Tubakaseaduse muudatused andsid tõuke kahe advokaadi ettevõtte sünnile – noored naised hakkasid tootma koledatele sigaretipakkidele käsitööümbriseid.
- Mirjam Võsu (vasakul) ja Sille Lehtsaar hakkasid tubakaseaduse muutmise tulemusel sigaretipakkidele ümbriseid tootma. Foto: Andras Kralla
„Hiljutised tubakaseaduse muudatused tõid poelettidele hirmsate piltidega sigaretipakid, mis peletavad nii suitsetajaid kui ka mittesuitsetajaid," rääkis Advokaadibüroo Magnusson advokaat Sille Lehtsaar. "Võttes arvesse Euroopa Liidu laiaulatuslikku tubakatoodete tarbimise piiramise poliitikat, võib juhtuda, et hirmutavad pildid on alles algus,“ leiab ta.
Valikuvabadus tarbijale
Tänavu mais jõustunud uus tubakaseadus tõi vastavalt Euroopa Liidu tubakadirektiivile sigaretipakkidele senisest räigemad terviseohu hoiatused, mis koosnevad tekstiosast ja šokeerivatest piltidest.
Kui Lehtsaar koos kolleegi, samuti Advokaadibüroo Magnusson advokaadi Mirjam Võsuga, muudatustest esimest korda luges, tekkiski neil mõte hakata tootma sigaretipaki ümbriseid. Suve hakul asutasid nad ettevõtte ICON Accessories OÜ ning asusid koos Eesti partneriga välja töötama toodet, mis annaks tarbijale valikuvabaduse – võimaldada soovi korral kole pakend uude ümbrisesse peita. Ümbriseid hakati valmistama käsitööna.
Võsu sõnul kulus neil enne turule tulekut neli kuud toote arendamiseks ning tänaseks on valikus juba eri materjalidest ümbriseid. Nad tutvusid enne äriidee käivitamist ka statistika ja taustaga. „Samuti tegime otsuse pakkuda ümbriseid enimmüüdavatele ning enam-vähem ühes mõõdus sigaretipakkidele,“ sõnas ta.
Müüginumbritest vara rääkida
Milliseks kujuneb nende toote müük, on Lehtsaare sõnul veel vara prognoosida, kuid kaupluste ostujuhid on neile kinnitanud, et toodet osatakse küsida.
„See, et sigaretipaki ümbris varjab koleda pildi, ei ole vastuolus seadusandja eesmärgiga, sest tarbija näeb sigaretipaki pilte niikuinii, näiteks sigarette ostes. Pigem on see loomulik turumajanduslik reaktsioon, sest esteetilisi väärtusi hindavale tarbijale peab jääma vabadus valida, kuidas ta toodet endaga kaasas kannab,“ selgitas Võsu.
Tema sõnul on tegemist disaintootega, mida saab võrrelda mobiiltelefoni ümbrisega ja millele oleks turgu ka siis, kui seadus neid koledaid pilte ei nõuaks.
#kommentaar#
Uued hoiatused oli suur väljakutse
Sigaretipakil uute hoiatuste õigel ajal kasutuselevõtmine oli päris suur väljakutse, sest õigusaktid ja täpsed nõuded kinnitati viimasel minutil, paar kuud enne uute märgistamisnõuete jõustumist. Nende muutuste mõju on veel vara hinnata, sest vana märgistusega tooteid võib müüa kuni järgmise aasta maikuuni. Loomulikult toob igasugune tootmisprotsessi muudatus kaasa kulu, kuid eraldi Eesti kohta on seda keeruline välja tuua, sest muudatused rakendusid kõikides Euroopa Liidu riikides.
Tasub teada
Tubakatoodete pakenditele hakkasid kehtima uued nõuded tänavu 20. mail. Pilthoiatuste kasutamine on kohustuslik sigarettide ja suitsetamistubaka, ka vesipiibu tubaka pakenditel.
Direktiiv ühtlustab kõigis ELi liikmesriikides tubakatoodetega seonduva kauba tootmise, esitlemise ja müüginormid.
Sotsiaalministeerium ja ka tubakaseadus ei reguleeri ettevõtlust. Sigaretipakendi ümbriste tootmine ning turustamine pole ebaseaduslik juhul, kui neid turustatakse eraldi tootena.
Allikas: sotsiaalministeerium
Seotud lood
Kuna ärikinnisvara arendatakse reeglina vaid üürimiseks, on endale A-klassi büroopinna ostmine harvaesinev võimalus, mida edukal ettevõttel tasub väga tõsiselt kaaluda, rõhutab Tallinna südalinnas paikneva
Büroo 31 müügijuht Taavi Reimets ning lisab kogemusele tuginedes, et omanikuna tekib kasu nii kohe kui ka kaugemas tulevikus.