Kui odavlennufirmade kontseptsioon aastate eest välja tuli, ei uskunud selle edusse peale ettevõtete endi mitte keegi. Arvati, et kitsad istmed ning suures karjas pardale tormamine ei hakka inimestele iial meeldima.
Globaalne lennundusturg on hiiglaslik ning seetõttu on seal levivad trendid olulised ka majanduse laiemat käekäiku silmas pidades. Ja selgub, et mida aasta edasi, seda rohkem võtavad võimust odavlennufirmad – eelmisel aastal ületas reisijate arv esmakordselt miljardi piiri. Kokku lendas möödunud aastal lennukiga 3,7 miljardit reisijat.
Odavlennufirmade peamine eelis on see, et need pakuvad lennuvõimalust ka inimestele, kes varem mõtlesid, et lendamine on vaid rikastele.
Wall Street Journal kirjutab, et enim kasutavad odavlennufirmasid Lõuna-Aasia riikide elanikud. Järgnevad Kagu-Aasia, Euroopa, Põhja-Ameerika, Lõuna-Ameerika ning Ida-Aasia. Sealjuures on Lõuna-Aasia puhul märgata kõige suuremat tõusu: kui aastal 2005 kasutas vaid 15% kõigist piirkonna reisijaist odavlennufirmat, siis eelmisel aastal jäi see näitaja juba 57% juurde.
Küll aga peavad odavlennufirmadega reisijad arvestama, et sageli lendavad need väiksema asustustihedusega linnadesse või piirkondadesse. See võib juurde lisada reisi kogumaksumusele kokkuvõttes üsnagi märkimisväärse summa.
Euroopas ruumi kasvuks
Statistika näitab, et USAs kasutab kolmest reisijast üks odavlennufirmat, et punktist A punkti B liikuda. Indias ning Lõuna-Aasias on kasv muidugi veelgi kiirem, ning seal kasutavad enam kui pooled reisijad odavlennufirmat.
Sarnast trendi on näha ka Euroopas, kus eelmisel aastal võttis suurima lennufirma tiitli Lufthansalt üle iirlaste Ryanair. Lennufirma boss Michael O’Leary on öelnud, et Euroopa turule odavlennufirmasid mahub ning kasvuruumi on.
Teise näitena Euroopa odavlennufirmadest võib tuua ungarlaste Wizz Airi, mis asutati aastal 2004. Ärimudel hakkas end tasapisi ära tasuma ning jõudis majanduslikult sellisele tasemele, et kaheksa aastat hiljem Ungari riiklik lennukompanii MALÉV Hungarian suleti.
Kuidas hinda madalal hoida?
Wall Street Journal kirjutab, et odavlennufirmad on väga kokkuhoidlikud. See tähendab, et võimalikult madalana püütakse hoida meeskonna treeninguks ja koolitusteks mõeldud kulusid. Mõistagi on ka töötajate palk väiksem kui mõnes peenemas lennufirmas.
Mis puudutab aga lennukiparki, siis nende puhul on selge, et Boeingult ning Airbusilt tellitakse korraga suurem kogus lennukeid – see selgitab, miks odavlennufirmade lennukipark üsna ühesugune välja näeb: suurema tellimuse pealt saab soodustust.
Tahavad kogu maailma
Viimasel ajal on Euroopa odavlennufirmad näidanud aga ambitsiooni ette võtta ka väga pikki lende.
Norra lennufirma Norwegian ning islandlaste WOW katavad 37% ulatuses USA ja Euroopa vahelistest lendudest selleks suveks. Neile, kes Aasias armastavad ringi rännata, tuleb kasuks ehk teadmine, et Lõuna-Koreast saab kohalike odavlennufirmade abil sõita hoopis Hawaiile või Malaisiasse.
Lisaks on lennukompaniid huvitatud sellest, et hakata lendama ka USA läänerannikule. See omakorda viitab sellele, et odavlennufirmad on enda alla võtmas kogu maailma ning nüüd võiks ümber lükata veel teisegi müüdi: ümbermaailmareis ei pruugigi olla varsti nii kallis, et seda suudavad lubada vaid vähesed.
Seotud lood
Kaubanduse mahud näitasid oktoobris juba kerget tõusu ja mõõnaaeg on ületatud, leiab LHV panga kaupmeeste makselahenduste juht Indrek Kaljumäe. Seda enam tuleb tema sõnul tähelepanu pöörata e-makselahenduste võimekusele.