Poolemiljardiline plaan: Eesti ettevõtted viivad Ukrainas ellu ennenägematut projekti
Merelaevade remondi ja ümberehitusega tegeleva SRC Groupi juht Hannes Lilp on üks mitmetest ettevõtjatest, kes löövad kaasa ambitsioonikas projektis.Foto: Andras Kralla
Kliimaministeerium veab koos Eesti merendusklastriga projekti, mis aitab Ukraina laevastikku ja sadamaid taastada ning Musta merd demineerida. Kui vajalikud 500 miljonit eurot on leitud, saavad Eesti ettevõtjad magusaid tellimusi.
„Oleme 4-5 kuud ukrainlaste ja Eesti merendusklastriga koos valmistanud ette Ukraina merenduse üles ehitamise plaani,“ ütles projekti algataja, kliimaministeeriumi meremajanduse asekantsler Kaupo Läänerand. „Ukraina jaoks on oluline hoida toimivana mereteed, sest mere kaudu käib viljaeksport ning tsiviilkauba - kütuse ja kõige muu - riiki toomine.”
Läänerand käis hiljuti Ukrainas koos Rahvusvahelise Mereorganisatsiooniga, et tutvuda sealsete sadamate olukorraga. Avanenud pilti nimetas ta massiliseks süsteemseks hävitustööks. „Kui me läksime Pivdennyi sadamasse, siis sel hetkel, kui me sadama akvatooriumi sisenesime, langesid kaks Vene föderatsiooni ballistilist raketti ja plahvatasid,“ meenutas ta. „Ma nägin suitsusambaid, mis üles tulid.”
Kaupo Läänerand (keskel) koos Rahvusvahelise Mereorganisatsiooni delegatsiooniga Ukrainat külastamas.Foto: Erakogu
Abipakett kooskõlastati Ukrainaga ning seejärel kaasas ministeerium aruteludesse merendusklastri. Tegemist on alles mõni kuu tagasi loodud ühendusega, kuhu kuulub ligi 40 Eesti merendusvaldkonnas tegutsevat ettevõtet. Need ei ole ainult laevaehitajad (nagu BLRT või LTH-Baas), vaid ka IT-firmad (näiteks Nortal), sadamad (näiteks Tallinna Sadam), sadamaehitajad ja logistikafirmad.
Just klastrisse kuuluvad firmad on need, kes ilmselt tulevikus Ukraina abipaketi raames tellimusi saavad. Selleks on nüüd vaja leida rahastust, mille otsimisega alustab ministeerium juunis.
Mahukad tellimused Eesti ettevõtetele
Minu Äripäeva kasutamiseks logi sisse või loo konto.