Suurem osa suhtekorraldusbüroodest kasvatas mullu usinasti käivet. Nüüd on nad aga sunnitud nuputama, kuidas edasi kasvada, kuna sektori kasvuvõimalused on kaunis ahtrad.
- Meta Advisory Group tegevjuht Andreas Kaju mullu presidendikandidaati Marina Kaljuranda ootamas. Foto: Erik Prozes / Postimees / Scanpix
Üks suurim kasvaja oli eelmisel aastal Meta Advisory Group, kelle käive kosus 29% ja kasum 35%. Ettevõtte tegevjuhi Andreas Kaju sõnul on nende büroo kasv olnud algusest peale üsna orgaaniline ja eelmise aasta kasvu ühtegi imelist põhjust pole tema sõnutsi võimalik välja tuua. „Suuri arenguhüppeid pole olnud, igal aastal kasvame umbes ühe töötaja võrra ja püüame käibe-kasumi kasvu hoida 10–15% juures,“ rääkis ta.
Kaju sõnul on Meta Advisory tegutsemismudel selline, millega on võimalik prognoosida pea 90% aastasest tulust. „See tuleb sellest, et me ei võta tänavalt tööd sisse, vaid meil on püsikliendid,“ ütles ta. Kasvada püütakse sellega, et tehakse senistele klientidele rohkem tööd ja otsitakse uusi kliente.
Klientide leidmine pole aga lihtne, kuna suhtekorraldus ja kommunikatsioon nõuavad väga suurt konfidentsiaalsust kliendiga, mis aga tähendab, et kui sul on ühes sektoris üks klient, siis see välistab samas sektoris teiste klientide võtmist. „Meil on õnnestunud viimase kahe aastaga enam-vähem kõik sektorid täis saada – klassikalistest suurtest ärisektoritest on katmata ainult autosektor,“ ütles Kaju.
Riigihanked ei tasu ära
Üheks Meta Advisory kasvu põhjuseks peab Kaju aga seda, et nende büroo ei osale tavaliselt riigihangetel. Esimesed 5–6 tegevusaastat hoidsid tema ja büroo teine omanik Ott Lumi riigihangetest teadlikult eemale, kuna neil oli poliitiline taust ja nad tahtsid sellest puhkust saada. Teine põhjus oli aga see, et väikestel büroodel on riigihangetel väga raske hakkama saada. „Riigihangetel on hinnakomponent väga suur ja edu saavutamiseks tuleb pakkuda hinda, millega sa tegelikult iga päev tööd ei tee,“ selgitas Kaju.
Viimastel aastatel on aga Meta Advisory mõnel riigihankel siiski osalenud. Kaju sõnul teevad nad seda siis, kui projekt tundub piisavalt huvitav, millest ei tahaks loobuda. Üks selliseid oli näiteks Rail Balticu projekt.
Selle aasta üle Kaju ei kurda. „Halvemaks pole läinud,“ ütles ta naerdes. Siiski lisas ta, et nõustamisettevõttel on kasvuvõimalused pigem ahtrad. Kasv on piiratud töötundidega, mida konsultandid suudavad pakkuda. Kui sellest on võetud maksimum, tuleb edasi midagi teisiti teha.
„Läänes näiteks proovitakse selle probleemi lahendamiseks oma teenuseid nii-öelda tootestada, sest see on ainus viis, kuidas müüa rohkem, kui töötajate töötunnid lubavad,“ ütles Kaju. Sellised tooted oleksid näiteks info- ja analüüsitooted ning turuseired.
Teine variant on laieneda oma turust väljapoole. Meta Advisoryl on bürood ka Lätis ja Leedus, kuid need on majanduslikult iseseisvad üksused. Eksport ilma kohalike partneriteta on Kaju sõnul väga keeruline, kuna konsultandid müüvad klientidele oma kogemusi ja teadmisi ja võõras keskkonnas on raske sedasi olla spetsialist. Kaju lisas, et erinevad kasvuküsimused on Meta Advisoryl aktuaalsed.
Uus tulija kasvab mühinal
Kommunikatsioonibüroo Callisto tuli turule alles 2015. aasta alguses ja eelmine aasta oli ettevõttele esimene täis majandusaasta. Büroo juhatuse liikme Merlis Nõgese sõnul läheb ettevõttel hästi ja eelmisel aastal jooksid nad end alles käima. Ettevõte kasvatas aastaga käivet pea poole võrra, 441 000 euro peale. Kasum oli 28 063 eurot, aasta varem 62 544 eurot.
Nõgese sõnul valitseb suhtekorralduse turul normaalne tööõhkkond – tellijatel on lahendamist vajavaid probleeme ja tarmukust nende klaarimisega tegeleda. „Nagu numbrid näitavad – tööd jagub. Piir tuleb pigem ette väga hea tööjõu poolelt, keda saab pimesi usaldada ükskõik millisele ülesandele,“ ütles ta. Callisto büroos on selliseid inimesi Nõgese sõnul kaheksa, mis on enam-vähem sama nagu ka teistel Eesti mõistes suurtel büroodel.
Nõgene rääkis, et Callisto on teinud otsuse koosneda ainult spetsialistidest, mistõttu nad näiteks praktikante ei kasuta. „Tööandja seisukohalt ei ole odav lõbu, aga lubab ette võtta väga keerulisi projekte,“ ütles ta. Eelmise aasta keskmine brutotöötasu oli Callistos 2860 eurot kuus. Esimesel tegevusaastal oli töötasu enam kui poole võrra madalam, 1322 eurot kuus.
Callisto selle aasta esimese poolaasta käive oli Nõgese sõnul 300 000 ja kasum 100 000 eurot. Aasta lõpuks need numbrid kahekordistuvad, lisas ta.
Avalik sektor tõstab pead
Kui enamik suhtekorraldusbüroosid eelmisel aastal kasvatas käivet ja kasumit, siis Corpore ASi numbrid langesid. Käive vähenes pea 8%, kasum langes aga 49%. Ettevõtte juhatuse liikme Meelis Kubitsa sõnul on Corpore müük viimastel aastatel olnud suhteliselt sarnases suurusjärgus. „Suhtekorraldusettevõtete kasumid on muu majanduselu taustal sümboolsed. Siin väike kõikumine asja sisust ei kõnele,“ ütles ta. Tänavu tuleb Kubitsa sõnul Corporel hea aasta, kuna ettevõttes toimub põlvkonnavahetus, mis toob kaasa uut energiat ja kõrgemate sihtide seadmist.
Kubits lisas, et suhtekorraldusturul tuleb praegu peamiselt arvestada sellega, et eraettevõtluse kõrvale tõuseb üha enam avalik sektor. „Küsimus on, kas ja kuidas sellele trendile vastata,“ ütles ta.
Seotud lood
Turvalisse ja jätkusuutlikku ühiskonda panustav Forus on igapäevaselt abiks paljudele kaubanduskeskustele. Teiste hulgas Viru Keskusele, mis on Eesti külastatuim ostu- ja meelelahutuskeskus. Forus hoolitseb juba enam kui kümme aastat kõikide tehnosüsteemide eest, teeb elektritöid ning hooldust. Lisaks on aidanud LEED-sertifitseerimisel ja üüripindade ümberehitustöödel.