Baltika juhatuse esimees Meelis Milder avaldab pihtimuslikus arvamusloos, mis oli lõppeval aastal kõige raskem ja mis kõige ilusam.
- Meelis Milder Foto: Raul Mee
On 2015. aasta jaanuari algus ja tunne ei ole hea.
Äsja lõppenud 2014. aasta on osutunud keeruliseks, sest kaks meie turgu (Venemaa ja Ukraina) keerasid sõtta, Ukraina majandus kukkus kolinal kriisi ja pingutasime lahenduse nimel kõvasti – säilitasime oma kohaloleku ja müügimahud Ukrainas frantsiisilepingu abil, samas vähendasime otseseid tururiske. Uuendatud jaekontseptsioonidega brändiportfell on end õigustanud ja kogenud operaatorid, kes tulid ostma ühe brändi müügiõigusi, lahkusid mitmega. Oli aega isegi suuremate teemade jaoks: vaatame üle Baltika põhiväärtused ja missiooni. Murekohaks on mitmete kasvuprojektidega seotud peaettevõtte tegevuskulude kiire kasv.
Tagasi jaanuaris 2015. Aasta esimesel koosolekul ütlen oma kehvad aimdused välja, sest detsembri lõpp ei olnud plaanipärane. Meie riskid on turgude üldine tarbimiskonjunktuur, valuutakursid, ilm, kuluinflatsioon ja kollektsioonide tugevus. Kui viimased kaks faktorit on vähemalt osaliselt meie kontrolli all, siis ülejäänud mitte.
Ja toobki kevad olukorra, kus rublaga seotud turgudel on tarbimine maas, lisaks loobuvad ka idaturgude partnerid osaliselt tellimustest. Dollaripõhise kaubahanke marginaal on 2 protsendipunkti planeeritust madalam „tänu“ euro nõrkusele dollari suhtes. See kombinatsioon on hävituslik, lisaks sulgeme Venemaal järjest kahjumis poode.
Kuidas olla?
Kas loota, et aja jooksul halbade uudiste mõju pöördub ja vaja on vaid kannatust? Või kasutame kriisi selleks, et oma ärimudelit tugevamaks muuta?
Usaldan oma sisetunnet ja pöördun oma töötajate poole viimaste aastate kõige emotsionaalsema ja isiklikuma sõnavõtuga. Tunnistan ligi 200 töötaja ees, et minu peamine motiiv Baltika juhtimisel on olnud võimalus tunda uhkust selle üle, mida me teeme, kuidas me teeme, mida saavutame ja kellega koos. Möönan, et viimasel ajal on vähe olnud põhjusi uhkust tunda. Olulisem on aga see, et tahan seda tunnet tagasi ning leian, et kõik Baltika inimesed väärivad seda. Enamgi veel, meie uhkuse tunne saab tulla alles pärast seda, kui meie kliendid, äripartnerid ja aktsionärid seda kõigepealt tunnevad.
Selleks aga peame me muutma mitmeid asju: arendama veelgi tõhusamaks ärimudelit, mis peab hakkama saama majanduskeskkonna riskidega, kuid muutuma samal ajal ka efektiivsemaks ja vähendama kulusid. Et ülesanne liiga lihtne ei oleks, siis peame samal ajal ka kliendikogemuse juhtimise ning meeskonnatöö uuele tasemele viima. Muutmine, kui paremaks saamise tingimus. Paneme paika kaheaastase plaani, et vajalikud muutused läbi viia, tulemused saavutada ja taas uhkust tunda. Nagu ikka sellises olukorras, on neid, kes kaasa ei tule või tulla ei taha, on kõhklejaid ja kartlikke. Tean ka seda, et kui kõik ka lõpuks 100% välja ei tule, siis ainuüksi see, et me koos teele asume, on pingutust väärt.
On suvi ja esimesed muutused puudutavad tootearendusprotsessi – ühte olulisemat lüli selles ahelas, mille tulemusel kollektsioonid tarbijani jõuavad. Tänu uuele juhtimisstruktuurile tekivad otsused kiiremini ja varude pidevast üleostust tingitud probleemid paistavad leevenduvat.Sügis-talvised kollektsioonid võetakse meie traditsioonilisel uue hooaja moeshow’l hästi vastu. Mis puudutab aga kollektsioonide planeerimise suviseid muudatusi, siis see hakkab tulemustest peegelduma uue aasta esimesel hooajal.
Sügis on viimaste aastate üks soojemaid, mistõttu ei ole üleriiete ja kudumite müük eelmise aastaga võrreldav. Ei aita ka teadmine, et see mõjutab kõiki, kes moeäris tegutsevad. Otsin müügist märke, kas kollektsioonid on õnnestunud ja tunneme meeskonnaga rõõmu väikestest edulugudest: uue hooaja kollektsioonide läbimüügid on paremad kui aasta tagasi. Esmakordselt viimase 12 kuu jooksul oleme saanud oma sisseostumarginaali paremaks eelmisest aastast.
Milline aasta!
Hoolimata sellest ei ole kolmanda kvartali tulemused ootuspärased. Veider lugu selle kolmanda kvartaliga: oleme kasumis igal teisel aastal, peame selle nö üleminekuhooaja planeerimisega rohkem tegelema. Meile, kelle tugevus on smart formal kollektsioon ja ehk ka liiga konkreetne nägemus kindla piiriga neljast hooajast, tekitavad tavalisest pikemad ja järskude üleminekuteta hooajad tootepakkumise probleeme.
Lõppev aasta oli Baltikale 87. tegutsemisaasta. Milline aasta! Meie seas töötavad Eesti andekaimad moeloojad ja oleme kasvulavaks noortele talentidele. Oleme Eesti üks suuremaid eksportööre ja suurim tööandja Eesti rõivatööstuses. Tõenäoliselt oleme ka maailma kõige väiksemast riigist pärit rahvusvaheline moekontsern. Ja me anname iga päev endast parima. Mul on juhina tegelikult kogu aeg põhjust uhkust tunda.
Seotud lood
Kuna ärikinnisvara arendatakse reeglina vaid üürimiseks, on endale A-klassi büroopinna ostmine harvaesinev võimalus, mida edukal ettevõttel tasub väga tõsiselt kaaluda, rõhutab Tallinna südalinnas paikneva
Büroo 31 müügijuht Taavi Reimets ning lisab kogemusele tuginedes, et omanikuna tekib kasu nii kohe kui ka kaugemas tulevikus.