Ettevõtja Raul Allikivi loetleb, milliseid ärivõimalusi maailma suurimaks majanduseks tõusnud Hiina Eesti ettevõtjatele võiks pakkuda.
- Ettevõtja Raul Allikivi. Foto: Arno Mikkor
Lõpuks jõudiski kätte oodatud hetk, mil Hiina majanduse suurus on ka ametlike IMFi andmete järgi möödunud USA omast ning Hiina on taas sisse võtnud oma õiguspärase koha maailma suurima majandusena. Hiina kasv jätkub ning järgnevate aastate ja aastakümnete vältel oleme ilmselt tunnistajateks, kuidas maailma majanduse raskuskese üha enam Aasiasse kaldub.
Kas teadmine Hiinast kui maailma suurimast majandusest peaks mingil moel Eesti ettevõtja prioriteete muutma või suunama? Võimalusi, kuidas Hiinaga suhtestuda, on palju. Ning isegi kui täna võib Eesti ettevõtja hakkama saada ka ilma Hiinata, siis mingil hetkel lähitulevikus tuleb selle teema peale siiski mõelda.
Pakuksin välja seitse mõtet Eestist ja Hiinast ning sellest, milliseid ärivõimalusi tõusev Hiina meile pakkuda saaks.
1. Eesti on Euroopa riik. Eesti ettevõtted on Euroopa ettevõtted. Hiina ettevõte ei oota Euroopast mitte niivõrd odavat hinda kui väärt kaupa. Hiina turule mõeldes ei tohiks Eesti ettevõtja ennast profileerida odavaks ja kuluefektiivseks, vaid sihtida tuleks pigem kallimaid ja atraktiivsemaid tootekategooriaid.
2. Eesti on värav Euroopa turule. Transiidi mõttes on see“Euroopa turg” seni tähendanud enamasti Venemaa Euroopa-osa, mida Hiina ettevõtetel oleks läbi Eesti sadamate lihtne ja mugav teenindada. Venemaa ja Ukraina kriisi tõttu see paraku praegu väga atraktiivne ei tundu. Küll võiks Eestit kasutada mõne Hiina ettevõtte või toote jaoks testturuna, kus tagasiside saamine on kiire ja odav ning kust oleks edu korral lihtne juba suurematele Euroopa turgudele edasi liikuda.
3. Eesti on maailma puhtaima õhuga riik. Tegu on faktiga, mida hiinlased teavad eestlastest paremini. Hiinas endas on õhu reostatus ning keskkonnaprobleemid nii tõsised, et Maailma Terviseorganisatsiooni edetabelis õhu puhtuselt esikohal olev Eesti tundub väga põneva ja atraktiivsena. Eesti toidukaupadele lisab see Hiina turul väga hea müügiargumendi.
4. Hiina on suur. Enamasti ei ole mõtet rääkida tervest Hiina turust. Kui on soov edu saavutada, siis on asjalik strateegia keskenduda mõne konkreetse piirkonna turule. Tallinna sõpruslinna Hangzhou piirkonnas elab näiteks kokku enam kui 20 miljonit inimest.
5. Hiinlased reisivad üha enam. Üsna varsti tuleb igal aastal Hiinast enam kui 100 miljonit turisti. Hiina turistid on tuntud ühtede maailma suurimate kulutajatena. Eestisse satub aga hiinlane pärast seda, kui tähtsamad Euroopa riigid on juba külastatud ning ta otsib midagi eksootilisemat. Hiina reisifirmad järgivad oma turiste ning ostavad Euroopas hotelle ja rajavad golfiväljakuid.
6. Hiinas on palju väga rikkaid inimesi. Dollarimiljonäre on Hiinas üle kahe miljoni ning nende koguarvult jäädakse maailmas maha ainult veel USAst. Hiina miljonär tahab pakkuda oma lastele haridust välismaal, omandada välismaal kinnisvara ning reisimise hõlbustamiseks kulub ära ka mõne välisriigi elamisluba või koguni kodakondsus. Miks mitte alustada e-residentsusest, mille abil hiina rikkur saab oma siinseid varapaigutusi kenasti hallata ning neil silma peal hoida.
7. Hiina on jätkuvalt maailma tehas. Hiina ei ole enam koht, kus igasugust kaupa saab kõige odavamalt. Palgad on tõusnud ning näiteks lihtne tekstiilitööstus on mujal palju konkurentsivõimelisem. Küll on aga tõusnud Hiina ettevõtete kompetents ning oskus keerulisemaid töid teha. Mitu Eesti ettevõtet ongi juba avastanud Hiina kui tootmisplatvormi võimalused.
Olen küll tulihingeline Aasia turgudel peituvatesse võimalustesse uskuja, aga päris ausalt öeldes ei ole ma veendunud, et Eesti ettevõtted on täna valmis neid võimalusi kasutama. Kultuuri- ja keeleerinevused on suured ning palju lihtsam on teha äri riikides, mis jäävad Eestist 1000 kilomeetri raadiusesse. Kaugele minek on ka kulukas. Ning Hiinas ega mujalgi Aasias korraliku kodutööta ja pikaajaliselt isiklikesse ärisuhetesse investeerimata head äri ei tee.
Esimese sammuna soovitaksingi lihtsalt osta lennupilet ning korraks ise Hiinas ära käia. Teise sammuna vaataksin aga ringi, kus oleks võimalus oma lapsed hiina keele tundi panna – pereäri puhul on see ettevõtte tulevikku silmas pidades üks paremaid investeeringuid.
Seotud lood
Lindströmi müügitöö eripära seisneb iga tiimiliikme tugevuste ärakasutamises ja arendamises. Just müügiinimeste koolitamine ja vastutuse andmine nende eelistuste põhjal aitab püsivalt leida ja hoida motiveeritud töötajaid, selgub saatest “Minu karjäär”.