Kui kahepalgeline Tervise Arengu Instituut tahaks tõeliselt võidelda alkoholi liigtarvitamisega, siis ei tohiks nad riigihangetel aktsepteerida agentuure, kelle klient on alkoholifirma, leiab agentuuri La Ecwador omanik Heily Aavik.
- Agentuuri La Ecwador omanik Heily Aavik. Foto: Meeli Küttim
Lisaks usaldusele on suhetes olulisel kohal eetika, millest kõik peavad lähtuma. Ühel agentuuril ei saa olla samal ajal klientideks näiteks kahte leivatööstust, kellele siis pakutakse samu kampaaniaid või loovlahendusi. On välistatud, et üheaegselt teenindatakse kahte konkureerivat klienti. Ei kujuta ette, et mõne raske haiguse ravija ise levitab seda haigust või et pastor osaleb pangaröövis osaleb.
Kust jookseb sel juhul eetilisuse piir alkoholi propageerimisel ja keelamisel? Toon näiteks Tervise Arengu Instituudi (TAI) riigihanked partnerite leidmiseks. Eelkõige pean silmas hankeid, kus otsitakse agentuure alkoholi liigtarvitamist ennetavate kampaaniate läbiviimiseks.
Võitlus alkoholiga
Ühest küljest on TAI tänuväärne riigiettevõte, kes tellib ja teeb ka ise mahukaid ning kalleid uuringuid inimeste tervisekäitumise kohta, mille ühe osana uuritakse alkoholitarbimist. TAI eesmärk on tõsta elanikkonna teadlikkust alkoholikahjust, tarvitamise riskidest ning vähendamise võimalustest. Selle saavutamiseks tehakse vastavaid turunduskampaaniaid, teavitustegevusi, nõustatakse ja jagatakse muul viisil kasulikku informatsiooni.
Sirvides sotsiaalministeeriumi veebi ja sorteerides sealseid erinevaid Exceli tabeleid, selgub, et seoses rahvastiku tervise arengukavaga aastateks 2009–2020 võib olla TAI-le eraldatud ligi 291 204 eurot, et saavutada mainitud eesmärke. Miks siis selline riigiettevõte, kes tulihingeliselt alkoholi liigtarvitamise vastu võitleb, teeb lepinguid agentuuridega, kes ise alkoholiga seotud firmasid teenindavad?
Eetiline otsus
Vähemalt 2009. aastani, kui tehti veel ühe konkreetse kampaania tarvis hankeid, oli ideekonkursi kutses kirjas, et hankelepingus sätestatakse lepingu kehtivuse ajaks lepingupartnerile keeld osutada teenust, mille tulemusena reklaamitakse alkoholi. Alates 2010. aastast tehakse aga raamhankeid, mille lepingus ei mainita ühtegi keeldu erinevate klientide teenindamisest.
Sellest tulenevalt on kõikidel agentuuridel, kes viimastel aastatel TAI korraldatud riigihankeid on võitnud või raamhanke korras lepingule alla kirjutanud, portfoolios vähemalt üks alkoholifirma. Der Tank näiteks teenindab
Saku Õlletehast ja
Altia Eestit, Taevas
A. Le Coqi ning Zavod Priket ja
Viru Õlut. Ainult Raketil on olnud üks kujundustöö Soomes asuvale väikesele õlletehasele.
Kui eetiliselt kõlab see, et Der Tank sai aastal 2012 pronksmuna nii sotsiaalkampaania kategoorias TAI-le tehtud kampaania "Iga jook jätab jälje" kui ka Rocki pakendi disaini eest? Samuti tunnustati hõbe- ja kuldmunaga mainitud aastal erinevates kategooriates "Rock Untouchables" kampaaniat.
Seotud lood
Olen seisukohal, et eestlane üksi ei joo aastas 10 liitrit alkoholi, nagu statistika näitab. Selle numbri väljatoomine võib näidata olukorda hullemana, kirjutab jookide hulgimüüja Amber Distribution Estonia juht Timo Valla.
Lindströmi müügitöö eripära seisneb iga tiimiliikme tugevuste ärakasutamises ja arendamises. Just müügiinimeste koolitamine ja vastutuse andmine nende eelistuste põhjal aitab püsivalt leida ja hoida motiveeritud töötajaid, selgub saatest “Minu karjäär”.