Saksa kontsern Lidl tahab peagi Eestis juured alla ajada, paigas on Äripäeva teada nii poodide arv, oodatav turuosa kui ka juhid.
- Leedus avab Lidl järgmisel nädalal juba 26. poe. “Me oleme huvitatud linnadest, kus on vähemalt 20 000 elanikku,” ütles Lidl Leedu kommunikatsioonijuht Agne Gaižauskiene. Foto: Verslo Žinios
Asjaajamine käib saladuskatte all, mida on õnnestunud veidi kergitada. “Tegutsevad vaikselt, et kõrvu välja ei paistaks,” sõnas üks turuga hästi kursis olija ja lisas, et Lidl on valmis Eestis alustades ka kahjumiga leppima.
Lidl püüab infokilde hoida nii salajas kui võimalik, vältides lekete hirmus väliseid nõustajaid ehk teeb kõike in-house. Samas on kostunud, et ettevõtte Baltikumi plaane veavad Leedu inimesed, samuti on leitud juhid nii Eesti kui Läti poolele.
Ei ole küsimust, kas Lidl tuleb Eesti turule. Küsimus on, millal.
Janne Tapio Lihavainen
Prisma juht
Lidli numbrid
Kirjeldatakse Lidli plaani: paari aasta jooksul tuleb Eestis leida kümme asukohta, et osta maad ja rajada kauplused. Igas tegutsemiskohas peaks olema vähemalt 20 000 elanikku. Eesti turust loodab Lidl endale võita umbes 5 protsenti.
Konkurents ei ajavat Lidlile hirmu nahka, sest ta lepiks esimestel aastatel kahjumiga. Seega ilmselt ei kipu ta ka kedagi siinselt turult üles ostma, nagu pakutakse. Teisalt ei välistata, et Lidl on juba proovinud seda teed minna, kuid on lõpuks mingil põhjusel käega löönud.
Turule on Lidlil arukas vaikselt ja targu siseneda, sest Lidli nime väljakäimine paneks ka maa hinnale mitukümmend protsenti otsa, nenditakse veel.
Siit-sealt kostub, et Lidl on sihikule võtnud tootjad. Küsimusele, kuidas Farmi suhtuks, kui Lidl pakuks koostööd, vastas Farmi Piimatööstuse juht Valdis Noppel, et kuulaksid nad ära. Kas on juba kuulanud? “Ma ei tahaks seda kommenteerida,” kostis ta.
Küsimus ajas
Prisma juhti Janne Tapio Lihavainenit huvitab peamiselt üks vastus. “Ei ole küsimust, kas Lidl tuleb Eesti turule,” lausus ta. “Küsimus on, millal.”
Rimi kommunikatsioonijuht Katrin Bats on kuulnud, et Lidl vaatab nii Eesti kui ka Läti suunas. “On kuulda, et nad on siin maad otsinud. Milleks muuks nad seda otsivad kui laienemiseks.”
Coop Eesti juht Jaanus Vihand kinnitab Batsi juttu. “Meie teada on Lidl Eesti turule tulemas,” lausus Vihand ja lisas, et kui vaadata Lidli turuosa kosumist Soomes ja Leedus, on oodata tugevat mõju. “Tõenäoliselt meie põhikonkurendid, kes on seni ennast suurtes linnades hästi tundnud, saavad rohkem pihta. Meie põhitugevus ei ole näiteks Tallinn.”
Bats tõdeb, et konkurents teravneks veelgi, kui Lidl Eestis kanda kinnitab. “See mõjutab kõiki. Palju sõltub sellest, kuhu nad oma poed püsti panevad ja millised poeketid nende lähedal asuvad,” rääkis Bats. “Leedus on Lidl Rimi müüki väga oluliselt mõjutanud.”
Öeldakse, et oma hoobi sai ilmselt Lidli tugevuse tõttu ka Maxima, kellel eelmisel aastal käive kukkus.
Lidl haarab Leedus järjest suuremat tükki turust. Järgmisel nädalal on Leedus avatud juba 26 poe uksed. “Me oleme huvitatud linnadest, kus on vähemalt 20 000 elanikku,” ütles Lidl Leedu kommunikatsioonijuht Agnė Gaižauskienė Leedu turu kohta. “Takistusi ei ole meil olnud. Kõik on läinud nii, nagu enne Leedus alustamist arvasime. Business as usual.”
Lidl ei hoia tagasi ka investeeringutega. Leedus on ta viimase kolme aasta jooksul kulutanud üle 120 miljoni euro näiteks hoonetele, poodidele ja IT-le. Mullu investeeris Lidl Leetu 60 miljonit eurot, sellest 40 miljonit eurot läks ettevõtte logistikakeskusele Kaunase lähedal, ülejäänud raha panustas osaliselt poodidesse.
Naabrite turu vallutamisest Gaižauskiene ei räägi. “Mulle on need küsimused Eesti ja Läti turule mineku kohta tuttavad,” ütles ta, kuid suunas laienemisega seotud päringud oma Saksamaal asuvatele ülemustele.
Kes on Lidl ja Aldi?
Lidl
Saksamaa odavkett, suurimaks konkurendiks Aldi
Tegutseb 30 riigis
Üle 10 000 kaupluse
315 000 töötajat
Emafirma Schwarz Group investeeringute maht selleks aastaks 6,5 miljardit eurot
Aldi
Üle saja-aastase ajalooga Saksa odavkett
Tegutseb 17 riigis, Eestile kõige lähem on Poola
Üle 10 000 kaupluse
Käive üle 50 miljardi euro
Põrus korra
Lidli Eestisse tulekust on räägitud aastaid – juba Säästumarketi algusajast. Rohkem kui kümme aastat tagasi ostis Lidl siin suure hurraaga krunte kokku, kuid mõne aja pärast otsustas need ootamatult müüa ja lahkuda, vihjates Eesti turu väiksusele.
See võibki Äripäevaga suhelnud inimeste sõnul olla põhjus, miks Lidl praegu kidakeelne on. “Korra on Lidl Baltikumi siseneda üritades tolmutanud ja kõvasti põrunud. Üritatakse asi mingit pidi paika saada ja siis kireda,” kommenteeriti.
Eri tegijate suust kõlab ka skeptilisi noote. “Lidl on siia juttude järgi tulnud kümme aastat, nii et ei pea seda tõenäoliseks,” sõnas 1Partner Kinnisvara partner Tanel Tarum. “Asjad on varem kuidagi ära vajunud. Neil on olnud palju soodsamaid hetki turule tulla. Ennustaksin teist skeemi: Lidl tuleb turule kellegi äraostmise teel.”
Domus Kinnisvara juht Raul Reino kahtleb, et kruntide hind Lidli innukust pidurdada suudaks. “Elu näitab, et kui peakontoris on otsus ära tehtud, siis ei hakata spekuleerima, millal Eesti kinnisvaraturul toimub krahh ja on võimalik osta soodsamalt. Neil peaks raha jaguma,” kommenteeris ta.
Seotud lood
Aleksandr Kostin ja Sergei Astafjev, Placet Group OÜ (
laen.ee,
smsraha.ee) asutajad, on võtnud endale sihiks arendada ja edendada Eesti jalgpalli ja futsali ehk saalijalgpalli nii Tallinnas kui ka Ida-Virumaal. Nende juhitav MTÜ PG Sport on tuntud oma pühendumuse ja panuse poolest Eesti spordi edendamises, pakkudes uusi võimalusi noortele talentidele ja aidates kaasa spordi kultuuri arengule.