Kanep on tulevikuäri ja see legaliseeritakse nii Ameerikas kui Euroopas kõikjal, ennustab kanepitoodetesse investeeriva idufirma asutaja Brendan Kennedy.
- Ameerikas on neljas osariigis lubatud kanepi meelelahutuslikel eesmärkidel kasutamine. Foto: EPA
„Hambapasta on tuubist väljas ja seda tagasi enam ei pista,“ näitlikustas kanepiärile keskendunud idufirma Privateer Holdings juht Kennedy USA osariikides legaliseeritud meelemürgi kasutamise tagajärgi.
„See on väga võimaluste- ja raharohke valdkond. Riske on vähe – teame, et inimesed oskavad kanepit kasvatada ning inimesed tahavad kanepitooteid osta,“ selgitas ta Euroopa suurimal tehnoloogiakonverentsil Web Summit. „Samal ajal on see ainus väga kasutatud toode, mida tarbitakse anonüümsest kilekotist, mitte brändiga pakendist.“
Sektorile näikse panustavat ka investorid, sest ettevõte kogus tänavu riskikapitali enam kui 50 mln eurot, teiste seas ka Paypali asutaja Peter Thieli loodud investeerimisfirma Founders Fund. See on suurim legaalsesse kanepiärisse investeeritud riskiraha. Firma uus kaubamärk, Marley aga jõudis enam kui 2000 meediväljaande leheküljele ning 2,6 mld inimeseni.
Kui Ameerikas on kanepi tarvitamine legaliseeritud neljas osariigis, siis selles suunas liigub tema prognoosil ka muu maailm – esmalt dekriminaliseerimisest ravieesmärkidel kasutamise lubamiseni ning seejärel täieliku seadustamiseni. „Ameerikas jõuame täieliku seadustamiseni järgmise kolme aasta jooksul, Euroopas umbes viie-seitsme aasta pärast,“ selgitas ta.
Mis on mis
Privateer Holding
Kanepiäridesse investeeriv katusfirma, millel kolm tütarfirmat
Tilray – meditsiinilise marihuaana tootja
Leafy – kanepikasutajatele praktilist infot vahendav veeb
Marley Natural Cannabis – lõõgastumiseks mõeldud kanepibränd, mis nime saanud tuntud reggaetähe Bob Marley järgi
Firma kaasas tänavu 50 mln eurot riskikapitali
Ehkki ta usub legaliseerimise levimisse, ei lähe see lepase reega. „Euroopas liigub kiiresti Saksamaa, Hispaania, Tšehhi. Samas Suurbritannia on veidi maas, seal on palju aktiviste,“ selgitas ta. „Eks osa meie kaasatud rahast kulu nende ümber veenmisele, lähengi nendega peagi kohtuma.“
Tulevikus saab kanep olema peavoolutoode, millel tarbijaid kõikides vanusegruppides. Kennedy sõnul on nende nelja osariigi kogemusel kõige kiiremini kasvavam kasutajaskond enam kui 65aastaste vanusegrupis, mille käive paisus mõne nädalaga 500%.
Seda, et kanepit ei legaliseerita, ta ei usu. „USAs on hambapasta tuubist väljas, seda ei topi enam tagasi.“
Eestis peetakse praegu diskussiooni kanepi legaliseerimise üle. Möödunud aastal selgus MTÜ Ravikanep tellitud ja TNS Emori läbi viidud uuringust, et ligi 70% eestlastest pooldab kanepituru riiklikku reguleerimist (samal moel, nagu toimub näiteks alkoholi- ja tubakatoodetega).
Seotud lood
"Investeerimisideede universumi" saates teeme juttu autodest ja autodesse investeerimisest. Kas eksklusiivse auto ostmine on kulu või investeering? Milliseid mudeleid valida, kui soovida, et nende väärtus aja jooksul tõuseks?