Tallinna Lennujaama hiljuti avatud turvahanke pakkumuste järgi osutus parimaks eeldatavast hinnast ligi 700 000 eurot aastas odavama pakkumise teinud senine turvaja G4S Eesti.
- Tallinna Lennujaama turvahanke võitnud G4S Eesti juhatuse esimees Priit Sarapuu Foto: Raul Mee
Riigile kuuluv Tallinna Lennujaam jättis samas vastamata küsimusele, kas uus hind on kõrgem või madalam kui praegu kehtivas lepingus G4Sga. Teatavasti pikendati 2012. aastal lepingut kolmeks aastaks ilma hanget korraldamata.
G4S Eesti pakkus viieaastase lepinguperioodi aastaseks turvateenuse hinnaks 3,1 miljonit eurot, teine pakkuja, suurärimees Urmas Sõõrumaale kuuluv USS Security küsis 3,65 miljonit eurot. Tallinna Lennujaam oli hanke väljakuulutamisel arvutanud eeldatavaks maksumuseks aga 3,8 miljonit eurot.
Viie aasta peale tuleb eeldatava hinna ja G4Si pakkumuste vaheks koguni 3,5 miljonit eurot. See on riigile kuuluvale ettevõttele positiivne uudis. Samas kerkib ka küsimus, kui palju makstakse praegu turvateenuse eest.
Leping on konfidentsiaalne
Konkreetset numbrit Tallinna Lennujaam nimetama ei soostunud. "Kehtiva teenuse lepingu sätted on konfidentsiaalsed ja vastavalt lepingule ei kuulu need lepingu kehtivuse ajal avalikustamisele, mistõttu ei saa me ka kehtivat teenustasu avalikustada," sõnas ettevõtte lennundusjulgestuse juht Tarvi Pihlakas.
Üks küsimus
Kas G4Si pakkumuse hind katab kõik kulud ning kas suudate turvatöötajate palganõuded täita?
Priit Sarapuu, G4S Eesti juhatuse liige
Katab. Pakume lennujaamas juba 15 aastat teenust ja pole tarvilik kahelda, kas me tunneme antud objekti. Teisalt pole põhjust kahelda ka selles, kas oskame arvutada.
Laiemalt vaadates on palgasurve mehitatud valve teenussegmendis on tervikuna loomulikult suur väljakutse. Paljude teiste suurobjektide lähimineviku hanked näitavad, et vigade tegemine mõjub halvasti nii mainele kui ka majandustulemustele. Hea näide on Eesti Raudtee.
Ka üldisemale küsimusele, kas turvateenus läheb uuest aastast senisega võrreldes odavamaks või kallimaks, jättis riigiettevõte pressiesindaja vahendusel vastamata.
Seekordsel hankel teiseks jäänud USS Security juhatuse esimehe Meelis Krämanni sõnul ei ole nad pettunud. "Esimest korda oli Tallinna Lennujaama turvahankel reaalne konkurents ja kui võidab parim hind, siis me ei ole pettunud. Pigem on see positiivne, et sellised suured ettevõtted julgevad hankeid teha ja on ettevõtteid, kes suudavad hankel osaleda," kiitis ta.
Kahekordne miinimumpalk
G4S-i ja USS-i pakkumuste hinnavahe oli 550 000 eurot aastas. Krämann märkis, et see on suur vahe. "Lennujaama julgestustöötajatel peab olema väärikas tasu ja kindlasti on tähtis osa koolitusel. Kindlasti ei saa lubada, et nendes asjades hakatakse kulusid kokku hoidma," lisas ta.
Hanketingimuste järgi tuleb lennujaama julgestustöötajatele maksta vähemalt kahekordset miinimumtunnitasu. "Nõude kehtestamine on seotud lennujaama eesmärgiga, et suure vastutusega julgestustöötajad oleks oma tööd tehes motiveeritud, mis on eelduseks kehtivate regulatsioonide täitmiseks, heaks klienditeeninduseks ja väiksemale töötajate voolavusele. Lennujaam on huvitatud selle nõude täitmisest ka pärast lepingu sõlmimist ja jälgib nõude täitmist kogu lepingu kehtivuse perioodil," kommenteeris lennujaama lennundusjulgestuse juht Pihlakas.
Praeguseks on G4S Eesti tunnistatud hankel edukaks pakkujaks. Lepingu sõlmimist veel arutatud ei ole, kuna edukal pakkujal on kohustus täita veel mõningaid lepingu sõlmimiseks vajalikke tingimusi.
Seotud lood
Mullu novembris USS Security Eesti juhiks saanud Marek Zacek liigub juba edasi uuele tööle, oma sõnul rahvusvahelisse ärisse.
Kuna ärikinnisvara arendatakse reeglina vaid üürimiseks, on endale A-klassi büroopinna ostmine harvaesinev võimalus, mida edukal ettevõttel tasub väga tõsiselt kaaluda, rõhutab Tallinna südalinnas paikneva
Büroo 31 müügijuht Taavi Reimets ning lisab kogemusele tuginedes, et omanikuna tekib kasu nii kohe kui ka kaugemas tulevikus.