• OMX Baltic−0,46%269,56
  • OMX Riga0,18%875,39
  • OMX Tallinn−0,57%1 722,97
  • OMX Vilnius−0,24%1 042,44
  • S&P 5000,53%5 948,71
  • DOW 301,06%43 870,35
  • Nasdaq 0,03%18 972,42
  • FTSE 1000,79%8 149,27
  • Nikkei 2250,94%38 383,29
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,96
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%106,02
  • OMX Baltic−0,46%269,56
  • OMX Riga0,18%875,39
  • OMX Tallinn−0,57%1 722,97
  • OMX Vilnius−0,24%1 042,44
  • S&P 5000,53%5 948,71
  • DOW 301,06%43 870,35
  • Nasdaq 0,03%18 972,42
  • FTSE 1000,79%8 149,27
  • Nikkei 2250,94%38 383,29
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,96
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%106,02
  • 13.08.15, 13:45
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Velotaksojuhi pihtimus: me teeme ausalt seda ebaausat äri

Tallinn keelab alates laupäevast velotaksodel oma teenuseid vanalinnas pakkuda, kuid velotaksojuhte keeld ei morjenda ning nad kavatsevad oma tegevust jätkata.
Velotaksojuhid kavatsevad keelust hoolimata teenuse pakkumist jalakäijate alal jätkata.
  • Velotaksojuhid kavatsevad keelust hoolimata teenuse pakkumist jalakäijate alal jätkata. Foto: Eiko Kink
Pane tähele!
Alates 15. augusti hommikul kella kaheksast hakkab kehtima üle 0,8 m laia jalgrattaga sõitmise keeld vanalinna jalakäijate alal. Tavalised jalgrattad ja lapsekärudega jalgrattad võivad endiselt vanalinnas liigelda.
Motoriseerimata transpordivahendi (sh velotakso) kasutamine tasulisel sõitjateveol teeliikluses on ühistranspordiseaduse mõttes reguleerimata.
Alates 1. oktoobrist jõustub uus ühistranspordiseadus. Õigusaktiga on plaanis muu hulgas sätestada lubadesüsteem, nõuded vedajale ja transpordivahendile, sõitjateveo ohutusnõuded, arveldamine, transpordivahendi juhile esitatavad nõuded jne.
Viimased paar aastat on velotaksojuht Tõnu (nimi muudetud - toim.) Tallinnas suviti velotaksoteenust pakkunud. Ta kinnitas Äripäevale, et riigimakse ta ei tasu trotsist riigi tegematajätmiste tõttu – juba aastaid pole suudetud valdkonna regulatsiooni välja töötada.
Tema sõnul läks asi velotaksoturul inetuks mullu, kui turule tulid lätlased oma suurte ratastega. „Enne seda oli valdkond kultuurne.“
Kuidas sinust sai velotaksojuht?Juhuslikult. Vaatasin, et on selline lahe värk, pole kellast kellani töö. Otsisin kontakti välja, kellelt ratast rentida. Keegi ei ütle, millal sa alustad, millal lõpetad, mida tegema pead. Suhtled inimestega maailma eri nurkadest. Vaheldusrikas, pole igav ega rutiinne.
Täna oled siis iseenda peremees?Jah, võtsin laenu ja ostsin ratta. See on töö suhtlejale tüübile. Omamoodi nagu müügitöö ka, sest magavale kassile hiir suhu ei jookse. Ise pead tegus olema. 
Mis on sinu palk? Kui palju üks hea müügimees velotaksojuhina teenib?See on täiesti sõltuv, vahel mitte midagi, teinekord hästi. No ütleme, et 100 eurot jõuab ikka päevas sebida.
Kust need rattad pärit on?Enamik sõidab rendirattaga. Rataste väljarentimisega tegeleb neli või viis firmat. Ühe ratta rent võib olla 50 kuni 70 eurot päevas. Lätlastel on nii, et annad poole oma päevateenistusest ära. Väidetavalt on nende rattad varustatud kaamera ja GPSiga, et pettust vältida. Aga põhimõtteliselt raha üle andmine peaks toimuma kaamera vaateväljas, et ei tekiks hiljem kahtlust.
Raekoja plats on alates laupäevas velotaksodele keelatud ala
  • Raekoja plats on alates laupäevas velotaksodele keelatud ala Foto: Eiko Kink
Maksukontrolli pole
Maksu- ja tolliameti avalike suhete juht Rainer Laurits
Eraldi velotaksode maksukontrolli pole MTA suve jooksul teinud. Konkreetse regulatsiooni puudumisel tegutsevad velotaksojuhid sageli ka füüsiliste isikutena, kelle puhul on maksustamisperiood aasta. Sel juhul peab haldur maksuriskide tuvastamiseks ootama hiljemalt märtsi lõpuks laekuvaid füüsilise isiku tuludeklaratsioone. Seni, kuni pole selge, millistel õigluslikel alustel velotaksod linnas tegutsevad, on ka tulemuslikke järelevalvet väga keeruline planeerida. On hea, et Tallinna linnavalitsus on teema reguleerimisega vähemalt osaliselt alustanud.
