• OMX Baltic0,12%269,88
  • OMX Riga−0,13%874,27
  • OMX Tallinn0,19%1 726,29
  • OMX Vilnius−0,08%1 041,63
  • S&P 5000,35%5 969,34
  • DOW 300,97%44 296,51
  • Nasdaq 0,16%19 003,65
  • FTSE 1001,38%8 262,08
  • Nikkei 2251,53%38 868,68
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,95
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%108,68
  • OMX Baltic0,12%269,88
  • OMX Riga−0,13%874,27
  • OMX Tallinn0,19%1 726,29
  • OMX Vilnius−0,08%1 041,63
  • S&P 5000,35%5 969,34
  • DOW 300,97%44 296,51
  • Nasdaq 0,16%19 003,65
  • FTSE 1001,38%8 262,08
  • Nikkei 2251,53%38 868,68
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,95
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%108,68
  • 09.11.15, 06:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Uberi kasutamine on maksurisk

Uberi autojuhid ei saa väljastada nõuetekohast arvet, aga kuludokumendi puudumisel ei saa teenust ostnud ettevõte käibemaksu maha arvata ja lisaks tuleb maksta tulumaks.
Uber Estonia tegevjuht Enn Metsar ütles, et kuludokumendi puudumisel tuleb ettevõttel maksta lisaks tulumaks.
  • Uber Estonia tegevjuht Enn Metsar ütles, et kuludokumendi puudumisel tuleb ettevõttel maksta lisaks tulumaks. Foto: Andras Kralla
Uber
Asutati  2009. aastal.
Tegutseb 61 riigis ja 339 linnas.
Eestis alates maist.
Allikas: Uber Estonia OÜ 
Äripäevaga võttis ühendust ettevõtja, kes pole rahul olukorraga, kus tema firma ostis Uberilt heausklikult teenust, aga selgus, et autojuhid ei väljasta arvet ning seda ei tee ka Uber. "Välja saab trükkida ainult sõidu marsruudi. See on maksurisk igale ettevõttele, kes seda teenust kasutab," rääkis anonüümseks jääda soovinud ettevõtja, kes on raamatupidamisfirma omanik.
Äriga mitte soetud kulu
Uber väljastab Eestis sõidu kokkuvõtteid, mis ei ole arved. Paberil on kirjas reisi kuupäev, hind, hinna jaotus ja autojuhi nimi. Teda pani imestama, miks maksuamet probleemile reageerinud pole. 
Ettevõtjal tekkis küsimus, kes peab maksma tulumaksu. Tekib võlausalduslik suhe, milleks on vaja inimene tuvastada ja registreerida. "Pean olema selgeltnägija, et tuvastada, kes see autojuht on, registreerima ta töötajate registrisse ja pärast sõitu võtma ta sealt maha,“ ütles ettevõtja.
Maksuamet vastas ettevõtte päringule, et järgmiseks aastaks püütakse midagi välja mõelda.
Varsti saab ka arvet
Uber Estonia tegevjuht Enn Metsar ütles, et kõik Uberi autojuhid on liitunud nende tehnoloogilise platvormiga, mida kasutavad tellimuste saamiseks ja reisijate teenindamiseks. Süsteemi arendatakse praegu nii, et see saaks autojuhi eest arve genereerida. „Sellele arvele tuleb kogu vajalik info, mis on vajalik raamatupidamise algdokumendiks,“ sõnas Metsar.
Metsar lisas, et nad teevad maksuametiga koostööd ning mõlemad soovivad, et lahendus oleks lihtne ja läbipaistev. „Üha rohkem inimesi teenib tulu jagamismajanduse kaudu - olgu see Uber, AirBnB, Autolevi jne - ja on kõigi huvides luua süsteem, mis töötab,“ märkis Metsar.
Metsari sõnul on arvete väljastamine vaid üks osa toimivast süsteemist, ent kindlasti esmatähtis. „Me ei turusta Uberi lahendust praegu ettevõtetele, kuna kuludokumendi puudumisel tuleb ettevõttel maksta lisaks tulumaks. Me kindlasti tahame, et Uberi sõidujagamisteenust saaksid kasutada ka ettevõtted ja pingutame selle nimel, et kõik vajalik saaks kiiresti tehtud,“ selgitas ta.
Autojuhi nimest ei piisa
