Hapnik on meie kõigi eluks väga vajalik, aga see ei ole meie elu eesmärk. Nii on ka kasum ettevõtluses väga vajalik, aga ei saa olla kunagi ettevõtluse peamine eesmärk, leiab ÄP kaasautor Signe Sillasoo.
- Signe Sillasoo Foto: Arno Mikkor
Viimase kümne aasta jooksul ajakirjanikutööd tehes olen kuulnud tuhandeid kordi mantrat: ettevõtluse peamine eesmärk on teenida kasumit. Päriselt? Kust selline mõtteviis tuleb? Kust see alguse on saanud? Kas osa inimesi tõesti lähebki hommikul tööle sellest mantrast juhindudes?
Tuleb välja, et jah. Ja neil ettevõtjatel ja ettevõtetel on enamasti ükskõik, kui kvaliteetseid tooteid või teenuseid nad müüvad. Neid ei huvita, kui palju Eestis metsa maha võetakse, milliseid agrokemikaale sa sisse sööd või kas on õige ookeaniloomi akvaariumi panna. Peaasi, et raha tuleb. Ja kui vaja, saab selleks ka seadusi ümber kirjutada.
Vana mudel
Paraku on see aga aeguma hakkav mudel, mida tänastele noortele, millenniumipõlvkonnale enam maha müüa ei õnnestu. Paljud neist ei maksa enam kallite ja sageli ülehinnatud hotellitubade eest, sest et sul on vaja kasumit teenida – nad valivad Airbnb. Paljud neist ei vali enam kallist taksoteenust, kuigi sinu silme ees terendavad ainult kasumimarginaali numbrid – nad valivad Uberi. Nad ei osta enam kehva ja ebakvaliteetset toitu, tehnikat või riideid. Nad tahavad järjest enam teada, kuidas, kus ja kes neid valmistab, millise jalajälje see maha jätab.
Nad ei tarbi sinu ettesöödetud reklaame, uudiseid ja sisuturundust, kui sealt tagant paistavad ettevõtte rahakupüüridega kaunistatud sarved. Nad valivad adblokkerid, Redditi, podcast’id, reklaamivabad ajakirjad ja blogid. Nad ei maksa kalleid teenustasusid pankadele – nad kasutavad TranferWise’i. Nad ei võta enam nii lihtsalt pangast laenu, et siis paarkümment aastat pankurite taktikepi all tegutseda – nad kasutavad ühisrahastusvõimalusi. Jagamismajandus on nende loodud. Nad ei taha kõike omada, nad tahavad asju kasutada neil hetkedel, kui neil vaja on. Vastutustundlik ettevõtlus või ökoloogiline jalajälg ei ole nende jaoks lihtsalt sõnakõlks, see läheb neile korda. Mina olen üks neist paljudest!
Mõru pill
See on mõru pill vana kooli ettevõtjatele, aga see tuleb alla neelata, kui tahad uuele generatsioonile midagi pakkuda. Sa võid silmad kinni pigistada, sa võid oma laste, nooremate tuttavate või kolleegide soovitusi, tähelepanekuid ja kommentaare lühiajaliselt eirata, sa võid oma võimu kasutada, sa võid isegi valetada ja oma lubadustest mitte kinni pidada, aga pikas plaanis see ei toimi. Neil on tihti teised väärtused. Niisiis loodan ma, et hapnik ei ole su elu ja kasum su ettevõtte peamine eesmärk! Ma loodan, et sul on suuremad eesmärgid, mida hapnik ja kasum lihtsalt toetavad.
Ja kui sul lisainspiratsiooni vaja on, siis loe John Blakey raamatut “Usaldusväärne juht”. Ta tõdeb, et kasumi asemel usaldusele (ja muudele n-ö pehmetele (loe: baasväärtustele) tuginevatel äridel läheb majanduslikult oma teistmoodi mõtlevatest kolleegidest paremini.
Allikas: Signe Sillasoo FB postitus
Seotud lood
Navalis Group on tuntud ettevõte, mis on tegutsenud laevaehituse, laevaremondi ja avamere ehituste valdkonnas juba üle 23 aasta. Navalis Group-i koosseisu kuulub mitu ettevõtet, mis töötavad edukalt ja tulemuslikult laevatehastes Eestis, Leedus, Soomes, Saksamaal ja Hollandis. 2024. aasta oli Navalis Group-i jaoks väga oluline, aidates kaasa ettevõtte arengule ja positsioonide tugevdamisele turul. Ettevõte näitas dünaamilist arengut, tuues turule uusi teenuseid, tugevdades rahvusvahelist koostööd ja täiustades siseprotsesse.