Tänasest alustas Taxify koostööd maailma suurima sõidujagamisteenust pakkuva platvormiga Didi Chuxing. Partnerlusega investeerib Didi Taxifysse ning toetab Eesti ettevõtte edasist kasvu Aafrikas ja Euroopas.
- Taxify alustas koostööd hiinlaste sõidujagamisteenust pakkuva platvormiga Didi Chuxing. Foto: Andres Haabu
Nad valivad igas regioonis ühe kohaliku platvormi, keda rahastavad. Meie esindame Euroopa ja Aafrika regiooni.
Taxify kaasasutaja Martin Villig
Didi jaoks on Taxify sisuliselt aken Euroopasse, möönis Taxify kaasasutaja ja omanik Martin Villig. "Nad valivad igas regioonis ühe kohaliku platvormi, keda nad rahastavad. Meie esindame Euroopa ja Aafrika regiooni," selgitas Villig. „Olime erinevate investoritega läbi rääkinud pea poolteist aastat ja nendega tundus klapp algusest peale väga hea.“
Martin Villigi sõnul mängis suurt rolli ka tõsiasi, et Didi on sama valdkonna ettevõte. „Olgugi et nad on suurfirma, on neil meile sarnane start-up’i mentaliteet,“ selgitas ta.
Villigi sõnul paneb Didi lauale lisaks rahale ka tehnolooglilise kompetentsi ja kogemuse.
Ida ja Lääne ärikultuuri erinevust Didiga suheldes nad ei tajunud. "Põhjus on ka selles, et Didi inimesed on välismaal õppinud, töötanud ning seejärel naasnud Hiinasse." Ta lisas, et partner tajub Lääne kultuuri väga hästi: "Nad on globaalne ettevõte ja saavad aru, kuidas tuleb tegutseda."
Taxify rahakaasamised
Taxify investorite ring on lai. Kontroll jääb ka pärast tehingut hiinlastega seniste investorite kätte. Kõige suurem tükk firmast kuulub jätkuvalt asutaja Markus Villigile.
Viimati kaasas sõiduvahendaja suurema summa 2014. aasta lõpus, kui reklaamifirma Adcash, kiirendi Rubylight ja erakapitali firma TMT Investments paigutasid firmasse 1,72 miljonit dollarit.
Väiksem summa ehk 333 000 dollarit kaasati ka eelmisel aastal. Võrreldes Didi investeeringuga, mille suurust osapooled küll ei avalda, on sellised summad aga ilmselt peenraha.
Hiinlaste Didi Chuxing tegutseb peamiselt kodumaal ning firma kodulehe järgi on sel enam kui 400 miljonit kasutajat. Eelmisel aastal ostis firma ka enda suurima konkurendi Uberi Hiina-äri.
Tänavu aprillis kaasas Didi peamiselt Hiina suurpankadelt 5,5 miljardit dollarit. CNBC teatas toona asjaga kursis olevatele allikatele viidates, et tehinguga hinnati firma väärtuseks umbes 50 miljardit dollarit. Viidatakse, et Hiina tegija võib koguni Uberist suurem olla.
Didi ise on keskendunud peamiselt Hiina turule, ent firma on panustanud teistesse regionaalsetesse tegijatesse, näiteks pandi 100 miljonit dollarit Lyfti, mis on Uberi peamine konkurent USA turul.
Sarnaseid strateegilisi partnerlusi on Didi teinud ka näiteks Brasiilias. Taxify puhul huvitas firmat eriti Euroopa ja Aafrika äri.
Ärilehe hinnangut, et tehingu suurus ulatub üle 10 miljoni euro, Villig kommenteerida ei saanud. "Maht on kindlasti korralik. Kaasasime raha Eesti osaühingusse ning meie arvates on see ka hea tunnustus - raha on ikkagi võimalik ka Eesti ettevõttesse kaasata," möönis ta.
Investorile eriõigused
Hiina investor sai sõlmitud lepingu järgi endale Taxify eelisaktsiad, mis tähendab, et nüüdsest on ettevõtte juhtidel Markus ja Martin Villigul vaja osade otsuste langetamiseks Didi nõusolekut. Näiteks saab Hiina firma eelisjärjekorras dividende ning samuti ei saa Taxify juhid järgmise nelja aasta jooksul ilma nõusolekuta müüa enamusosalust või IPOt korraldada. Martin Villigi sõnul on suuresti tegu formaalsuse ja standardsete piirangutega.
"Nii-öelda lock-in-periood on tehingutes täiesti tavapärane," tõdes ta ja lisas, et teatud asju peavad Tafixy juhid investoriga kooskõlastama, kuid igapäevases juhtimises midagi otseselt ei muutu.
Ka dividende ei plaani idufirma järgmise 4-5 aasta jooksul maksma hakata, kinnitas ta. "Pigem on vaja ikkagi kasvada ja turuosa võita. Meie tööstusharus hakkavad asjad toimuma alles 10-15 aasta pärast. Hetkel me suures mahus dividendide maksmist vähemalt ei prognoosi," muigas ta.
Tänasest on ettevõtte juhatuses ka uus liige, Haichen Wang. "Meil on kokku lepitud kord kvartalis juhatuse nõupidamised, kus me teatud teemasid arutame ning tema on neis aruteludes investori esindaja," väljendas Villig, et positsioon on lihtsalt üks instrument, millega investor saab firmas toimuval näppu pulsil hoida.
Villigi sõnul jättis Hiina investorile sügava mulje ka Taxify võime ennast ise ära majandada – seni vaid kaks miljonit eurot kaasanud ettevõte on eelmise aasta lõpust saadik kasumis, kinnitas Villig. "Oleme suutnud asju eestlaslikult ja pisut teistmoodi teha, kui teised tööstusharu esindajad, kes kulutavad igas kvartalis miljardeid," möönis ta.
Pardale töökäsi juurde
Ettevõtte suurim kasv tuleb Villigi sõnutsi viimasel ajal just Aafrika mandrilt – juba üle poole Tafixy käibest ja äri kasvust tuleb viiest Aafrika suurlinnast, avaldas ta. Taxify tegutseb Johannesburgis, Kaplinnas, Kairos, Lagoses ja Durbanis. "Vaatame vaikselt ka järgmisi linnu, kuid juba need linnad, kus tegutseme, on niivõrd suured, et seal kulub enda turupositsiooni kindlustamiseks aastaid," selgitas ta.
Suur osa kaasatud kapitalist lähebki just uue tööjõu palkamiseks. Ainuüksi tänavu plaanib ettevõte palgata juurde sadakond inimest, avaldas Villig. Pooled neist klienditoe ja pooled tarkvaraarenduse suunale. "Reaalsus on see, et enamuse tarkvaraarendajaid peame Eestisse sisse tooma. Eestist nii kiiresti nii palju inimesi ei leia," möönis ta.
- Taxify kaasasutaja Martin Villig. Foto: Raul Mee
Kahtluse peale, et ega nii kiire laienemine liiga suur tükk ole, kostis Villig, et viimases kvartalis palkasid nad pea 50 inimest. "Saja inimese palkamine ei ole utoopia. Oleme juba näinud, et seda suudame." Ta tõi näiteks, et kui Taxify terve meeskond jääb hetkel alla 200 inimese, siis ainuüksi Didi tarkvaraarenduses töötab 3000 inimest. "Loodetavasti saame kasvamisel ka nende kogemust kaasata," sõnas ta.
Mobi Solutions suurendas osalust
Suure Hiina partneri kaasamise uudise varjus suurendas ettevõttes enda osalust ka Eesti tehnoloogiaettevõtjate ja -spetsialistide investeerimisfirma Mobi Solutions, mille omanikeringi kuuluvad näiteks Rain Rannu, Linnar Viik ja Veiko Raime. Mobi Solutions on Taxify osanik juba 2014. aastast. "Start-up’il on aeg-ajalt vaja ka vahefinantseerimist. Nad aitasid meid eelmisel aastal ja erinevate tehingute tulemusena suurenes nende osalus ka selle rahakaasamise raundi käigus," selgitas Villig.
#kommentaar#
Turg kümme korda suuremaks
Taksod moodustavad praegu 1-2% Euroopa transpordisektorist. Meie visioon pole konkureerida selle turuosa sees, vaid kogu sektorit oluliselt laiendada. Näeme, et sõidujagamine annab paljudele võimaluse paindlikult raha teenida. Seni on inimesed harjunud vaatama taksot kui bussi. Kui inimeste mõttemall hakkab muutuma ja nähakse, et sõidujagamine on normaalne, kasvab meie arvates ka taksonduse turuosa sektoris 4-5 korda. Kui suudame panna samasse autosse veel ühe inimese juurde, ehk tekitada n-ö car-pooling'u, muudab see teenust omakorda odavamaks ja rohkematele kättesaadavamaks. Sama juhtub, kui kunagi jõuavad turule isesõitvad autod. Kindlasti ei ole meie eesmärk selle 2% sees verist konkurentsi pidada, vaid töötame selle nimel, et kogu taksonduse turuosa 20% või 50%ni viia.
.
Seotud lood
Muuseumikvaliteediga kunsti on võimalik osta vähem kui poole iPhone’i eest, leiab investor Riivo Anton. “Ma paneks piiri 500 euro peale– sealt on kindlasti võimalik leida häid teoseid, mille järeltulijad saavad pandimajja viia.”