Palju räägitakse, et selles äris on käibel sularaha ja seetõttu on lihtne mustalt teenida.Ütlen väga lihtsalt: selle kohta ei ole ju ühtegi seadust ega regulatsiooni, mis paneks asja raamidesse, kuidas peaks. Ainus, mis on, on see, milline võib olla kolme või enama rattaga ratta laius.
Kas sa riigimakse ka maksad või see on nagu suvel rannas vaarikamüük?Põhimõtteliselt võib paralleele tõmmata. Ei maksa. Miks ma peaksin, kui riik oma asjadega toime ei tule?
Velotaksod on olnud Tallinna vanalinnas ligi kümme aastat, selle ajaga ei ole linn suutnud reeglistikku paika panna. Mida sa sellest arvad?See on tegemata töö. Suur probleem tekkis eelmisel aastal, kui lätlased oma suurte ratastega siia tulid. Enne oli valdkond kultuurne. Ei tehtud asju, mis kogu velotaksondusele halba varju heidaks. Kõik polnud ideaalne, aga püüti probleeme vältida, olid kokkulepped, millest peeti kinni.Lätlased on oma ratastega siin ebaseaduslikult. On isegi kirjutatud, et linnaametnikul sõideti üle varba ja neid on persse saadetud, aga ikka nad ei võta midagi ette. Naljanumber. Ja siis neile (linnaametnikele – toim.) meeldib hädaldada, et meil on probleem.Meie teenuse põhimõte ei ole inimesi ühe sõiduga paljaks röövida, vaid et jääks hea mulje, et linnas saab sellise asjaga liikuda punktist A punkti B. Ka vanalinnas ei pea jalgsi liikuma, kui kellelgi on tervisehädad. Võib ka lihtsalt laheda elamuse saamiseks väikse ringi sõita. Ja et ta soovitaks pärast seda teistele ka. Mitte nii, et astub ratta pealt maha ja tal on tunne, et teda on paljaks tehtud.Lätlastega on sellised jamad. Hotellide administraatorid räägivad, et kliendid tulevad hotelli ja kurdavad, et oli kokku lepitud 15 eurot ja siis küsiti 50 Raekoja platsist Viru hotelli.
Milliseid seadusi te järgima peate?Põhimõtteliselt liiklusseadust, mis on ette nähtud nii jalakäijate teel kui ka sõiduteel. Arvan, et rattaga võiks liikuda ikka mõni selline, kel on liiklusest eelkogemus, mitte et hüppas tõukeka seljast jalgrattale või velotakso otsa.
Kuidas sa sõitja ohutuse tagad?Ütleme nii, et ma arvan, et seda polegi võimalik teha. Enamusel ratastest puuduvad turvavööd. Kõige lihtsam on mitte kihutada ja sõita mõistlikult ka siis, kui rahvas nõuab kiiremat rallit. Mingisuguseid õnnetusi on siin olnud ka, aga nendest väga palju pole räägitud.
Mida võiks linn teha, et velotaksojuhte aidata?Väga imelise aeglusega püüavad nad midagi teha, kuigi siiamaani pole üldse näha, mida nad teevad või kuidas. Minu arust on see täitsa paigalseis, hädaldavad suuremalt jaolt.Meil töötavad tööloata võõramaalased, kes ei tunne kohalikku keelt ja sõidavad suuremate ratastega, mille jaoks on eriluba vaja. Seadus on olemas, selle täitmise kontroll on suur katsumus. Kõik nagu teeks midagi, aga mida? Vahet pole, millisesse ametiasutusse sa sisse astud, keegi ei taha sellega tegelikult tegeleda. Nagu suletud ring. Ja oled tagasi seal, kust alustasid.Kohalikud võiksid saada võimaluse rahulikult seda tööd edasi teha, ilma et keegi siin solgiks turgu. Selles mõttes, et me oleme oma kodus, teeme ausalt seda ebaausat äri. Ja tulevad mingid, kuskilt teiselt maalt ja ajavad seda äri veel hullemini ja kõik on ok. Kusjuures on käidud linnavalitsuses ja räägitud, miks midagi ette ei võeta.
