Ettevõtted saavad osta paberi, mis tõendab klientidele ja äripartneritele nende usaldusväärsust.
- Ettevõte reklaamib kodulehel oma usaldusväärsuse sertifikaati. Foto: Kuvatõmmis
Kliendi Arvamusuuringute Keskus müüb väikeettevõtetele sertifikaati “Usaldusväärne ettevõte 2016”, millega tunnustab neid laitmatu maine eest internetis. 178 euro ja 80 sendi eest saab ettevõte oma usaldusväärsuse kinnitamiseks sertifikaadi, veekindlad kleebised logoga “Usaldusväärne ettevõte” ja usaldusväärse ettevõtte leheküljele e-visiitkaardi.
Kas iga paberit saab nimetada usaldusväärsust tõendavaks sertifikaadiks?
Signe Kõiv,
E-kaubanduse liidu juhatuse esimees
Kliendi Arvamusuuringute Keskuse taga on mais loodud osaühing Kauk, mis kuulub poolakale Marek Rózieckile. Sertifikaati pakubki Poola ettevõte, mis peale Poola ja Eesti tegutseb Bulgaarias, Tšehhis, Ungaris ja Rumeenias.
Loe OÜ Kauk kommentaari
siit.
Iga paber pole veel sertifikaat
E-kaubanduse liidu juhatuse esimehe Signe Kõivu arvates müüb Eestis seitse kuud tegutsenud Poola ettevõte heausklikele väikeettevõtjatele tühja paberit. “Kas iga paberit saab nimetada usaldusväärsust tõendavaks sertifikaadiks?” küsis Kõiv. Tema sõnul võiks sertifikaadi väljastamine vastata kindlatele nõuetele.
Ettevõte kirjutab kodulehel, et otsib kõigi Eestis tegutsevate ettevõtete kohta internetist klientide ja äripartnerite negatiivseid kommentaare. Usaldusväärsust hindavad nad “arvamuste koefitsiendi” alusel – kui halba kommentaari firma kohta ei leia, saab ettevõte õnnitlused ja võimaluse osta oma usaldusväärsust tõendav paber. Kui leidub halbu kommentaare, siis väidetavalt tunnistust osta ei saa.
“Tulenevalt asjaolust, et kõiki Eestis registreeritud äriühingud on väga keeruline ning aeganõudev kontrollida, töötasid Kauk OÜ spetsialistid välja ja rakendasid spetsiaalse tarkvara, et teha valik nende tuhandete ettevõtete hulgast, mis väärivad tänu oma mainele esiletoomist projektis “Usaldusväärne ettevõte”,” kirjutab ettevõte oma kodulehel. Tarkvara valib firmad välja “arvamuste koefitsiendi” põhjal ja ettevõtte kinnitusel ei kasuta mitte ükski teine asutus sellist metoodikat.
Kõivu sõnul on ettevõtte kodulehel esitatud väited kaheldavad. Ettevõte reklaamib, et neil on Eestis üle 270 000 kliendi ja 100 000 külastust kuus, ning tegemist on “ühe kõige nimekama sertifikaadiga, mida Euroopas väljastatakse”. Sellised väited peavad Kõivu hinnangul olema tõendatud, vastasel korral lähevad need vastuollu reklaamiseadusega. “Tundub, et seal on lihtsalt butafooria ja ettevõtjate kergelt öeldes lollitamine. Nii võib iga ettevõte anda usaldusväärsuse sertifikaadi, et sa oled usaldusväärne, aga kui tal ei ole tõepõhja all, võib see olla eksitav reklaam,” arvas ta. Kõiv lisas, et ettevõte tahab end eksitavate arvude abil näidata suurema ja usaldusväärsemana.
Pikk ja veenev müügikõne
Kõiv ütles, et mitu ettevõtet on sertifikaadi kohta infot küsinud e-kaubanduse liidust. Ka Kõiv ise on nende müügikõne saanud. “Sisuliselt nad tekitavad tunde, et kui sa ei osta seda sertifikaati, siis järelikult sa ei hooli oma klientidest ja koostööpartneritest, ei taha näida usaldusväärne ja võib-olla polegi siis usaldusväärne. See on väga pikk ja veenev müügikõne, millega üritatakse sertifikaati maha müüa,” rääkis Kõiv.
Selliselt ostetud usaldusväärsus võib eksitav olla
Tarbijakaitseamet on teinud järelevalvet Kauk OÜ tegevuse üle, sh kohtunud ettevõtte esindajatega, kohe pärast ettevõtte asutamist Eestis. „Usaldusväärse ettevõtte“ sertifikaat väljastatakse üksnes interneti kommentaaride põhjal ehk kui ettevõtte kohta puuduvad negatiivsed arvustused, vastab ettevõte sertifikaadi saamise tingimustele. Vastavat infot kajastab ka Kauk OÜ veebileht, kus kirjeldatakse sertifikaadile vastamise tingimusi. Sertifikaadi saanud ettevõtete puhul saabki lähtuda üksnes sellest, et ettevõtte kohta ei leidu internetis negatiivseid kommentaare. Sertifikaat ei anna aga garantiid korrektse majanduskäitumise, pretensioonide lahendamise jms kohta.
Kauk OÜ tegevus usaldusväärse ettevõtte sertifikaadi väljastamisel otseselt seadusega vastuolus ei ole, kuid teatud juhtudel (kui ettevõte satub näiteks tarbijakaitseameti musta nimekirja) võib ettevõttele omistatud „usaldusväärne“ eksitavaks osutuda, mistõttu hoiab amet ka edaspidi olukorral silma peal.
Pille Kalda,
Tarbijakaitseameti ekspert
Ettevõtte koduleheküljelt on näha, et paljud väikeettevõtjad on ka usaldusväärsust tõendava paberi ostnud.
“Ega iseenesest ei ole hullu, kui selline paber teeb ettevõtja rõõmsaks ja tema töötajaid motiveerib, siis pole ju halvasti,” ütles Kõiv, kuid nentis, et sisuliselt on tegemist tühja paberi müümisega. “Ehk siis see usaldusväärsus ja konkurentsieelis, mida nad müüvad või lubavad, ei kajastu selle paberi taga kuidagi.” Kõiv märkis, et arvamuste koefitsiendi on ettevõte ilmselt ise välja töötanud ja kuna tal selle kohta rohkem andmeid pole, ei saa ta sellele hinnangut anda.
- Selline näeb välja 180 eurot maksev usaldussertifikaat. Foto: ettevõte
Kuidas usaldusväärsust hinnatakse?
Arvamuste koefitsient
Juhul kui ettevõttel ei ole internetis negatiivseid kommentaare, on tema indikaatori väärtus 0, mis tähendab, et antud firma läbis uuringu positiivselt ning võib osaleda projektis „Usaldusväärne ettevõte”.
Juhul kui firma kohta on internetis negatiivseid arvamusi, on indikaatori väärtus 1 ning ettevõte märgitakse automaatselt ebausaldusväärseks.
Tarkvara otsib negatiivseid arvamusi
Negatiivsete arvamuste otsing põhineb nimekirjal, kus on väljendid, mida nimetakse tundlikeks. Need võivad olla sõnad nagu petis, varas, valetaja, ei soovita, võlg, ebaaus, asjatundmatu jne. Nimekirjas on paarsada sõna ja väljendit, millega enamasti iseloomustatakse firmasid, mille teenustega ei olda rahul.
Allikas: ettevõtte kodulehekülg
Seotud lood
"Investeerimisideede universumi" saates teeme juttu autodest ja autodesse investeerimisest. Kas eksklusiivse auto ostmine on kulu või investeering? Milliseid mudeleid valida, kui soovida, et nende väärtus aja jooksul tõuseks?