Lendamine on äri ja pelgalt vennaarmastusest ei hakka Finnair Eestisse tihegraafiku alusel lendama, kirjutab EBSi õiguse ja avaliku halduse õppetooli dotsent Urmas Arumäe.
- EBSi õiguse ja avaliku halduse õppetooli dotsent Urmas Arumäe. Foto: Erakogu
Õigustus, et rahvuslik lennuettevõte peab olema, sest annab majandusele otsest mõju 100–600 miljoni euro kaudu aastas, on küsitav. Esiteks pole teada, kuidas on jõutud selliste suurte käärideni, ja teiseks pole teada, kui suur osa sellest väidetavast summast oleks Eesti oma lennuettevõtte osa. Teised lendavad samuti. Tähtsad on ühendused, mitte see, kes veab.
Konkurentsivolinik Margarethe Vestager on selgelt öelnud, et maksumaksja raha ei peaks panema lennuettevõttesse selleks, et see saaks kesta, kui ettevõte ei suuda ise toimida pikaajaliselt. Kuigi
Estonian Air ei olnud voliniku sõnutsi elujõuline, tuleb tunnistada, et Estonian Air oli paremas positsioonis kui on praegu uus lennuettevõte.
Kasva, et ellu jääda
Selgelt on välja öeldud, et ainult Euroopa-sisesed lühilennud toovad kahjumit, mistõttu on vaja kauglende, mis siselende toetaksid. Kauglende ei saa väikesed lennuettevõtjad endale lubada, mistõttu on nende äriideesse üldjuhul sisse kirjutatud pankrot. Iga lennuettevõte peab kasvama, et ellu jääda. Samas ei saa kasv tulla Eestist – seda ka väga hea juhtimise korral. Miks sellises olukorras oli või on vaja ajada oma jonni ja vastu tuult lennata, on selgusetu.
Üldise ülesandena peame hoolitsema selle eest, et Tallinn oleks võimalikult heade ühendustega – kuidas ja kellega koos seda saavutada, on juba rakenduslik küsimus. Igasugune koostöö lätlaste või ka soomlastega on senise kogemuse põhjal kahjuks olnudvälistatud, vaatamata sellele, et need, kes oskavad arvutada, on pidanud näiteks Eesti-
Läti-
Leedu ühist lennuettevõtet (majanduslikult) mõistlikuks lahenduseks.
Ignorantne Juhan Parts
Kas
Igor Rõtovi ettepanek
panustada otselendude asemel tihedamasse lennugraafikusse Tallinnast Helsingisse on lahendus, vajab uurimist, arvutamist jms – äris ei ole emotsioonidele kohta. Küll aga peaks äris olema kohta seaduskuulekusele. Kahjuks on tollane majandusminister
Juhan Parts seaduslikkuse osas üles näidanud ignorantsust. Praeguseks on avalikustatud riigikontrolli kiri 2013. aasta veebruarist riigisekretär Heiki Loodile Estonian Airi riigiabi küsimuses, kus öeldakse otse, et “riik on juba korduvalt rikkunud riigiabi andmise reegleid”. Reegleid rikkus Parts teadlikult ka 2010.-2011. aastal seoses Alstomi kaasusega, teades, et tegemist on nii riigihankeseaduse kui karistusseadustiku rikkumisega.
Eesti integreerumist Põhjamaadega on peetud meie suureks sihiks ja paleuseks. Aga pole ette näidata reaalseid tegusid, mis seda eesmärki lähemale tooks.
Seotud lood
"Me väga lootsime, et selliselt me oma uuest nimest rääkima ei pea, sest soovisime kõik detailid korralikult ette valmistada ja ise õigel ajal ning õiges kohas oma uut nägu esitleda," teatas täna Nordic Aviation Groupi juhatuse liige Erik Sakkov.
"Meie lende pole ära jäänud rohkem kui teistel. Kõigi maailma lennufirmade keskmine lendude ärajäämine on umbes kaks protsenti, ütles Nordica juhatuse liige Erik Sakkov täna Vikerraadio hommikuprogrammis.
Eestis keskmist palka teeniv inimene, kes on alates 1992. aastast iga aasta ühe kuupalga kulda investeerinud, on lisaks väärtuse säilitamisele ka oma ostujõudu kasvatanud. Vaatame andmeid lähemalt.