Maksuameti maksude osakonna juhataja Evelyn Liivamägi nentis, et korrektse arve puudumine vähendab ilmselt käibemaksukohustuslastest ettevõtjate huvi Uberi platvormi kasutatavate autojuhtidega sõitmiseks. Kui arve ei vasta reeglitele ja seda ei saa lubatud viisil täiendada, kuulub selle arve alusel tasutud summa maksustamisele tulumaksuga ning ka käibemaksu ei ole võimalik maha arvata, selgitas ta.
Maksuametile teadaolevalt aga tegeleb Uber rakenduse arendamisega nii, et kasutajale saaks esitada nõuetekohase arve. „Maksuhaldurina seisame selle eest, et kõigil oleksid võrdsed võimalused tulu teenida ja selle arvelt makse tasuda,“ sõnas Liivamägi.
Liivamäe selgitas, et juriidilise isikuna kulu tegemiseks on vaja nõuetele vastavat raamatupidamise algdokumenti. „Kui arve väljastaja ja saaja on mõlemad mittekäibemaksukohustuslased, on võimalik saadud mittenõuetekohast arvet ise teatud ulatuses täiendada, et see vastaks raamatupidamise algdokumendile. Kuid kindlasti peab olema arve väljastaja tuvastatav, seega ei piisa ainult autojuhi nimest, arvel on vaja kuvada isikukood või juriidilise isiku registrikood,“ märkis Liivamägi.
Ta lisas, et kui juriidiline isik on käibemaksukohustuslane, siis on sisendkäibemaksu mahaarvamiseks vaja lähtuda ka käibemaksuseaduse reeglitest ja arve täiendamine ei ole lubatud, täiendada saab ainult arve saaja infot. "Arvel peab kindlasti lisaks olema käibemaksukohustuslase registri number, käibemaks ja teised käibemaksuseaduses toodud nõuded."
Maksuameti juht Marek Helm.
  • Maksuameti juht Marek Helm. Foto: Eiko Kink
Koos otsitakse võimalusi
Maksuamet ja Uber lõid töögrupi, mis annaks transpordisektoris maksukohustuste täitmiseks uued võimalused, teatas maksuamet oktoobri alguses.
Töögrupp hakkab uurima, millised on maksude tasumiseks sobivad lahendused laienevatele jagamismajanduse teenustele Euroopas.
Maksuameti peadirektor Marek Helmi sõnul on tekkinud moodsad digilahendustel põhinevad ärimudelid, mis asendavad või pakuvad lisa traditsioonilisele äritegevusele. „Just sel põhjusel tahab maksuamet pakkuda mugavat riiklikku teenust, mis võtab arvesse uute ärilahenduste võimalused ja vajadused,“ sõnas Helm. „Tulu teenimine ning selle pealt maksude maksmine ei tohi olla koormav.“
Maksuhalduri töö on tema sõnul mõelda, kuidas koostöös ettevõtjatega luua sujuvaid ja läbipaistvaid tehnilisi lahendusi, mis annavad ettevõtjatele kindluse, et asjad on korras. „Korrektsus maksuasjades suurendab tõsiseltvõetavust ja usaldusväärsust ka tarbijate silmis,“ märkis Helm.
Uber Eesti tegevjuht Enn Metsar ütles toona, et Eesti paistab silma edumeelse digimajandusega. "Ollakse valmis lõikama kasu muudatustest, mida tehnoloogia ühele maailma IT-pealinnale toob.“
Uberi ja MTA koostöös valmib uus maksude deklareerimise platvorm, mis peaks lihtsustama maksude deklareerimise protsessi Uberi partnerjuhtidele. Tulemusi on oodata 2016. aastal.
Laiem eesmärk on edendada valitsuse e-Eesti tegevuskava, Uberi tehnoloogiaplatvormi ning kõnetada regulatiivseid väljakutseid digitaalajastul.

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 29.10.24, 11:59
Üürnikust omanikuks: Tallinna südalinnas on müüa piiratud kogus esinduslikke büroopindasid
Kuna ärikinnisvara arendatakse reeglina vaid üürimiseks, on endale A-klassi büroopinna ostmine harvaesinev võimalus, mida edukal ettevõttel tasub väga tõsiselt kaaluda, rõhutab Tallinna südalinnas paikneva Büroo 31 müügijuht Taavi Reimets ning lisab kogemusele tuginedes, et omanikuna tekib kasu nii kohe kui ka kaugemas tulevikus.

Äripäeva TOPid

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele