Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Tartu bussihankesaaga jätk: GoBus kindlustas võitu

    Linnaliinibuss Tartus.Foto: Scanpix/Postimees

    Kuigi Tartu bussihankel omavahel, aga samas ka üheskoos GoBusi võidu vastu sõdivatest konkurentidest üks sai teise üle jälle ühe kohtuvõidu, ei pruugi sellest kasu olla, sest GoBusi võit kehtib edasi.

    Tartu ringkonnakohtust tulid täna otsused bussihanke peale esitatud kolme kaebuse kohta. Palju vaidlusi tekitanud hange oli ka ettevõtja Aivo Pärna ja abilinnapea Valvo Semilarski kinnipidamise üks põhjus.
    Kuigi kohus rahuldas Hansa Bussiliinide kaebuse, ei pruugi ettevõttele sellest suurt kasu olla, sest GoBusi hankevõidu kinnitas ringkonnakohus igati õiglaseks.
    Asja iva on selles, et hanke tulemuste väljakuulutamise järel on mitu korda muutunud teisele ja kolmandale kohale platseerunute järjekord – kord Hansa Bussiliinid ees ja Eesti Buss taga, siis jälle vastupidi. Nende omavaheline järjekord on ettevõtetele oluline, sest mõlemad püüavad kangutada hanke võitnud GoBusi – kui see eest ära langeb, on emb-kumb neist võitja. Siis on juba väga oluline, kes on saavutanud hankel teise koha. GoBusi püüavad nad aga kangutada väitega, et firma tegi selgelt alapakkumuse – sellise hinnaga pole nende hinnangul võimalik teenust pakkuda.
    Tartu bussihankeleping on aga magus tükk, mille eest võidelda, sest ligi saja miljoni euro suuruse hankega otsitakse Tartusse kümneks aastaks uut bussiliikluse pidajat, kes peaks alustama Tartus 64 uhiuue gaasibussiga 2019. aasta 1. juulist.
    Kohus: linn ei tohtinuks pakkumust muuta
    Tänase Tartu ringkonnakohtu otsusega tühistati terve rida varasemaid otsuseid, misjärel peaks olema nüüd ihaldusväärsel teisel kohal GoBusi järel jälle Hansa Bussiliinid, kuid sellekohane ringkonnakohtu otsus on veel 18. detsembrini riigikohtus vaidlustatav.
    Hansa Bussiliinid ja Eesti Buss vahetasid paremusjärjestuses kohti, kuna Tartu linnavalitsus avastas aprillis iseenda arvutusvea Eesti Bussi pakkumuse kõrvutamisel teistega. Linn parandas vea ja Eesti Buss tõusiski seejärel oma pakkumusega Hansa Bussiliinidest ettepoole. Ringkonnakohus aga leidis, et Eesti Bussi pakkumuses esinesid sisulised, mitte vormilised vead ning Tartu linnavalitsusel puudus alus nende pakkumuse korrigeerimiseks.
    Praeguseks teisel ringil Tartu linnaliinide bussihanke võitnud GoBusi hankevõidu on vaidlustanud nii riigihangete vaidlustuskomisjonis kui ka kahes kohtuastmes aga mõlemad konkurendid. Nad leiavad, et GoBusi pakkumus on põhjendamatult väikse maksumusega ning linn hankijana on jätnud kontrollimata selle madala hinna põhjendatuse. Kaebuse esitasid mõlemad ettevõtted eraldi, kuid kuna need olid sisult nii sarnased, liitis kohus need kaks asja.
    GoBusil süüd ei näe
    Ringkonnakohus jättis aga täna mõlema ettevõtte kaebused sisuliselt rahuldamata ja varasemad Tartu halduskohtu otsused muutmata.
    „Arvestades Tartu linnavalitsuse kogemust eelneva liiniveo hankega, leidis ringkonnakohus, et hankijal ei pidanud tekkima pelgalt GoBusi pakkumuse maksumuse alusel põhjendatud kahtlust, et see on ebaharilikult madal. Tutvudes GoBusi, Eesti Bussi ja Hansa Bussiliinide pakkumustega, leidis ringkonnakohus, et puudub alus pidada GoBusi oma teistest silmatorkavalt erinevaks. Ringkonnakohus märkis, et GB pakkumuse mitmed kuluread jäävad hinna poolest kaebajate maksumuste vahele,“ seisis kohtuotsuses.
    Lisaks märkis kohus, et nende pakkumuses on näidatud kuluridu, mida kaebajad ei näita. Suurimat erinevust tekitab pakkujate kasumiarvestuse osa, mis on GoBusil üpris tagasihoidlik.
    „Kohus leidis, et see ei ole pakkumuse kõrvaldamise aluseks, sest ei seostu otseselt teenuse osutamiseks vajalike kuludega ega saa seega mõjutada pakkuja võimekust lepingut täita. Samuti ei anna GoBusi pakkumus alust järeldada, et soovitakse rikkuda ristsubsideerimise keeldu. Ka ei nõustunud ringkonnakohus kaebajate kahtlusega GoBusi finantssuutlikkuses.“
    Ka see otsus on riigikohtus 18. detsembrini vaidlustatav.
    Kapo kinnipidamine ja bussihange
    Oktoobris pidas kaitsepolitsei ärimees Aivo Pärna kinni, üheks põhjuseks oli  Tartu bussiveohange. Seda korraldavat linnamajanduse osakonda kureeris samuti kapo uurimise alla sattunud reformierakondlasest abilinnapea Valvo Semilarski.
    Pärn oli hankel osalenud, kuid sellele mitte kvalifitseerunud MRP Linna Liinide esindaja. Tallinnas linnaliine sõitva MRP Linna Liinid omanik on keskerakondlane Rein Vinni.
    Ehkki MRP Linna Liinid kukkus hankelt välja, siis Äripäevale teadaolevalt tiirles Pärn üsna aktiivselt hanke ümber edasi ning Äripäeva allikale jäi mulje, et Pärna huviks oli hanke tühistamine. Pärna toimetamise motiiv võis olla ka parima pakkumise teinud GoBusi hankelt väljapuksimine. Mäletatavasti kuulus Pärn aastate eest GoBusi omanikeringi ning tema sealt väljaarvamine olevat jätnud okka hinge.
    Valvo Semilarskit kahtlustatakse muu hulgas altkäemaksu võtmises ühelt ärimehelt. Selleks ärimeheks võibki olla Pärn.
  • Hetkel kuum
Martin Rajasalu: kaasaja äri-Kolumbused mõtlevad tehisarust
Tehisintellekti rakendamine ettevõtluses pole mugav, odav ega valutu, aga vananenud tehnoloogiast kinni hoides ei pruugi äri homme enam olemas olla, kirjutab töötajakogemuse ja juhtimistarkvara idu Moticheck tegevjuht ja kaasasutaja Martin Rajasalu.
Tehisintellekti rakendamine ettevõtluses pole mugav, odav ega valutu, aga vananenud tehnoloogiast kinni hoides ei pruugi äri homme enam olemas olla, kirjutab töötajakogemuse ja juhtimistarkvara idu Moticheck tegevjuht ja kaasasutaja Martin Rajasalu.
Bigbank pakub investoritele uusi võlakirju
Finantssektori ettevõte Bigbank kaasab investoritelt 3 miljonit eurot ning jätab võimaluse suurendada pakkumist 10 miljoni euroni.
Finantssektori ettevõte Bigbank kaasab investoritelt 3 miljonit eurot ning jätab võimaluse suurendada pakkumist 10 miljoni euroni.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Aastaaruande esitamine saab olla lihtne ehk rakendus, mis muudab mikroettevõtjate elu
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Uusi turge vallutava Eesti firma toodet jäljendavad nii hiinlased kui britid
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Parima juhi finalist: kiirem otsus on parem kui vale otsus
Suurim viga, mida juhtimisel teha, on aeglane otsustamine, rääkis parima juhi konkursi finalist ja Swedbanki juht Olavi Lepp.
Suurim viga, mida juhtimisel teha, on aeglane otsustamine, rääkis parima juhi konkursi finalist ja Swedbanki juht Olavi Lepp.
Juhtimisekspert: enne muudatuste tegemist peab jalgealune stabiilne olema
Küsimusele, kuidas käib ettevõtte muutuste suhtes vastupidavamaks muutmine, ütleb organisatsioonijuhtimise ekspert Liina Randmann saates “Rohepöörde praktikud“, et sellist ühest retsepti, et “hakkame nüüd nii tegema ja korras!”, ei ole.
Küsimusele, kuidas käib ettevõtte muutuste suhtes vastupidavamaks muutmine, ütleb organisatsioonijuhtimise ekspert Liina Randmann saates “Rohepöörde praktikud“, et sellist ühest retsepti, et “hakkame nüüd nii tegema ja korras!”, ei ole.
Kas raskevõitu jalaga Auto-Marko on liikluses probleemiks?
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Tallinna linnameedia 40 ametikohta kaovad
Tallinna linnavalitsus kustutab linnameedia osakonna ja koondab 40 ametikohta, sest väljaannete Pealinn ja Stolitsa ja linna teleuudiste tootmine lõpeb.
Tallinna linnavalitsus kustutab linnameedia osakonna ja koondab 40 ametikohta, sest väljaannete Pealinn ja Stolitsa ja linna teleuudiste tootmine lõpeb.
Kinnisvaraarendaja ihkab turu taastumist, aga ostjad lahkuvad notarist ikka hapukurginäoga
Kuigi kinnisvaraturult paistab kevadele omaselt märke elavnemisest, ei hellita turuosalised lootust, et algamas on kiire taastumine. Langenud on ka üürihinnad ning pikas plaanis hirmutavad investorit nii sõjahirm kui välismaalaste lahkumine.
Kuigi kinnisvaraturult paistab kevadele omaselt märke elavnemisest, ei hellita turuosalised lootust, et algamas on kiire taastumine. Langenud on ka üürihinnad ning pikas plaanis hirmutavad investorit nii sõjahirm kui välismaalaste lahkumine.