Miks see halb oleks, kui velotaksod linnas üldse ära keelataks?Palju on inimesi, kes tulevad ekskursioonigruppidega ja tahavad linna näha, aga ei ole võimelised võib-olla liikuma rohkem kui paarsada meetrit. Siis on velotakso ainulaadne vahend, millega vanalinna näha. Ja ta kuuleb ja näeb ja saab sellest osa. Ta reis ei piirdu ainult hotelli ja saja meetri kaugusele restorani minemisega. Mul on päevas vähemalt kaks sellist sõitu, kus vanainimene tuleb linna ja ta pole võimeline käima.Linn võiks velotaksojuhte, neid, kes aastaid siin teenust on osutanud, võtta kuulda ja teha korraliku regulatsiooni. Mitte nii, et see sünnib kuskil kabinetis, vaid rääkida ja kuulata ja vastavalt sellele panna kokku regulatsioon. See oleks väga hea.
Alates laupäevast on velotaksodele vanalinn keelatud, mis sa sellest arvad?Ma tulen ja sõidan ikka. Kuidas linn nüüd järsku saab keelata? Neil on pool aastat olnud häda ja on korduvalt rääkinud, et nad ei saa ära keelata. Ja nüüd üleöö keelavad järsku kõik ära. Nad võivad neid trahve kirjutada, aga sellest on ükspuha. Siiamaani pole nad nende rattalaiustega hakkama saanud ja on hädaldanud, et oi, neil on liiga laiad rattad. Kõikide probleemide jaoks on olemas lahendus: liikluspolitsei, keeleinspektsioon, narkopolitsei. Liikluspolitseist tuli vastus, et nad pole laiu rattaid tuvastanud.Teenindajal peab olema eesti keele tase ja kui ei ole, no mida siis? See, et ei ole regulatsiooni, ei tähenda, et sa umbkeeles võid teenust pakkuda. See on absurditeater, mis siin tuleb. See määrus on õigustühine.
Kui riik oma töö ära teeks, kas sina oleks valmis ka riigile panustama?Aga muidugi. Miks mitte? Ma arvan, et see on väga kihvt ärimudel või transporditeenus, mida saab linnas pakkuda. Vanalinn on üldjuhul teistele transpordivahenditele suletud. Siin vanalinnas liiklemine velotaksoga on superhea.
Velotaksode keeluala
  • Velotaksode keeluala Foto: ÄP fototoimetus
Üleüldine keeld viimses hädas
Viimastel kuudel sagenenud õnnetused velotaksode ja jalakäijatega viisid Tallinna linna äärmuslike meetmeteni. Tallinna liikluskorralduse osakonna juhataja Talvo Rüütelmaa kinnitas, et 15. augustil jõustuv üleüldine keeld velotaksodele, mis on laiemad kui 0,8 meetrit, tehti seetõttu, et vanalinnas liiklevad jalakäijad on ohus ning sellele tuleb reageerida.
Rüütelmaa nentis, et viimastel kuudel on suurenenud õnnetuste arv, kus velotaksode tõttu on jalakäijad viga saanud. „Suvel on vanalinnas palju tänavakohvikuid ja turiste ning laiade jalgrataste liikumine jalakäijate alas vajab liikluspiiranguid,“ nentis Rüütelmaa.
Tallinna transpordiameti linnatranspordi osakonna juhataja Ruth Pärn rõhutas aga korduvalt, et velotakso on ebaõnnestunud mõiste ja õige on öelda "motoriseerimata transpordivahend". Pärna sõnul ei ole keelule alternatiivi.
Oktoobrist hakkab aga kehtima ühistranspordiseadus, mis võimaldab motoriseerimata sõiduvahendit üleüldse kuidagi reguleerida. Pärna sõnul saab omavalitsus siis õigused ja võimalused töötada välja tingimused, millega volikokku minna. „Eks me teeme selle eelnõu valmis, seal on teatud tingimused, aga me peame riigiga ka läbi rääkima, sest järelevalvet teeb ja saab teha ainult politsei,“ nentis Pärn. Küll lisas ta, et seni on politseil puudunud ressurss velotaksosid kontrollida.
„Täna on nende lenksude taga sageli lapsed. Mis te arvate, et laps tohib olla liikluses? Ei tohi! See on kõik tähelepanuta jäetud,“ märkis Pärn. Ta lisas, et velotaksondus on ühtpidi atraktiivne, ent see peab olema reguleeritud ja kontrollitud.

Seotud lood

Uudised
  • 28.03.16, 07:00
Eesti idu annab rattavarastele vastu näppe
Aprillis toob Eestis hoo sisse saanud idufirma Bike-ID turule esmakordselt turvamärgistatud rattakindlustuse.
  • ST
Sisuturundus
  • 14.11.24, 16:24
Lindström: müügiinimeste tugevuste arendamine hoiab tiimi motiveeritu ja tulemuslikuna
Lindströmi müügitöö eripära seisneb iga tiimiliikme tugevuste ärakasutamises ja arendamises. Just müügiinimeste koolitamine ja vastutuse andmine nende eelistuste põhjal aitab püsivalt leida ja hoida motiveeritud töötajaid, selgub saatest “Minu karjäär”.

Äripäeva TOPid

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele