Rootslane Peter Carlsson, Tesla endine logistikajuht ja Elon Muski endine lähedane kaastöötaja, avalikustas teisipäeval hiiglasliku akutehase rajamise plaani Rootsi, mis tähendab 40 miljardi Rootsi krooni suurust investeeringut ja tuhandeid töökohti.
- Peter Carlsson Foto: Scanpix/Reuters
„Summa võib tunduda suur, kuid ei tohi unustada, et see jaotub mitme aasta peale,“ rääkis Carlsson
Rootsi majanduslehele Dagens Industri. Vähemalt aastani 2023.
Ettevõtmisesse Northvolt on juba õla alla pannud teiste seas riiklik energiafirma Vattenfall, Euroopa Liit, Stena, Vinnova ja Rootsi energiaagentuur – investeeritud on 120 miljonit krooni. Kaasatud on ka riskikapitaliste ja investoreid loodetakse lisanduvat veelgi.
Põhjus, miks projekt nii kalliks läheb, on selles, et Northvolt tahab kontrolli kogu tootmisahela üle – toorme kaevandamisest valmistooteni. See oleks konkurentsivõimeline ärimudel, ütles DI-le Northvolti operatiivjuht Paolo Cerruti, kes oli samuti varem koos Carlssoniga Tesla palgal ning kellel on autotööstuse kogemus muuhulgast Renault’st.
Päikese- ja tuuleenergia tootmine kasvab, kuid salvestamisega on veel arenguruumi. Cerruti ja Carlsson usuvad akude revolutsiooni. Kui aastaks 2025 oleks Euroopa autodest 10% elektriautod, oleks selleks vaja vähemalt kolme suurt akutehast. Nii usub Carlsson, et nõudlusega probleeme ei tule. Northvolti rõhuasetus on autodel, kuid Carlsson näeb akudele ka laiemat kasutust.
Projekt on praegu väga varases faasis – avatud on kontor ja palgatud 15 esimest töötajat. Tehase ehitamist tahetakse alustada aastal 2018 ning valmima peaks see aastaks 2020. Asukoht Rootsis pole veel kindel, kuid nii riigi kui kohalike omavalitsuste tasandil on Carlssoni sõnul suur huvi.
Valmis tehases saaks tööd 2600 inimest kuid koos allhankijatega loodaks juurde ligi 10 000 töökohta, hindab Carlsson. Visiooni järgi tekiks tehase ümber terve ökosüsteem. Rootsis on kavas kaevandada niklit, vaske, koobaltit,
Soomes uuritakse liitiiumi kaevandamise võimalusi.
Hiigeltehase rajamine Rootsi on teadlik valik. Praegu on akude tootmine koondunud Aasiasse, milleks Northvolt mingit erilist õigustust ei näe.
Ka
Tesla plaanib Euroopas suure akutehase rajamist ja otsib selleks sobivat asukohta. Teiste seas püüavad investeeringut
enda juurde saada soomlased. Northvolt on rajamas Tesla hiigeltehase Rootsi varianti, kuid otsesed Tesla rivaalid ei olda. Carlssoni sõnul rajab Tesla hiigelsuure akutehase vaid oma ettevõtte tarbeks, Northvolt selleks, akusid teiste jaoks toota.
Seotud lood
Lindströmi müügitöö eripära seisneb iga tiimiliikme tugevuste ärakasutamises ja arendamises. Just müügiinimeste koolitamine ja vastutuse andmine nende eelistuste põhjal aitab püsivalt leida ja hoida motiveeritud töötajaid, selgub saatest “Minu karjäär”.