Eesti peab võimendatult tegelema ekspordiga, kirjutab tuleviku-uuringute instituudi juht Erik Terk.
Aasta lõpus võimule tulnud uuel valitsuskoalitsioonil ei saa olema kerge elu. Võib arvata, et lisaks oma programmilistele ülesannetele peavad nad pulseeruvas väliskeskkonnas saama hakkama veel terve hulga ettenägematute ülesannetega. Kui edukalt see neil läheb, sellest sõltub lõppkokkuvõttes ka hinnang nende tööle, mitte niivõrd limonaadimaksust või millestki taolisest.
Ikka parem kui Reform
Alust optimismiks annab uue koalitsiooni senisest laiem sotsiaalne baas ja tundub ka, et soov üheskoos lahendusi leida. Isegi kui tehakse vigu, on see on ikkagi parem kui Reformierakonna stiiliks saanud kinnihoidmine juba kivistunud dogmaatikast ja selle teistele vägisi pealesurumine.
Oluline on, et uus valitsus ei jääks liiga kinni Eesti-sisesesse problemaatikasse. Rõhuasetus raskemas seisus elanikkonnagruppide hakkamasaamisele on ilmselt õigustatud. On huvitav jälgida, kuidas Euroopa Komisjoni ametnikud soovitavad oma raportites sedasama loogikat Lätile ja Leedule. Sümpaatsed on väikeettevõtlusega seotud bürokraatia vähendamise soov ja rõhuasetus regionaalarengule.
Müüa tuleb ka kaugele
Sellest aga ei piisa. Vaatamata välisturgude pidurdusele või isegi lausa selle tõttu oleks vaja võimendatult tegelda ekspordiga (ka nn kaugturgudele), tööstuse ja eksportteenuste perspektiiviga Eesti jaoks olulisemates sektorites ja suundades, ka ekspordisuutlike välisinvesteeringute selektiivse sissetõmbamisega. Siin ei piisa vaid mõne maksumäära liigutamisest või mõne üksiku tõkke kõrvaldamisest.
Kuidas seda teha, selleks on teistel maadel õppimisväärseid kogemusi, ja loomulikult tuleks see kõik põhjalikult ettevõtlusklastrite esindajatega läbi arutada. Probleem on selles, et edu niisuguste asjadega tegelemisel ei ilmne poole aasta või aastaga, see võtab kauem aega.
Aga arvestades, et meie asukoht Soome naabruses on kergitanud meie palgataseme Kesk- ja Ida-Euroopa tippu, pole meil valikut. Me peame suutma parandada oma positsioneerimist välisturgudel ja hakkama Eestist välja müüma enam keerukamat ja kallimat. Üksikettevõttel eraldi on sellega raske hakkama saada, on vaja enam koostööd nii teiste ettevõtete kui riigiga.
Seotud lood
Lindströmi müügitöö eripära seisneb iga tiimiliikme tugevuste ärakasutamises ja arendamises. Just müügiinimeste koolitamine ja vastutuse andmine nende eelistuste põhjal aitab püsivalt leida ja hoida motiveeritud töötajaid, selgub saatest “Minu karjäär”.