tegevuse laiendamiseks. Näiteks ostame sel aastal 19 uut lennukit ja toome Euroopas esimesena turule Airbus A350 lennukid.
Peame Eestit oma teiseks koduturuks ja kavatseme siinsete lendude arvu suurendada. Järgmisest aastast hakkame Tallinna-Helsingi liinil sõitma seitse korda nädalas. Kui praegu on meil 39 sõitu nädalas, siis järgmisest aastast on 44. Lisaks veel seitse lendu nädalas Tartu-Helsingi liinil. Lennud on organiseeritud nii, et need oleksid ühendatud meie Aasia ja Põhja-Ameerika lendudega. Sel aastal alustasime lende Miamisse, eelmisel nädalal alustasime lende Chicagosse. Uute lennukite tulekutega avame loodetavasti uued sihtkohad Aasias järgmisel aastal.
Praegu lendab Finnair Tallinnast ja Tartust vaid Helsingisse. Miks te pole veel lisanud otselende ka muudesse, kaugematesse sihtkohtadesse?
Arvame, et parim viis on lennata siiski Helsingi kaudu, sest see annab rohkem võimalusi erinevateks sihtkohtadeks. Samuti saame sedasi teha mitu väljalendu päevas. Pealegi kestab sõit Tallinnast Helsingisse vaid 30 minutit. Kui lennuliiklus ja nõudlus tiheneb, saame hakata ka suuremate lennukitega lendama.
Nii et Eesti peaks olema pigem õnnelik, et Vantaa lennujaam meile nii lähedal on?
Jah, seal on 50 miljonit reisijat aastas.
Finnairil oli mullu 9,6 miljonit reisijat, kuid sel aastal plaanime 10 miljoni piiri ületada.
Millised on teie plaanid Läti ja Leeduga?
Ka neid riike peame osaks enda nii-öelda laienenud koduturust. Seal keskendume rohkem pikematele reisidele Aasiasse ja Põhja-Ameerikasse. Praegu oleme sealsete lendude arvude ja muude pakkumistega rahul. Kui näeme, et nõudlus suureneb, lisame kindlasti ka sinna lende juurde. Eestis oleme näiteks peale
Estonian Airi suuruselt teine lennufirma ja tahame siin oma positsiooni tugevdada. Praegu on meie käes umbes 12% Eesti turust.
Mis te arvate Estonian Airi praegusest olukorrast? Kas erainvestorite kaasamine päästab lennufirma?
Ma ei tea
Estonian Airi siseinfot, nii et ma ei saa seda kommenteerida.
Finnair keskendub enda turupositsiooni tugevdamisele. Nad on meie konkurendid ja me austame neid. Ma elasin Tallinnas neli aastat, nii et tean meie vastast hästi.
Tasub teada
Finnairi majandustulemused
2014. aasta käive oli 2,28 miljardit eurot, langes aastaga 4,8%.
Maksueelne kahjum oli mullu 99,1 miljonit eurot.
2013. aasta maksueelne kasum oli 27 miljonit eurot.
Opereerimiskuludega jäädi 36,5 miljoni euroga kahjumisse.
Allikas: Finnair
Miks Finnair Estonian Airi osta ei tahtnud?
Ma olen
Finnairis olnud umbes kolm aastat, nii et mul on raske sellele küsimusele vastata.
Eesti lennunduse üks murekoht on, et meie lennujaam on väga väike ja vaikne. Mida soovitaksite meil teha, et siinset lennuliiklust elavdada ja siia rohkem otselende meelitada?
Tallinn on atraktiivne sihtkoht, seega peaks seda veelgi rohkem reklaamima. Meie teeme näiteks koostööd Eesti turismibüroodega, et Tallinnat ka Aasias turustada. Aasias, muide, on Eesti vastu suur huvi.
Finnair töötab praegu välja ka pakkumisi, millega saaksid turistid mitmes kohas peatuda kauemaks, kui vaid ümbersõiduks või läbipõikamiseks. Tallinn on selleks väga hea koht.
Praegust lennuturgu kipuvad üle võtma erinevad odavlennufirmad, kes pakuvad väga madalaid hindasid. Kuidas püüate nendega konkurentsis püsida?
Konkurents on väga tihe, kuid usume, et suudame nendega konkureerida. Ka meil on nüüd odavamaid lennupakkumisi. Näiteks rakendasime just Finnair Light hinnad, millega on ilma ära antava pagasita odavam lennata. Pikkadel reisidel on meil juures ka uued mugavused – näiteks saab vaid 70 euro eest endale täiendavat jalaruumi osta. Nii öelda tavalennufirmad konkureerivad erinevate hindade ja valikutega. Lõplik otsus, millist varianti eelistada, on kliendi teha.
Finnair püsib konkurentsis ka tänu kaubaveoteenustele. Hakkasime just mais ehitama uut kaubaveoterminali, miks peaks valmima 2017. aasta teises kvartalis. Investeering läheb maksma 80 miljonit eurot. Kaubaveol on meie käibes suur osakaal, umbes 20%.
Finnair on palju kärpeid ja investeeringuid teinud – mis on teie selle aasta kasumi ja käibe eesmärgid?
Me pole veel numbritest avalikult rääkinud. Loomulikult ootame kasumlikku aastat. Mõned hinnad on langenud ja see aitab kaasa. Samuti aitavad uued lennukid kulusid kokku hoida, sest nende ülalpidamine on odavam. Ühe uue lennuki pealt hoiame aastas kokku 10 miljonit eurot. See on suur sääst.
Kuidas mõjutab teie tegevust see, et venelased enam nii palju ei reisi?
Tõsi, alates möödunud suvest oleme tõesti märganud vene turistide langust, kuid mitte dramaatiliselt. Samas tulevad näiteks Peterburi reisijad tihtipeale Soome hoops rongi või autoga, mitte lennukitega. Meil on praegu Venemaal kuus sihtkohta.
Kui suure osa Vene turistid teie klientuurist moodustavad?
Nende osakaal on üsna väike, enamasti lendavad venelased meiega New Yorki, Miamisse ja Taisse. Kuigi olukord on üsna normaalne olnud, loodame, et praegune Vene olukord stabiliseerub.
Seotud lood
Aleksandr Kostin ja Sergei Astafjev, Placet Group OÜ (
laen.ee,
smsraha.ee) asutajad, on võtnud endale sihiks arendada ja edendada Eesti jalgpalli ja futsali ehk saalijalgpalli nii Tallinnas kui ka Ida-Virumaal. Nende juhitav MTÜ PG Sport on tuntud oma pühendumuse ja panuse poolest Eesti spordi edendamises, pakkudes uusi võimalusi noortele talentidele ja aidates kaasa spordi kultuuri arengule.